Gospodarka
Rewolucyjna łączność transportowa w Europie Środkowo-Wschodniej – EURACTIV.de
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to kompleksowy multimodalny projekt transportowy oparty na trzech głównych filarach: hubie lotniczym, nowej sieci kolejowej i lotniskowym mieście. Strategiczna inwestycja infrastrukturalna CPK zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, łącząc prawie 180 milionów mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).
Inwestycja kolejowa CPK obejmuje budowę około 2000 km nowych linii kolei dużych prędkości oraz kilka projektów horyzontalnych. Stworzą płynne, szybkie i interoperacyjne podróże między głównymi miastami w Polsce oraz poprawią łączność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, czyniąc go bardziej konkurencyjnym w stosunku do lotów krótkodystansowych.
CPK znacząco zwiększy również przepustowość ruchu towarowego w regionie i odegra kluczową rolę w poprawie łączności i pobudzeniu wzrostu gospodarczego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
„CPK to nie tylko strategiczny projekt infrastrukturalny dla Polski, ale także ważny integrator dla regionu CEE. Wierzymy, że projekt CPK, dzięki swojej multimodalności, znacząco poprawi łączność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza na osi Północ-Południe. Dzięki inicjatywom regionalnym, takim jak Rail Baltica, czeski program KDP i projekt kolei dużych prędkości V-4, CPK zapewni nową, gęstą i interoperacyjną sieć transportową w całym regionie”. zwany Mikołaj DzikiPrezes Zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
„Oznacza to, że CPK nie jest osamotniony w swoich wysiłkach. Współpracując na wszystkich poziomach z tymi siostrzanymi projektami, CPK już nabiera kształtu jako transgraniczna inicjatywa, która zbliży do siebie region Europy Środkowo-Wschodniej”.
Inwestycje w nowy system transportowy dla Polski i Europy Wschodniej
Ideą ogólnopolskich inwestycji jest stworzenie kompleksowego, zintegrowanego i zrównoważonego systemu transportowego, z którego skorzystają nie tylko obywatele Polski, ale 180 milionów ludzi w Europie Środkowo-Wschodniej. Europejski Bank Inwestycyjny podkreśla znaczenie wypełniania luk w systemie transportowym Europy Środkowo-Wschodniej dla rozwoju regionu, przynosząc znaczące korzyści gospodarcze przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa kontynentu.
Projekt CPK odpowiada na obecne i przyszłe potrzeby Polski i Europy. Wraz z inwestycjami w infrastrukturę kolei dużych prędkości, węzeł komunikacyjny CPK zapewni sprawne połączenia między głównymi miastami i regionami Polski oraz krajów sąsiednich. Linia kolei dużych prędkości na Ukrainę będzie miała kluczowe znaczenie dla połączenia Polski z Ukrainą oraz usprawni wymianę handlową i kulturalną między naszymi krajami.
Do 2050 roku ukończona sieć kolei dużych prędkości w regionie Trójmorza, dostosowana zarówno do ruchu pasażerskiego, jak i towarowego, będzie miała długość około 4500 km, a całkowity koszt rozbudowy całej sieci KDP w regionie Trójmorza powinien wynieść ok. 60 miliardów.
Inwestycje te powinny szybko przynieść znaczące korzyści, szacowane na blisko 120 mld euro. W dłuższej perspektywie rozbudowana sieć KDP powinna generować dwukrotnie większą wartość ekonomiczną w regionie Trójmorza w porównaniu z kosztami jej pozyskania.
Ponadto Port Lotniczy CPK, planowany jako lotnisko cywilne, zwiększy bezpieczeństwo Polski i Europy Środkowo-Wschodniej, pełniąc rolę infrastruktury „podwójnego zastosowania”. Będzie on dostępny dla sił NATO do przekazywania jednostek wojskowych, sprzętu, towarów czy pomocy humanitarnej, a także sił wsparcia i sił szybkiego reagowania, co ma dla niego ogromne znaczenie.
Zintegrowana sieć kolejowa dla ruchu pasażerskiego i towarowego
Nowe linie kolejowe CPK zostały zaprojektowane dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Ruch pasażerski jest obsługiwany przez pociągi dużych prędkości, podczas gdy pociągi towarowe przewożą towary, dla których szybkość i niezawodność są kluczowymi czynnikami.
W celu zapewnienia sprawnego i niezawodnego przewozu towarów, CPK priorytetowo traktuje pociągi intermodalne, zwłaszcza wahadłowe, które kursują według ustalonego rozkładu z gwarantowanymi przedziałami czasowymi. Takie podejście zapewni przewoźnikom towarowym większą elastyczność przy jednoczesnym zapewnieniu, że przewozy pasażerskie będą realizowane na czas iz dużą prędkością. Integracja usług pasażerskich i towarowych doprowadzi do bardziej zrównoważonego i efektywnego kosztowo systemu transportowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
„Uważamy, że zaplanowanie lokalizacji terminali intermodalnych wzdłuż infrastruktury kolejowej CPK jest kluczowe dla dalszego rozwoju rynków intermodalnych i realizacji celów klimatycznych. Terminale te będą przystosowane do obsługi pociągów o długości 750 m i będą oferować doskonałe połączenia z siecią kolejową i drogową, aby zapewnić płynny i sprawny transport jednostek intermodalnych – kontenerów i naczep. Terminale CPK powinny pracować jako zintegrowana sieć. Prywatni operatorzy terminali muszą zapewniać spójne i wysokiej jakości usługi,” zwany Mikołaj Dziki.
Po ukończeniu, szybka, często kursująca i bezproblemowa infrastruktura kolejowa CPK będzie kompleksowo zaspokajać liczne potrzeby w zakresie mobilności w regionie. Zapewni bezpośrednie połączenie z Portem Lotniczym CPK z każdego większego miasta w Polsce za pośrednictwem sieci kolei dużych prędkości, łącząc największe miasta w kraju w mniej niż 2,5 godziny podróży.
Docelowo CPK będzie bramą do Europy Wschodniej, oferując międzynarodowe połączenia obejmujące całą Europę Środkowo-Wschodnią, łącząc polskie koleje z krajami sąsiednimi.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”