Najważniejsze wiadomości
Przegląd Zostaw Ślady – napięty dramat brutalności policji w PRL | Filmy dramatyczne
ABezwzględny reżim polityczny zabarykaduje się za kłamstwami, groźbami i napiętymi autorytarnymi mięśniami, aby ukryć incydent brutalności policji. Tłem dla tego drobiazgowo dopracowanego thrillera Jana P. Matuszyńskiego jest Polska 1983, pod nierównym, nienawistnym końcem komunizmu. Ale ta historia, zapoczątkowana przez gliniarzy, którzy wzięli prawo w swoje ręce – dłonie zaciśnięte w pięści – nie jest tak odległa od teraźniejszości, jak mogłaby być.
Matuszyński od samego początku dodaje filmowi nerwowej, ulotnej energii, meandrującym, nieprzerwanym ujęciem wędrującym przez mieszkanie poetki i aktywistki Barbary Sadowskiej (Sandra Korzeniak). To przestrzeń swobodnej wymiany myśli, gdzie syn Barbary Grzegorz (Mateusz Górski) i jego przyjaciel Jurek (Tomasz Ziętek) radośnie kłócą się po liceum. Ten entuzjazm rozprzestrzenia się na ulice, gdzie zwraca uwagę bojówkarzy. Chłopcy trafiają do aresztu, a Grzegorz, bardziej otwarty partner w konfrontacji, zostaje brutalnie pobity. Status Jurka jako jedynego świadka zamachu staje się coraz bardziej niepewny.
Film oparty jest na notorycznie prawdziwe wydarzenie, a czasami pojawia się ponure poczucie nieuchronności opowiadania historii, potęgowane przez odpowiednio ponurą paletę kolorów i zbyt długi czas działania. Ale dzięki znakomitym rolom Ziętka i Agnieszki Grochowskiej jako matki Jurka i jego obsesyjnej dbałości o szczegóły historyczne, film ostatecznie rozplątuje wijące się linie korupcji.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.