Zabawa
Quo vadis, Aido? został uznany najlepszym filmem Polskich Nagród Filmowych
– Film Jasmili Žbanić, koprodukcja mniejszościowa z Polską, zdobył imponującą liczbę nagród, w tym za najlepszą reżyserię, najlepszy scenariusz i najlepszy montaż
Laureaci tegorocznej Polskiej Nagrody Filmowej (© Piotr Molęcki/East News)
To Polska Nagroda Filmowa (aka The Eagles) są w tym roku tak międzynarodowe, jak to się dzieje, ponieważ trzy najlepsze nagrody – Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser i Najlepszy Scenariusz – trafiły do nich Quo vadis, Aido? [+see also:
film review
trailer
interview: Jasmila Žbanić
film profile] poprzez Jasmiła Zbanić. Film koprodukował dziesięć krajów, w tym Polska – uznany producent Ewa Puszczyńska (Ida [+see also:
film review
trailer
interview: Pawel Pawlikowski
interview: Pawel Pawlikowski
film profile], Zimna wojna [+see also:
film review
trailer
Q&A: Pawel Pawlikowski
film profile]) był na pokładzie jako polski partner projektu. W swoim poruszającym przemówieniu powitalnym powiedziała, że zauważyła, że ludzie przyzwyczajają się do wojny na Ukrainie, tak jak w końcu przyzwyczaili się do wojny w byłej Jugosławii, a to nie powinno mieć miejsca. Błagała, aby ludzie nie przyzwyczajali się do zła, które popełnia się na świecie.
Okupacja polska quo vadis, Aida? dołączony edytor Jarosław Kamiński, który zdobył nagrodę w swojej kategorii. Choć wartość artystyczna filmu Žbanicia jest niekwestionowana, decyzja członków Polskiej Akademii Filmowej wywołała spore poruszenie, gdyż lokalny udział w pozostałych pretendentach był silny we wszystkich kategoriach. Jak dotąd tylko jeden film niepolski otrzymał najwyższą nagrodę – Pianista [+see also:
trailer
film profile] autorstwa Romana Polańskiego. To historyczne zwycięstwo Quo vadis, Aido? może być dobrym pretekstem do rozmowy o międzynarodowym wpływie i znaczeniu polskiego przemysłu i polskich filmowców na rynku europejskim.
Kolejnym aspektem międzynarodowym, który powrócił na Gali Polskich Nagród Filmowych, było poparcie dla Ukrainy wyrażone przez wielu prezenterów i zwycięzców. To Polska Akademia Filmowa Oddał także hołd ukraińskim filmowcom, którzy stracili życie podczas wojny, oraz specjalną wiadomość wideo od OleH Senzówjego dwa ostatnie filmy nosorożec [+see also:
film review
trailer
film profile] oraz Rachunkowość [+see also:
film review
trailer
interview: Oleg Sentsov
film profile] koprodukcja z Polską. Również projektantka kostiumów Dorota Roqueploktóra zabrała do domu orła za swoją pracę magnezja [+see also:
film review
trailer
interview: Maciej Bochniak
film profile]przypomniał trwający od jesieni 2021 roku kryzys uchodźczy na granicy polsko-białoruskiej.
magnezja zdobył także nagrodę za najlepszy makijaż (za Waldemar Pokromski oraz Agnieszka Hodowana), podczas gdy dwa Orły poszły do Wracając do tamtych dnidla najlepszego aktora (Maciej Stuhrdał, jak to ujął, swój najważniejszy występ) oraz Najlepszą Muzykę (Marcin Masecki). Wojciecha Smarzowskidramat Dzień ślubu [+see also:
film review
interview: Wojciech Smarzowski
film profile] zdobył nagrodę publiczności i najlepszą kamerę (za Piotr Sobociński Jprawoktóry zdobył orła za swoją pracę w zeszłym roku nigdy nie płaczę [+see also:
film review
trailer
interview: Piotr Domalewski
film profile]).
Oprócz tego wszystkie nominowane filmy otrzymały nagrody: moje cudowne życie [+see also:
film review
interview: Łukasz Grzegorzek
film profile] Nagroda dla najlepszej aktorki (Agata Busek), W tym czasie [+see also:
trailer
film profile] Najlepsza aktorka drugoplanowa (Ewa Wiśniewska), sonata [+see also:
film review
film profile] Najlepszy dźwięk (Artur Kuczkowski, Tomasz Sikora), Film balkonowy [+see also:
film review
interview: Paweł Łoziński
film profile] poprzez Paweł Łoziński Najlepszy film dokumentalny i jesienna dziewczyna Najlepszy projekt produkcji (Wojciecha Zogały). Doświadczony operator Łukasz Gutt został wybrany Najlepszym Młodym Talentem dla Współreżysera obawyoraz Jan Holoubekjest wyprodukowany przez Netflix Błoto’97 zgarnął nagrodę dla najlepszego serialu telewizyjnego.
To Nie zostawiaj śladów [+see also:
film review
trailer
interview: Jan P Matuszyński
film profile] Ekipa prawdopodobnie miała najgorszą pigułkę do przełknięcia, ponieważ film zdobył tylko jedną z 13 nominacji – dla najlepszego aktora drugoplanowego (Jacek Braciak). Do tego, Jerzy Skolimowskiktóry niedawno zdobył nagrodę jury w Cannes za Eo [+see also:
film review
trailer
film profile]otrzymał Nagrodę za Całokształt Twórczości przyznawaną przez Małgorzata Szumowskaco również przyczyniło się do międzynarodowego charakteru gali.
Oto pełna lista nagrodzonych:
Najlepszy film
Quo vadis, Aido? [+see also:
film review
trailer
interview: Jasmila Žbanić
film profile] – Jasmila Žbanić (Bośnia i Hercegowina/Austria/Niemcy/Francja/Holandia/Norwegia/Polska/Rumunia/Turcja/Czarnogóra)
Najlepszy reżyser
Jasmila Žbanić – Quo vadis, Aido?
Najlepszy scenariusz
Jasmila Žbanić – Quo vadis, Aido?
Najlepsza aktorka
Agata Buzek – moje cudowne życie [+see also:
film review
interview: Łukasz Grzegorzek
film profile]
Najlepszy aktor
Maciej Stuhr – Wracając do tamtych dni
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Ewa Wiśniewska – W tym czasie [+see also:
trailer
film profile]
Najlepszy aktor drugoplanowy
Jacek Braciak – Nie zostawiaj śladów [+see also:
film review
trailer
interview: Jan P Matuszyński
film profile] (Polska/Francja/Czechy)
najlepszy dźwięk
Artur Kuczkowski, Tomasz Sikora – sonata [+see also:
film review
film profile]
Najlepsze zdjęcia
Piotr Sobociński Jr – Dzień ślubu [+see also:
film review
interview: Wojciech Smarzowski
film profile] (Polska/Łotwa)
Najlepsza edycja
Jarosław Kamiński – Quo vadis, Aido?
Najlepsza muzyka
Marcin Masecki – Wracając do tamtych dni
Najlepsze kostiumy
Dorota Roqueplo – magnezja [+see also:
film review
trailer
interview: Maciej Bochniak
film profile]
Najlepszy makijaż
Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana – magnezja
Najlepszy projekt produkcji
Wojciech Żogała – jesienna dziewczyna
nagroda publiczności
Ślub Dzień -Wojciech Smarzowski
Najlepszy film dokumentalny
Film balkonowy [+see also:
film review
interview: Paweł Łoziński
film profile] – Paweł Łoziński
odkrycie roku
Łukasz Gutt – współreżyser obawy
Nagroda za całokształt twórczości
Jerzy Skolimowski
Najlepszy film europejski
Kolejna runda [+see also:
film review
trailer
film profile] – Thomas Vinterberg (Dania/Szwecja/Holandia)
Najlepsza telewizja Sseria
Błoto’97 – Jan Holoubek
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.