Nauka
Przestrzeń powietrzna Ukrainy prawdopodobnie będzie ograniczona do 2029 r., mówi Eurocontrol – EURACTIV.com
Loty nad Ukrainą prawdopodobnie pozostaną niemożliwe do 2029 roku, zgodnie z zapowiedzią Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol).
W Twoim siedmioletnia prognoza na lata 2023-2029Eurocontrol przewidywał, że przekierowane trasy w okresie od marca 2022 do stycznia 2023 pozostaną bez zmian do 2029 ze względu na trwające działania wojenne, znaczne ograniczenia lotów w przestrzeni powietrznej Mołdawii, Rosji i Białorusi oraz malejącą liczbę lotów nad oczekuje Polski.
Wojna spowodowała wiele zakłóceń w lotnictwie cywilnym w regionie, wpływając na niektóre przeloty i trasy długodystansowe, które wcześniej przechodziły przez ukraińską przestrzeń powietrzną.
Ukraina zamknęła przestrzeń powietrzną dla samolotów cywilnych 24 lutego 2022 r., kiedy rozpoczęła się rosyjska inwazja na Ukrainę na pełną skalę. Wkrótce potem Stany Zjednoczone i Unia Europejska zamknęły swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich i białoruskich linii lotniczych w ramach sankcji nałożonych przez inwazję.
Jednak dane Eurocontrol pokazują, że ograniczenia dotknęły ruch nie tylko w krajach bezpośrednio zaangażowanych w wojnę, ale także we wszystkich państwach sąsiednich. Liczba lotów spadła najbardziej w przypadku Estonii (-52%) i Łotwy (-51%), a następnie Finlandii (-41%), Litwy (-39%), Czech (-38%), Polski (-37%) ) i Szwecji (-35%).
Ponadto ogólne strumienie ruchu krajowego wykazują negatywną tendencję we wszystkich państwach europejskich.
Lotnictwo cywilne, już wyczerpane przez lata Covid i presję środowiskową, stoi teraz przed nowym wyzwaniem związanym ze zmianą trasy i wynikającym z tego wzrostem cen biletów.
Oczekuje się, że zakłócenia w dostawach prądu, wysokie ceny energii i wysokie stopy inflacji również wpłyną na popyt na podróże w latach 2023-2024. Biorąc pod uwagę wszystkie trudności na rynku, liczba lotów na 2019 rok (11,1 mln) powinna zostać osiągnięta nie wcześniej niż w 2025 roku.
Mówi się, że państwa bałtyckie i północna Europa najbardziej cierpią z powodu utraty przelotów w Azji. W międzyczasie większość tras przelotowych przeniosła się do Europy Południowo-Wschodniej, a kraje bałkańskie i Turcja stoją w obliczu bezprecedensowego wzrostu ruchu w ich przestrzeni powietrznej.
pretendent z Ukrainy
Prognoza wywołała duże zaniepokojenie w ukraińskiej przestrzeni publicznej. Ukraińska państwowa firma ruchu lotniczego (UkSATSE) zakwestionowała Eurocontrol, twierdząc, że ukraińska przestrzeń powietrzna zostanie ponownie otwarta po zakończeniu wojny.
„Ważne jest, aby zrozumieć, że Eurocontrol nie generuje ani nie wykorzystuje wojskowych prognoz, analiz ani założeń do tworzenia własnych prognoz. Wyliczenia te nie uwzględniają również innych czynników niepewności, takich jak nieprzewidziane zawirowania gospodarcze, eskalacja napięć geopolitycznych czy inne nieprzewidziane zdarzenia, które mogłyby mieć negatywny wpływ na rozwój lotnictwa.
Pomimo okoliczności siły wyższej spowodowanej agresją wojskową Federacji Rosyjskiej, Ukraina w pełni przygotowuje się do wznowienia lotów w swojej przestrzeni powietrznej” – poinformował UkSATSE.
Eurocontrol zauważył, że po pojawieniu się nowych obiektywnych czynników, takich jak koniec wojny i przeformatowanie sieci tras, prognoza zostanie zaktualizowana o nowe dane.
Ekspert Avianews, Oleksandr Myronenko, wyjaśnił, że w rzeczywistości „oznacza to, że Eurocontrol zaleca liniom lotniczym, aby nie liczyły ani nie planowały przyszłych lotów nad Ukrainą, ale sytuacja może się zmienić w każdej chwili”.
Kilka ukraińskich linii lotniczych, takich jak SkyUp i Supernova, wyraziło chęć wznowienia lotów nad Ukrainą, gdy znów będzie bezpieczna, podczas gdy Ryanair powiedział, że jest gotowy do powrotu na Ukrainę tydzień po ponownym otwarciu przestrzeni powietrznej.
[Edited by Alexandra Brzozowski]
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”