Connect with us

Gospodarka

Rosja podnosi stopy procentowe, gdy wojna na Ukrainie waży rubla: aktualizacje na żywo

Published

on

Rosja podnosi stopy procentowe, gdy wojna na Ukrainie waży rubla: aktualizacje na żywo
Statki towarowe na Morzu Czarnym u wybrzeży Rumunii. Siły rosyjskie weszły na pokład statku handlowego na szlaku wodnym w ten weekend.Kredyt…Andreea Campeanu dla New York Timesa

Rosyjskie Ministerstwo Obrony opublikowało we wtorek wideo pokazujące część operacji morskiej, podczas której helikopter personelu wojskowego wylądował na statku towarowym na Morzu Czarnym. Inspekcja została potępiona przez Ukrainę jako nielegalna.

Wideo, drugi od niedzielnego odcinka, potwierdził New York Times. Wygląda na to, że został schwytany przez siły rosyjskie, częściowo za pomocą kamery zamontowanej na głowie.

„Zatrzymaj maszynę! Zatrzymaj silnik!” Rosyjski oficer z wyciągniętym karabinem maszynowym krzyczy do członków załogi po angielsku, przechodząc przez otwarte drzwi na mostek statku towarowego Sukru Okan. – Zachowaj spokój i słuchaj mnie.

Na filmie trzech członków załogi stoi na mostku z rękami na głowach. Jeden pochyla się do przodu i naciska przycisk na panelu kontrolnym statku, najwyraźniej po to, by wykonać rozkaz Rosjanina, by wyłączyć silniki statku. Trzej mężczyźni wykonują rozkazy, aby usiąść i paść na kolana.

„Witam, sir”, mówi rosyjski oficer do mężczyzny w dżinsach i T-shircie, który przedstawił się jako kapitan statku. „Jestem oficerem rosyjskiej marynarki wojennej. Moje działania są nagrywane na wideo”. Nakazuje kapitanowi mówić po angielsku, podstawowym języku żeglugi międzynarodowej. Żadna z osób pokazanych na filmie nie jest wymieniona.

Następnie rosyjski oficer chce wiedzieć, dlaczego statek się nie zatrzymał i wskazuje na radio, najwyraźniej po to, aby wskazać, że wysłano polecenie zatrzymania. Kapitan odpowiada przerywanym angielskim: „Źle zrozumiany.” Wydaje się, że obwinia głównego mechanika statku, który, jak mówi, był w maszynowni, a nie na mostku, za nieprzestrzeganie jego rozkazu zatrzymania.

Rosyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało w niedzielę, że jego personel oddał strzały ostrzegawcze, aby zatrzymać statek przed lądowaniem śmigłowca. Jednak ta część odcinka nie została nagrana na żadnym filmie. Filmy stanowią jedyny wizualny dowód rosyjskiej operacji i nie było możliwe określenie pełnego zakresu tego, co się wydarzyło.

Wcześniejsze wideo, opublikowane w poniedziałek przez blogerów wojskowych w Rosji i organizacje informacyjne i zrecenzowane przez New York Times, pokazuje rosyjski helikopter zbliżający się do statku i załogę statku siedzącą na pokładzie w pozycji kapitulacji. Według żeglugowej bazy danych Equasis, Sukru Okan pływa pod banderą Palau, kraju wyspiarskiego na zachodnim Pacyfiku, ale jest własnością tureckiej firmy i jest przez nią zarządzana.

Wydaje się, że obowiązkowa inspekcja jest pierwszą od czasu, gdy Rosja w zeszłym miesiącu odmówiła przedłużenia umowy, która pozwoliłaby Ukrainie na eksport zboża przez Morze Czarne. Od tego czasu napięcia na Morzu Czarnym, teatrze wojny na Ukrainie, nasiliły się.

Rosyjskie ataki i naciski na żeglugę mają na celu poważne ograniczenie zdolności Ukrainy do eksportu zboża i innych produktów spożywczych, powiedział Alexis Ellender, globalny analityk w Kpler, firmie zajmującej się analizą towarów.

Pan Ellender powiedział, że jest mało prawdopodobne, aby Moskwa przywróciła umowę zbożową z Morza Czarnego. Pod ich nieobecność Ukraina badała alternatywne szlaki eksportowe, w tym porty na Dunaju, ale w ostatnich tygodniach Rosja przeprowadziła ataki na dwa z tych portów. Niedzielny incydent może podnieść składki ubezpieczeniowe i koszty frachtu, ale jest mało prawdopodobne, aby spedytorzy zostali odstraszeni, powiedział Ellender.

Nie można było od razu porozmawiać z kapitanem Sukru Okan ani z właścicielem statku. Według informacji przekazanych przez Kijów i Moskwę, statek był w drodze do ukraińskiego portu rzecznego Ismail, ale znajdował się u wybrzeży rumuńskiego portu Sulina na Dunaju przez 24 godziny.

READ  Liczba osób poddanych kwarantannie a polska gospodarka

Jenny Gross przyczynił się do zgłoszenia.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *