Przygotowanie studentów politologii do współczesnego rynku pracy: lekcje z Polski
Za Adam Szymaniak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
„Nie mamy wystarczającej liczby spawaczy. Wiem, że to nie brzmi ambitnie, ale lepiej być pracującym spawaczem niż biednym bezrobotnym politologiem – powiedział w wywiadzie radiowym z 2012 r. Donald Tusk, premier Polski i późniejszy przewodniczący Rady Europejskiej. , oczekiwania wobec uczelni oraz popularność politologii jako kierunku studiów. Co zmieniło się w następnej dekadzie? Czy programy nauczania politologii spełniają wymagania współczesnego rynku pracy? Które strategie są obiecujące, a które mniej skuteczne?
W artykule omówiono działania podejmowane przez polskie wydziały politologii w celu przygotowania studentów do wejścia na rynek pracy. Jak dotąd skuteczne okazują się cztery strategie: dodatkowe zajęcia uczące umiejętności miękkich, rady doradcze, staże i studia dualne. Chociaż rozwiązania te zostały wdrożone na kilku polskich uczelniach, niniejszy artykuł koncentruje się na wydziale politologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.