Gospodarka
Projekt EIT Food mający na celu sprowokowanie „holistycznego i zdrowego myślenia” w odniesieniu do systemów żywnościowych
22 grudnia 2022 — Mając na celu ograniczenie długoterminowej emisji gazów cieplarnianych (GHG) i odpadów, międzynarodowy, trzyletni projekt EIT Food FoodScienceClass zapewnił nauczycielom gotowe do użycia narzędzia, aby zachęcić młodzież do przyjęcia holistycznych i zdrowe podejście do żywności.
„Nasze podejście pedagogiczne jest zakotwiczone w traktowaniu odżywiania jako tematu nauk społecznych, tematu naukowego, który obejmuje udział w publicznej dyskusji z wielu dyscyplin i perspektyw, takich jak ekonomia, społeczeństwo i kultura” – mówi dr. Opowiada Keren Dalyot, kierownik projektu FoodScienceClass, Technion, Izrael OdżywianieInsight.
FoodScienceClass publikuje swoje materiały i konspekty lekcji dla wszystkich nauczycieli i edukatorów. Gotowe do użycia materiały są bezpłatne, dostępne w języku angielskim, hiszpańskim, polskim, holenderskim, fińskim i hebrajskim i są przeznaczone dla dzieci w wieku od 9 do 14 lat.
Obejmują one plany lekcji dotyczące przetwarzania żywności, marnowania żywności, umiejętności korzystania z danych, komunikacji naukowej i nie tylko.
„Wykorzystujemy badania z klas przedmiotów ścisłych, które wykazały pozytywne korelacje między zainteresowaniami a różnymi wskaźnikami uczenia się, a także badania, które wykazały, że uczniowie są zainteresowani odżywianiem i jedzeniem” – mówi Dalyot.
Krytyczne myślenie powinno dominować w zdegradowanym systemie żywnościowym
Uczniowie krytycznie badają i oceniają wyzwania i możliwości związane z produkcją i odżywianiem żywności wraz ze swoimi nauczycielami inżynierii żywności i badaczami w programie FoodScienceClass.
Uczestnicy z Izraela, Polski, Finlandii i Belgii angażują się w rzeczywiste problemy nauki o żywności i badają własne uprzedzenia i błędne przekonania na temat żywności. Moduły związane z umiejętnościami naukowymi i komunikacją leżą u podstaw projektu, którego celem jest zbadanie praktycznych sposobów przekazywania wiedzy naukowej, w tym za pośrednictwem mediów społecznościowych.
„Istnieją odpowiednie badania, które potwierdzają, że wiedza danej osoby niekoniecznie przekłada się na umiejętność krytycznej oceny informacji czy podejmowania świadomych decyzji. Dlatego opracowaliśmy projekt FoodScienceClass, który wykorzystuje te ważne spostrzeżenia z badań edukacyjnych, ale także nasze doświadczenie”, wyjaśnia Dalyot.
Studenci uczą się globalnych aspektów systemu żywnościowego, w tym zrównoważonego rozwoju, a także czynników lokalnych i osobistych, takich jak produkty sezonowe.
„Wierzymy, że to podejście ma największy potencjał, aby rozwinąć holistyczne i kompleksowe podejście do systemu żywnościowego w naszym młodszym pokoleniu, które z czasem będzie ewoluować wraz z nimi, gdy będą mieli kontakt z żywnością przez całe życie i będą podejmować decyzje dotyczące żywności”, wyjaśnia. .
Przykład takiego podejścia można zobaczyć w jednostce odczytującej etykiety żywności EIT Food. Uczniowie proszeni są o przyniesienie na zajęcia opakowań i pudełek po żywności, po czym następuje dyskusja na temat tego, dlaczego kupują, jedzą lub lubią te przedmioty, a nie inne.
Rozwój umiejętności identyfikacji
FoodScienceClass był realizowany w latach 2020-2022 we współpracy Belgii, Finlandii, Izraela i Polski oraz sześciu organizacji partnerskich Technion (Izrael), IARFR PAN (Polska), EUFIC (Belgia), Rikolto (Belgia), Bank Żywności w Olsztynie (Polska) i VTT (Finlandia).
„W dziale Online Source Rating, zanim jeszcze porozmawiamy o tym, jak treści będą oceniane, omawiamy, w jaki sposób mogą ocenić samo źródło, więc nie chodzi tylko o obecne nieporozumienia, ale także o rozwój umiejętności identyfikowania i oceniania ich w przyszłość” — wyjaśnia Dalyot.
„Na przykład, jeśli czytasz post o tym, jak złe jest mleko krowie dla twojego układu trawiennego, a ten post został napisany na koncie przyjaznym weganom, wiąże się to z pewną stronniczością. Pokazujemy im też sprzeczne nagłówki z artykułów prasowych, np. B. „Tuńczyk jest szkodliwy, ponieważ zawiera rtęć” vs. „Jedz tuńczyka, aby zachować zdrowe serce”.
„Aby dokonać tak złożonej oceny, muszą zatrzymać się na chwilę, pomyśleć i ocenić, zamiast kontynuować dzielenie się na podstawie pięknego zdjęcia lub chwili czytania” – mówi Dalyot.
Partnerzy wierzą, że ich multidyscyplinarne podejście do nauczania odżywiania jako przedmiotu nauk społecznych ma ogromny potencjał, aby ułatwić wybór zdrowej żywności w przyszłości poprzez współpracę z rodzinami, nieformalną edukację, media społecznościowe i samorządy lokalne.
„Scenariusze lekcji FoodScienceClass są ważnymi narzędziami do nauki o zdrowym i zrównoważonym odżywianiu w szkole. Przybliżają nas o krok do zdrowszego pokolenia”, mówi partner projektu Myrthe Peijnenborg z Rikolto w Belgii.
Tymczasem firmy wprowadzające innowacje w zakresie kwasów tłuszczowych omega-3, „inteligentnej” żywności dla niemowląt i białek kolagenowych otrzymują impuls dzięki Dział rozwoju rolno-spożywczego finansowanego przez UE EIT.
Ingi de Jong
Ta funkcja jest dostarczana przez ŻywnośćSkładnikiNajpierwsiostrzana strona, OdżywianieInsight.
Aby skontaktować się z naszym zespołem redakcyjnym, napisz do nas na adres [email protected]
Jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy, możesz chcieć otrzymywać nasze biuletyny.
Zarejestruj się teraz, aby otrzymywać najnowsze wiadomości bezpośrednio na swoją skrzynkę odbiorczą.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”