Rejestracja dostawców usług telekomunikacyjnych jest obowiązkowa dla wszystkich firm świadczących usługi telekomunikacyjne w Polsce. Obecnie rejestr prowadzony przez Urząd Regulacji Telekomunikacji – Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) obejmuje ponad 4000 dostawców telekomunikacyjnych oferujących swoje usługi w Polsce, w tym świadczących usługi VoIP czy usługi transmisji danych. W niniejszym artykule autorzy pokrótce opisują główne aspekty rejestracji operatora telekomunikacyjnego w Polsce.
Kogo należy wpisać do rejestru UKE?
W związku z tym, że działalność telekomunikacyjna jest klasyfikowana jako „działalność regulowana” w rozumieniu ustawy Prawo Telekomunikacyjne („łyżeczka„), wszyscy dostawcy takich usług powinni być zarejestrowani przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Sam rejestr jest prowadzony przez UKE i jest publicznie dostępny dla wszystkich (https://bip.uke.gov.pl/rpt/rejestr-przedsiebiorcow-telekomunikacyjnych). Rejestr jako taki jest pomocny w ustaleniu, jakie usługi należy zarejestrować i jak należy je opisać we wniosku.
Ze względu na zakres terytorialny obowiązku rejestracji, rejestracja jest obowiązkowa dla wszystkich dostawców usług telekomunikacyjnych świadczących swoje usługi na terenie Polski, w tym również tych, którzy posiadają w Polsce obecność prawną (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).
Rejestracja jest również obowiązkowa dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych z krajów UE lub państwa, które zawarło umowę z Unią Europejską o swobodzie świadczenia usług, czasowo świadczących usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na zasadach określonych w przepisach Umowa ustanawiająca Wspólnotę Europejską, umowa o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub zgodnie z postanowieniami innych umów regulujących swobodę świadczenia usług.
Innymi słowy, wszystkie firmy oferujące usługi telekomunikacyjne w Polsce powinny zarejestrować się w UKE przed oferowaniem takich usług. Taka rejestracja jest również wymagana dla dostawców usług telekomunikacyjnych z UE, którzy tymczasowo oferują usługi telekomunikacyjne na terenie Polski. Jeżeli usługi świadczone są w sposób stały (ciągły), dostawca usług telekomunikacyjnych powinien założyć w Polsce osobę prawną – podmiot ten powinien być zarejestrowany przez UKE w Rejestrze Operatorów Telekomunikacyjnych.
Formularz zgłoszeniowy – jakie informacje są wymagane?
Wniosek o rejestrację operatora telekomunikacyjnego w Polsce jest dość złożony i szczegółowy. Wniosek powinien zawierać co najmniej następujące dane:
- firmę przedsiębiorcy lub nazwę innej osoby prawnej uprawnionej do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów, jej siedzibę i adres;
- Oznaczenie formy prawnej przedsiębiorcy lub innej osoby uprawnionej do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów prawa;
- numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- Numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym właściwym rejestrze prowadzonym w państwie członkowskim lub innym państwie, jeżeli przedsiębiorca taki numer posiada;
- oznaczenie osoby upoważnionej do kontaktu z Prezesem UKE, jego siedziby, adresu lub numeru telefonu w imieniu przedsiębiorcy lub innej osoby uprawnionej do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów;
- Imię, nazwisko, adres i numer telefonu osoby upoważnionej do kontaktu w imieniu przedsiębiorcy lub innego organu uprawnionego do wykonywania działalności gospodarczej w sytuacjach awaryjnych związanych z eksploatacją sieci telekomunikacyjnej lub świadczeniem usług telekomunikacyjnych na podstawie odrębnych przepisy, których dotyczy wniosek;
- ogólny opis sieci telekomunikacyjnej, usługi telekomunikacyjnej lub usług pokrewnych, których dotyczy żądanie;
- obszar, na którym prowadzona jest działalność telekomunikacyjna;
- przewidywany termin rozpoczęcia działalności telekomunikacyjnej.
Terminy i forma składania wniosków
Wniosek o rejestrację należy złożyć w UKE przed rozpoczęciem świadczenia usług w Polsce. Prezes UKE dokonuje wpisu operatora telekomunikacyjnego do rejestru w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku (wraz z oświadczeniem zgodnie z § 10 ust. 5 TL).
Jeżeli Prezes UKE nie dokona rejestracji w ciągu 7 dni i upłynęło 14 dni od otrzymania wniosku o wpis do rejestru, operator telekomunikacyjny może rozpocząć działalność w Polsce po uprzednim pisemnym powiadomieniu UKE. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ regulacyjny wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis do rejestru przed upływem ww. 7-dniowego terminu.
Wniosek należy wypełnić w języku polskim. Wniosek można wypełnić pisemnie (w wersji papierowej) i przesłać do UKE lub online za pomocą specjalnego systemu zarządzanego przez UKE i dostępnego online. Rejestracji może dokonać upoważniony przedstawiciel (np. radca prawny), pod warunkiem posiadania przez tę osobę stosownego pełnomocnictwa do reprezentowania operatora telekomunikacyjnego wobec UKE w procesie rejestracji.
Wniosek o wpis do rejestru, załączniki dołączone do wniosku oraz wpis do rejestru nie podlegają opłacie skarbowej.
Treść tego artykułu ma na celu dostarczenie ogólnego przewodnika po temacie. W związku z Twoją szczególną sytuacją powinieneś zasięgnąć porady specjalisty.