Nauka
Przerażające postacie obcych z gigantycznymi głowami znalezione namalowane w różnych starożytnych miejscach
W 2018 roku archeolodzy odkryli w Tanzanii 52 wcześniej nieudokumentowane schroniska skalne, celowo pomalowane sztuką naskalną. Chociaż większość została zniszczona, niektóre odłożono na bok, w tym jeden bardzo dziwny fragment.
Miejsce zwane Amak’hee 4 zostało misternie pomalowane grafiką figuratywną, w tym trzema tajemniczymi antropomorficznymi postaciami z niezwykle dużymi głowami.
Według archeologa Macieja Grzelczyka z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Polsce figury te mogą być kluczową wskazówką do odkrycia innych trójek podobnych postaci znalezionych w innych panelach poświęconych sztuce naskalnej.
Choć trudno to określić, Grzelczyk uważa, że Amak’hee 4 ma co najmniej kilkaset lat.
Pomalowany prawie w całości czerwonym pigmentem – z wyjątkiem pięciu figurek w kolorze białym – zużycie pigmentu i brak zwierząt domowych sugerują, że pochodzi on z czasów, gdy w regionie istniały społeczności łowiecko-zbierackie.
Panel przedstawia zwierzęta przypominające gnu, elandy, bawoły, a nawet żyrafę, z postaciami ludzkimi o dużych głowach.
Ale jedna grupa się wyróżnia.
„Wśród obrazów Amak’hee 4 szczególnie godna uwagi jest scena, która obraca się wokół trzech obrazów” – napisał Grzelczyk w papier.
„W tym trio postacie wydają się mieć stylizowane głowy bawołów. Kształty te przypominają centralne wgłębienie w profilu głowy bawoła, z którego wznoszą się dwa rogi, a następnie wyginają się na zewnątrz od głowy, a także uszy skierowane w dół.
W kulturze ludu Sandawe, potomków zamieszkujących ten region, nie występują motywy ludzi z głowami bawołów, zatem wizerunki mogą przedstawiać coś innego. Jednak – dodaje Grzelczyk – w niektórych rytuałach Sandawe rogi bawolego odgrywają znaczącą rolę.
Amak’hee 4 nie jest jedynym miejscem z tymi dziwnymi malowidłami jaskiniowymi. W dwóch różnych miejscach w środkowej Tanzanii przedstawiono podobne postacie.
We wszystkich trzech lokalizacjach postacie są połączone linią biegnącą przez ich brzuchy. Wszystkie trzy mają podobny układ i kierunek dłoni i ramion.
Chociaż Amak’hee 4 ma zauważalne różnice: „Postaci Amak’hee 4 są zauważalnie większe niż te z Kolo i sprawiają, że ten główny motyw jest centralnym punktem, wokół którego wydaje się toczyć reszta narracji. W przeciwieństwie do obrazów w Kole są to przedstawienia wyizolowane, bez wyraźnego związku z resztą obrazów” – pisał Grzelczyk.
Archeolodzy będą kontynuować prace nad dokumentacją stanowisk, aby można było je dodać do opublikowanego rejestru.
Zapisać sięaby otrzymać nasz bezpłatny cotygodniowy biuletyn Indy100
Wyraź swoją opinię w naszych wiadomościach o demokracji. Kliknij ikonę głosowania za na górze strony, aby pomóc przenieść ten artykuł w górę rankingów indy100.
Jak wejść Bezpłatny kanał WhatsApp indy100
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”