technologia
Projekt Rail Baltica otrzymuje ponad 350 mln euro od CINEA
Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). nadany ponad 350 mln euro dla Rail Baltica w pierwszym naborze nowego okresu finansowego 2021-2027.
Rail Baltica to realizowany od podstaw projekt infrastruktury kolejowej, który ma połączyć Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską.
Razem z krajowym dofinansowaniem trzech krajów bałtyckich Estonii, Łotwy i Litwy, łączna kwota wynosi ponad 400 mln euro.
Zostało to ogłoszone przez joint venture Rail-Baltica RB Rail Umowa o dofinansowanie ma zostać podpisana w III kwartale br.
Środki zostaną wykorzystane na pozostałe planowanie trasy Rail Baltica na Litwie, w tym na odcinku między „granicami Polski i Litwy”.
Są one również wykorzystywane przy węźle miejskim Kowno, węźle miejskim Kowno, przy projektowaniu połączeń dalekobieżnych i regionalnych na odcinku między węzłem miejskim Kowno a węzłem miejskim Wilno oraz przy projektowaniu węzła miejskiego Wilno.
Sfinansowane środki są wykorzystywane na część odszkodowania za wywłaszczenie gruntu.
Fundusze zostaną również wykorzystane na prace budowlane na głównej linii Rail Baltica na priorytetowym odcinku na Łotwie w pobliżu granicy łotewsko-litewskiej, a także na szczegółową inżynierię bazy budowlanej w zakładzie utrzymania infrastruktury Skulte.
Ponadto fundusze przyczynią się do budowy podbudów i powiązanych elementów na głównej linii Rail Baltica w Estonii, w tym punktu operacyjnego Ülemiste oraz prac projektowych dotyczących środków łagodzących głuszca od Parnawy do granicy estońsko-łotewskiej.
Inne działania obejmują wymiar transgraniczny i interoperacyjność techniczną, w tym usługi oceny Jednostek Notyfikowanych (NoBo) i Organów Oceniających (AsBo) w zakresie prac projektowych i budowlanych.
Fundusze pozwalają również autorowi projektu na monitorowanie realizacji szczegółowego projektu technicznego w trakcie budowy, inżyniera-rezydenta (FIDIC) na monitorowanie robót budowlanych i analizę odpowiednich modeli dla transgranicznego zamówienia na budowę odcinków.
Agnis Driksna, dyrektor generalny i prezes zarządu RB Rail, powiedział: „W ciągu ostatnich kilku lat kraje bałtyckie wykazały swoje zaangażowanie w realizację i postęp – trwają prace planistyczne na 640 km 870-kilometrowej trasy Rail Baltica, z ukończeniem prace na wybranych odcinkach mają priorytet budowlany, rozpoczęto także przetargi na projektowanie i nadzór projektowy na odcinku Kowno – Wilno i Kowno – granica litewsko-polska.”
Na początku tego miesiąca RB Rail ogłosił zamówienie na elektryfikację dla projektu.