Zabawa
Przesyłaj strumieniowo czy pomijaj?
Kolory zła: czerwonyteraz dostępny w serwisie Netflix, jest adaptacją Czarny kolorpierwsza powieść z udanej trzytomowej serii wydawniczej polskiej autorki Małgorzaty Oliwii Sobczak. Kiedy na polskim wybrzeżu Bałtyku zostaje zamordowana młoda kobieta, jej matka, wybitna sędzia, współpracuje z nowym w okolicy prokuratorem, aby dowiedzieć się, co naprawdę się stało. Ponieważ istnieje wiele pytań, na które wydaje się, że odpowiedzi znajdują się w górach dowodów, których nikt inny nie bada. Kolory zła: czerwonyReżyseria: Adrian Panek, scenariusz: Panek i Łukasz M. Maciejewski, z Mają Ostaszewską w rolach głównych (Szeroki szczyt), Jakub Gierszał (Król ucieczki) i Zofia Jastrzębska (wstyd).
Niezbędniki: Kiedy menadżer gdyńskiego klubu nocnego Shipwreck pyta, dlaczego miałby ją zatrudnić jako nową barmankę, Monika (Jastrzębska) odpowiada, że dzieje się tak dlatego, że chłopaki ustawiają się w kolejce, żeby kupić od niej napoje – i narkotyki. „Na kolanach”. To wotum zaufania i wkrótce stanie się największą atrakcją klubu. Ale to, co uważa za zabawę – wyjście z menadżerem i pomaganie mu w sprzedawaniu imprezowych narkotyków – szybko staje się tragiczne. A kiedy na plaży pojawia się okaleczone ciało Moniki, młody prokurator Leopold Bilski (Gierszał) musi nie tylko przekazać złe wieści jej matce, sędzi Helenie Boguckiej (Ostaszewski), ale także spróbować zbudować sprawę wokół morderstwa Moniki. A to cholernie trudne, bo jego przełożony go powstrzymuje, a przydzieleni do niego detektywi robią, co mogą, żeby mu nie pomóc.
Helena za los Moniki obwinia siebie i swoje nieudane małżeństwo z wpływowym prawnikiem Romanem (Andrzej Zieliński). Powinny być bardziej obecne w życiu córki. Jednak okoliczności jej śmierci są szczególnie makabryczne i sugerują, że stała się ofiarą psychopaty lub sadystycznego seryjnego mordercy. Gdy Bilski pracuje nad sprawą ze swojej strony i odkrywa podobieństwa między morderstwem Moniki a śmiercią innych młodych kobiet w Trójmieście, frustracja Heleny wobec Romana przeradza się w nieufność. Okazuje się, że jest wpisany na listę radców prawnych Shipwreck, którego właścicielem (oczywiście poprzez spółkę fasadową) jest wpływowy lokalny gangster Łukasz (Przemysław Bluszcz). Dlaczego jej mąż pracował dla mafioso? A czy Łukasz miał coś wspólnego z morderstwem Moniki?
Kolory zła: czerwony w miarę rozwoju akcji zwiększa tempo policyjnego thrillera kryminalnego i wykorzystuje formę retrospekcji, która najlepiej sprawdza się, gdy pomaga nam dowiedzieć się więcej o Monice jako osobie. Jest też lekarz medycyny sądowej (Andrzej Konopka), którego związek z Heleną jest nie tylko zawodowy, jego przerażający syn, który także znał Monikę, i sprawa czerwonego pierścionka z rubinem, należącego do matki Heleny, który Monika nosiła przez całe życie . Teraz nie żyje, pierścionek zaginął, nikt się nie odzywa, a jeśli Helena i Bilski nie będą ostrożni, mogą być następni.
Jakie filmy będzie Ci przypominać? Film z 2021 roku Operacja Hiacynt oferował szorstką oprawę historyczną, solidne nastroje proceduralne i przesłanie wsparcia dla polskiej społeczności LGBTQ. I Zaraza wrocławska odzwierciedlało niektóre tajemnicze składniki i mroczniejsze elementy chaosu, który istnieje Kolory zła: czerwony.
Wydajność, którą warto zobaczyć: Maja Ostaszewski zasługuje na więcej czasu ekranowego Kolory złaale wykorzystuje to, co ma, czerpiąc ogromne korzyści z serii coraz bardziej napiętych spojrzeń. Szczegóły rozpadającego się małżeństwa Heleny z Romanem pozostają niewyjaśnione, ale popełnione przez nich błędy są wypisane na twarzy Ostaszewskiego.
Pamiętny dialog: Dopiero w strasznych następstwach morderstwa córki Helena i Roman mogą przyznać sobie nawzajem, jak niewiele zrobili, aby jej pomóc. „Zawiedliśmy ich” – mówi mu bez ogródek Helena. „Po prostu ich zawiedliśmy”.
Seks i skóra: Kolory zła zawiera niepokojące sceny przemocy i napaści na tle seksualnym.
Nasza opinia: Choć straszny jest los Moniki, Kolory zła: czerwonyprzyczyna śmierci i stan jej ciała to sygnały ostrzegawcze, które mogą wskazywać na satysfakcjonujący thriller/kryminał. Jednak ten film jest trochę mniej niż satysfakcjonujący. Jest umiejętnie wyreżyserowany i poza mroczną narracją, miejsca, w których kręcono filmy w Polsce, są spektakularne. Ale chociaż Helena i Bilski pragną rozwiązać sprawę – oczywiście sprawiedliwość dla Moniki, ale także dlatego, że jej śmierć może być powiązana z większymi wzorcami korupcji w policji – bohaterowie często po prostu muszą po prostu zareagować na pojawiające się odkrycia. zrobić i sprowadzić tę informację z powrotem w ten sam katastrofalny ślepy zaułek. Kręcimy się w kółko, śledząc ich śledztwo, gdy odkrywają dowody i inne intrygujące ciekawostki, ale faktem jest, że to, co odkryli, było dość oczywiste od początku. Chcemy im kibicować i dopilnować, aby stała się sprawiedliwość. Ale uchwała w Kolory zła: czerwony są zbyt oczywiste, a kilka zwrotów akcji na końcu jeszcze bardziej wykreśla całość.
Nasze wezwanie: Pomiń to. Kolory czerwieni: zło ma solidną konstrukcję jak thriller i występuje w nim garstka dobrych aktorów. Jednak podstawowe kolory fabuły wyciekają zbyt wcześnie, aby napięcie mogło naprawdę wzrosnąć.
Johnny Loftus (@glenganges) jest niezależnym pisarzem i redaktorem mieszkającym w okolicach Chicago. Jego prace ukazywały się w The Village Voice, All Music Guide, Pitchfork Media i Nicki Swift.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.