Najważniejsze wiadomości
Prorosyjska reklama na Facebooku wycelowana w wybory we Włoszech i w Polsce – POLITICO
Mimo to, wyniki Setki milionów Europejczyków przygotowuje się do głosowania w sprawie nowego Parlamentu Europejskiego w dniach 6–9 czerwca. Wybory te będą uważnie obserwowane przez ekspertów ds. dezinformacji i urzędników ds. cyberbezpieczeństwa. którzy boją się rosyjskiej ingerencji.
Wiele osób czeka również, aby zobaczyć, jak główne platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook i Instagram należącej do Meta, ograniczą krajowe kłamstwa, szczególnie w świetle unijnych przepisów dotyczących moderowania treści Ustawa o usługach cyfrowych (DSA), w praktyce.
Komisja Europejska miesiąc temu skorzystała ze swoich nowych uprawnień nadzorczych, aby wszcząć dochodzenie w sprawie Meta po podejrzeniu, że firmie nie udało się powstrzymać rozprzestrzeniania się dezinformacji w ramach DSA. Urzędnicy Komisji powiedzieli wówczas, że Meta była „łatwym celem” rosyjskich manipulacji ze względu na potencjalnie nieodpowiednie monitorowanie reklam wyświetlanych na jej platformie.
„Meta weryfikuje, zatwierdza i dostarcza reklamy propagandowe milionom obywateli UE na kilka dni przed wyborami” – powiedział Paul Bouchaud, jeden z badaczy. „Jeśli uda nam się wykryć takie obce zakłócenia w czasie rzeczywistym, Meta powinna być w stanie zrobić to samo”.
„Wzrost liczby nielegalnych reklam naruszających zasady platform to sygnał alarmowy dla Meta i organów regulacyjnych, aby bardziej rygorystycznie egzekwowały przepisy DSA” – powiedział Amaury Lesplingart, współzałożyciel organizacji pozarządowej CheckFirst.
Korzystając ze znanego manewru odkrytego w poprzednim badaniu, badacze odkryli setki fałszywych kont, którym udało się kupić reklamy w serwisie Meta w celu rozpowszechniania swoich wiadomości w kilku głównych krajach europejskich. Algorytm opracowany przez Bouchauda znalazł reklamy najprawdopodobniej związane z operacją zwaną „Doppelgänger”, którą po raz pierwszy odkryto w 2022 r.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.