Nauka
Przedstawiono koncepcję projektową planowanego „mega-lotniska” w Polsce
Państwowa firma realizująca sztandarowy rządowy projekt planowanego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego w centralnej Polsce zaprezentowała koncepcję wyglądu kompleksu, przygotowaną przez biuro światowej sławy brytyjskiego architekta Sir Normana Fostera.
Dzisiejsze ogłoszenie ma miejsce dwa dni po tym, jak firma opublikowała również plan zagospodarowania przestrzennego, szczegółowo opisujący plany projektu, znanego jako Solidarny Słup Transportowy (CPK), który ma zostać otwarty w 2028 r. Obiekt znajduje się w połowie drogi między Warszawą a Łodzią.
Zdjęcia architektoniczne przygotowane przez Foster + Partners i Buro Happold przedstawiają terminal pasażerski lotniska, główny dworzec kolejowy oraz centrum przesiadkowe.
„Jestem przekonany, że ta architektura, opracowana przy udziale światowej sławy projektantów, stworzy ogromne możliwości biznesowe, przyciągnie inwestycje zagraniczne i pobudzi gospodarkę nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie Środkowo-Wschodniej” – powiedział Marcin Horała, dyrektor ds. urzędnik państwowy nadzorujący CPK.
Rząd przewiduje, że do 2060 r. lotnisko stanie się głównym globalnym hubem obsługującym co najmniej 65 mln pasażerów rocznie. Dla porównania, w 2019 r., przed pandemią, główne europejskie huby Amsterdam i Frankfurt obsłużyły 72 mln i 71 mln pasażerów, odpowiednio.
CPK będzie „powietrzną bramą na świat, a dla przylatujących pierwszym doświadczeniem naszego kraju” – powiedział Mikołaj Wild, szef firmy realizującej projekt, którego realizacja ma kosztować dziesiątki miliardów złotych.
Projekty przewidują, że CPK będzie miał główne centralne atrium, które będzie funkcjonowało jako przestrzeń przesiadkowa dla pasażerów przylatujących i odlatujących wszystkimi środkami transportu: lotniczym, kolejowym i drogowym.
„Nasz projekt koncentruje się na pasażerach” — mówi Grant Brooker, szef studia w Foster + Partners. „Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży…[through] wyraźne połączenia wizualne”.
„Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób podróżowania w Polsce, a także stanie się nową bramą do Europy i reszty świata” – dodał.
Pozostała część projektu obejmuje terminal pasażerski lotniska o powierzchni 400 000 metrów kwadratowych oraz stację kolejową składającą się z sześciu podziemnych peronów obsługujących 12 torów. CPK będzie miał również dworzec autobusowy i obszar o nazwie Airport City, na który składają się hotele, biura i inne obiekty handlowe.
O plan główny opublikowany we wtorek projekt zawiera bazową prognozę, zgodnie z którą lotnisko obsłuży 40 mln pasażerów do 2040 r. i 65 mln do 2060 r. Początkowo około 40% powinien stanowić ruch przesiadkowy, później wzrośnie do 45-50%. Lotnisko będzie miało dwa pasy startowe, z możliwością budowy trzeciego.
CPK będzie połączony z Warszawą i Łodzią szybką koleją, przy czym firma prognozuje, że około 40% pasażerów skorzysta z tej usługi, aby dotrzeć na miejsce. Połowa przyjedzie samochodem lub taksówką (podróż z Warszawy trwa obecnie około 45 minut), a reszta autobusem.
Trendy w branży lotniczej sprawiają, że planowane przez polski rząd nowe „megalotnisko” przyjmie model biznesowy „całkowicie odmienny” od wcześniej planowanego, z większym naciskiem na cargo lotnicze – mówi jego dyrektor wykonawczy https://t.co/99lXkgW6Zc
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 30 września 2021 r
Jednak podczas gdy rząd i polski narodowy przewoźnik LOT zdecydowanie poparli ten plan, inni byli bardziej sceptyczni, a nawet krytyczni.
Kilka partii opozycyjnych zakwestionowało koszty i korzyści projektu. W zeszłym tygodniu Trzecia Droga, centroprawicowy sojusz opozycyjny, obiecał złomować CPK jeśli opozycja dojdzie do władzy w jesiennych wyborach, twierdząc, że dziesiątki miliardów złotych, które będzie kosztowała budowa, można by lepiej wydać gdzie indziej.
Tymczasem Michael O’Leary, prezes Ryanaira, który jest największą polską linią lotniczą pod względem liczby pasażerów, wielokrotnie krytykował CPK, nazywając to „szalonym” pomysłem „bardzo głupich polityków”, który „zmarnuje 30 miliardów złotych na zamek z piasku w szczerym polu”.
Pomysłodawcą megalotniska planowanego przez polski rząd byli „bardzo głupi politycy” – mówi prezes Ryanair, największej polskiej linii lotniczej pod względem liczby pasażerów.
Szef projektu mówi, że odpowiadanie na komentarze O’Leary’ego byłoby „stratą czasu”. https://t.co/c0KmZrDGzU
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 9 lutego 2023 r
Wszystkie kredyty graficzne: CPK
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym banknoty z polski. Pisywał o sprawach polskich do wielu pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITYKA Europa, euobserver To jest Dziennik Gazeta Prawna.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”