technologia
Rail Baltic otrzymuje wsparcie z UE
Estońska, łotewsko-litewska spółka joint venture Rail Baltic, której celem jest połączenie kolejowe krajów bałtyckich i Polski z resztą Europy, otrzyma 928 mln EUR z instrumentu „Łącząc Europę”, instrumentu Unii Europejskiej na rzecz strategicznych inwestycji w Unii Europejskiej infrastruktura transportowa. Finansowanie jest uzupełnieniem 1,2 miliarda euro, które UE już otrzymała.
„To znaczące finansowanie, wraz ze współfinansowaniem krajowym trzech krajów bałtyckich, przekroczy 1,1 miliarda euro i umożliwi niezbędne działania na rzecz dalszego rozwoju infrastruktury dużych prędkości, łączącej region bałtycki z resztą Europy” — poinformowała spółka joint venture Rail Baltic, podała RB Rail w oświadczeniu wydanym w imieniu rządów Estonii, Łotwy i Litwy.
Komisarz UE ds. transportu Adina Vălean powiedziała: „Wcześniej projekt Rail Baltic był priorytetem, teraz jest geopolityczną koniecznością”.
„Pokonywanie różnic w rozstawie torów jest niezbędne do stworzenia zintegrowanego europejskiego obszaru kolejowego, który zapewni szybkie pociągi w regionie i zaoferuje obywatelom nowe możliwości podróżowania między krajami bałtyckimi a resztą Europy. Region potrzebuje tej zrównoważonej alternatywy obok autobusów i samolotów, na których polega dzisiaj. W ramach tego przetargu bałtycka część Rail Baltic otrzyma 930 mln euro. To więcej niż już otrzymane 1,2 mld euro. Kolejne 285 mln euro zostanie przeznaczone na linię Rail Baltic w Polsce – dodał komisarz.
rozpoczęcie budowy
Marko Kivila, dyrektor generalny RB Rail w Estonii, powiedział, że w 2023 roku celem jest rozpoczęcie budowy głównych linii we wszystkich trzech krajach bałtyckich, w tym budowa głównych obiektów i powiązanych obiektów infrastruktury oraz dróg dojazdowych.
Wraz z niedawno zatwierdzonym dodatkowym finansowaniem Rail Baltic zabezpieczyło około 2,7 miliarda euro z instrumentu „Łącząc Europę” i funduszy krajowych.
Rail Baltic to projekt infrastruktury transportu kolejowego od podstaw, którego celem jest integracja krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Budowa rozpoczęła się w 2010 roku, a od 2020 roku szybkie połączenie kolejowe z Tallina do granicy litewsko-polskiej powinno zostać ukończone do 2026 roku.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”