Świat
Rosja intensyfikuje kampanię cenzury i wywiera presję na gigantów technologicznych
16 lutego urzędnik Roskomnadzoru powiedział, że firmy, które nie zastosują się do tego do końca miesiąca, mogą zostać ukarane karami. Oprócz grzywien i możliwych zamknięć lub spowolnień, kary, zgodnie z prawem, mogą zakłócić sprzedaż reklam, działanie wyszukiwarek, gromadzenie danych i płatności.
„Dla tych firm, które jeszcze nie rozpoczęły procedury lądowania, rozważymy kwestię zastosowania środków przed końcem tego miesiąca” – powiedział rosyjskiemu parlamentowi Vadim Subbotin, wiceszef Roskomnadzoru.
Grupy zajmujące się prawami człowieka i wolnością wypowiedzi powiedziały, że są rozczarowane, że niektóre firmy technologiczne, często postrzegane w Rosji jako mniej związane z rządem, przestrzegały prawa bez publicznego protestu.
„Ukrytym motywem uchwalenia ustawy o lądowaniu jest stworzenie podstaw prawnych dla powszechnej cenzury w Internecie poprzez wyciszenie pozostałych głosów opozycji i zagrożenie wolności słowa w Internecie” – powiedziała Joanna Szymańska, ekspert ds. rosyjskich wysiłków na rzecz cenzury w Internecie w artykule 19. grupa społeczna z siedzibą w Londynie.
Chikov, który reprezentował firmy takie jak Telegram w sprawach przeciwko rosyjskiemu rządowi, powiedział, że spotkał się z Facebookiem w zeszłym roku, aby omówić jego politykę wobec Rosji. Powiedział, że kierownictwo Facebooka szukało porady na temat wycofania się z Rosji, w tym zablokowania dostępu do Facebooka i Instagrama. Zamiast tego firma przestrzegała prawa.
Chikov wezwał firmy technologiczne do wypowiedzenia się przeciwko rosyjskim żądaniom, nawet jeśli spowoduje to zakaz, aby ustanowić szerszy precedens w walce z cenzurą.
„Były czasy, kiedy wielkie firmy technologiczne były liderami nie tylko w technologii, ale także w zakresie swobód obywatelskich, wolności słowa i prywatności” – powiedział. „Teraz zachowują się bardziej jak wielkie międzynarodowe korporacje chroniące ich interesy biznesowe”.
Anton Trojanowski oraz Oleg Matsniew przyczyniły się do raportowania.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”