technologia
Rail Baltica to projekt infrastrukturalny, jakiego potrzebuje każdy kontynent
Rządy na całym świecie inwestują w transport publiczny, aby ograniczyć korzystanie z samochodów i stworzyć bardziej ekologiczny świat. A teraz Europa Wschodnia idzie na całość z projektem infrastruktury kolejowej Kolej Bałtycka.
Rail Baltica chce zintegrować kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową. Jest to jedna z największych europejskich inwestycji w poprawę mobilności i podróży oraz największy projekt infrastrukturalny w krajach bałtyckich w ciągu ostatnich 100 lat.
Projekt obejmuje pięć krajów Unii Europejskiej — Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię. Połączy Helsinki, Tallin, Parnuę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę.
Ale to coś więcej niż budowa kolei – to platforma łączności, która oferuje ogromny wzrost gospodarczy, transgraniczne innowacje, cyfryzację i możliwości rozwoju dla społeczności.
Rail Baltica łączy kraje, budując brakujące połączenia transgraniczne. W ciągu 10 lat projekt obejmie 870 km linii kolejowych i obejmie budowę siedmiu docelowo stacji pasażerskich i trzech towarowych.
Budowanie zrównoważonej przyszłości transportu
Ważne jest również, aby projekt był trwały. Pociągi elektryczne będą się poruszać z prędkością 249 km/h (pasażerowie), 120 km/h (towar). Niestety nie ma tu pociągów lewitujących magnetycznie, które zazwyczaj jeżdżą szybciej niż 400 km/h. Ale coś jest lepsze niż nic.
Ale może w przyszłości jest potencjał do doposażenia polskich firm Nevomos Technologia MagRail inspirowana technologią Hyperloop. Omija rezerwaty przyrody i obejmuje ekrany akustyczne oraz specjalne przejścia dla zwierząt.
I to nie tylko pociągi transgraniczne. Zaangażowanie w mobilność multimodalną jest wpisane w projekt Rail Baltica. Zawiera popędzaćAutobusy państwowe i miejskie, pojazdy prywatne i elektryczne, e-hulajnogi i e-rowery, które połączą się regionalnie.
To ogromna szansa dla mobilnych startupów. I bardzo udany śruba (Estonia), w tym producentów pojazdów trójkołowych Trójkołowiec Ako (Litwa) i Estonia Auve Tech (Estonia), które produkują autonomiczne wahadłowce. są również istotne rower odc (Estonia), producent stacji parkingowych i szafek dla mikromobilności oraz producentów oprogramowania do udostępniania platform takich jak mobilność jądrowa (Łotwa).
Ale pomimo potencjału projektu, sama jego lokalizacja stwarza szereg wyzwań.
Wyzwanie transformacji kolei
Transformacja Kolei Bałtyckiej nie jest tania, jej całkowity koszt szacuje się na 5,8 mld euro, z czego 85% sfinansuje Unia Europejska, a resztę Łotwa, Estonia i Litwa.
Ponadto wojna na Ukrainie zwiększyła koszt nie tylko paliwa, ale także innych materiałów budowlanych. Ponadto planowane towary z Rosji i Białorusi nie mogą być pozyskiwane ze względu na sankcje i wymagany jest droższy import z innych krajów.
Ważny projekt w czasie wojny
Transport kolejowy zawsze był ważnym zasobem dla krajów takich jak Ukraina, a obecne warunki geopolityczne zwiększyły strategiczne znaczenie projektu Rail Baltica zarówno pod względem importu, jak i eksportu, ponieważ niedobory materiałów mogą sparaliżować gospodarki.
Rail Baltica przyczyni się do bezpieczeństwa państw bałtyckich, zapewniając połączenie kolejowe z ich sojusznikami w Europie i usprawniając logistykę wojskową w całym regionie.
W sierpniu UE po raz pierwszy przyznała rządowi Łotwy unijne fundusze na ukierunkowany rozwój transport Infrastruktura cywilna i wojskowa. Łotewski wiceprezydent dr. Roberts Zīle powiedział, że przydział mobilności wojskowej „nie będzie już dyskretnie tuszowany, jak w przeszłości”.
opłata szyna będą miały kluczowe znaczenie dla wspierania bezpiecznego i sprawnego przepływu towarów i materiałów wojskowych. Minister transportu Tālis Linkaits uważa niezawodne połączenia z Europą Zachodnią za kluczowe „dla zwiększenia zdolności obronnych naszego kraju”.
Budowa Rail Baltica ma rozpocząć się w latach 2026-2030. Ten projekt będzie pełen wyzwań, ale długoterminowe korzyści, jakie przyniesie, będą obfite. Dla startupów, firm i ludzi sprawi, że Europa stanie się mniejszym, lepiej połączonym miejscem – a to zmieni kontynent na lepsze.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”