technologia
Prezes Xbox Sarah Bond odpowiada na cięcia w Bethesda Studio, powołując się na brak rozwoju branży i potrzebę zarządzania biznesem „w tym momencie przejściowym”.
Prezes Xbox, Sarah Bond, odpowiedziała na pytania dotyczące decyzji Microsoftu o zamknięciu w tym tygodniu kilku popularnych studiów, podkreślając, że chodzi o zapewnienie dalszego rozwoju działalności Xbox w, jak to określiła, „momencie przejściowym, który pozostanie zdrowy w dłuższej perspektywie”.
Microsoft zszokował świat gier, ogłaszając zamknięcie deweloperów Redfall i Prey Arkane Austin, deweloperów Hi-Fi Rush i The Evil Within Tango Gameworks oraz druzgocących cięć dla właściciela Bethesdy, ZeniMaxa.
Microsoft kupił w 2021 roku ZeniMax Media, spółkę-matkę deweloperów takich jak Bethesda, Arkane, id Software i innych, za 7,5 miliarda dolarów. Od tego czasu firma kupiła twórcę Call of Duty, Activision Blizzard, za 69 miliardów dolarów.
W e-mailu do pracowników szefa Xbox Game Studios, Matta Booty’ego, Microsoft oskarżył cięć o „zmianę priorytetów tytułów i zasobów”. W e-mailu, o którym po raz pierwszy poinformował IGN, Booty powiedział: „Podejmujemy te trudne decyzje, aby stworzyć możliwości zwiększenia inwestycji w inne części naszego portfolio i skupić się na naszych priorytetowych grach”.
Po tym posunięciu Microsoft spotkał się z ostrą krytyką ze strony społeczności programistów i fanów Xbox. Wiele osób podkreślało, że Hi-Fi Rush było wydawnictwem ciepło przyjętym przez krytyków i, według dyrektora Xbox, niezwykle udanym wydaniem.
Niewystarczająco?#HiFiRush #TangoGameworks pic.twitter.com/3OLhYAPbxU
— KazuakiEgashira (@ega1002) 9 maja 2024 r
Sprzeciw wywiad z Diną Bass z Bloomberg w Bloomberg Tech w San FranciscoPrezes Xbox Sarah Bond została po raz pierwszy zapytana o obecny brak wzrostu w branży gier wideo – niepokojący czynnik, który niedawno wskazał szef Xbox, Phil Spencer, gdy poproszono go o wyjaśnienie decyzji Microsoftu o zwolnieniu 1900 pracowników zajmujących się grami – Zwolnienie firmy.
„Wiesz, mniej więcej przez ostatni rok w branży gier wideo panowała stagnacja” – odpowiedział Bond. „Nawet w 2023 roku widzieliśmy kilka świetnych wydań, niezwykle przełomowych gier. Niemniej jednak wzrost nie wiązał się z tym wszystkim. Wiele z tego ma związek z naszą potrzebą przyciągnięcia nowych graczy i uczynienia gier bardziej dostępnymi. Ale wszystko to działo się w tym samym czasie, gdy rosły koszty tworzenia tych pięknych, hitowych gier z potrójnym A i wydłużał się czas potrzebny na ich stworzenie.
„Dlatego jako Xbox skupiamy się przede wszystkim na tym, jak pomóc całej branży, jednocześnie upewniając się, że nasza marka i wszystko, co robimy, przetrwa ten moment przejściowy”.
Następnie Bond został bezpośrednio zapytany o podjętą w tym tygodniu decyzję o zamknięciu ZeniMax Studios. W swojej odpowiedzi przytoczyła obecną niepowodzenie branży w znaczącym zwiększeniu liczby odbiorców oraz chęć zapewnienia, że Xbox przetrwa tę „przejście”.
„Wiesz, podejmowanie takich decyzji jest zawsze niezwykle trudne” – powiedział Bond. „Wracam do tego, co powiedziałem o branży. Kiedy patrzymy na te podstawowe trendy, czujemy głęboką odpowiedzialność za zapewnienie, że tworzone przez nas gry, budowane przez nas urządzenia i oferowane przez nas usługi przetrwają chwile, nawet jeśli branża nie rozwija się, ale już przechodzicie okres przejścia. Wiadomość, którą ogłosiliśmy na początku tego tygodnia, jest efektem tego oraz naszego zaangażowania w zapewnienie długoterminowego dobrego stanu firmy.
„Ale poza naszym zaangażowaniem w posiadanie własnych studiów i współpracę z partnerami przy tworzeniu dużych i małych gier, jesteśmy platformą, na której można grać w GTA, ale można także grać w Palworld, gdzie można grać w Call of Duty i można grać. ” można też zagrać w Pentiment, to się nie zmienia. I szczerze mówiąc, nasze zaangażowanie w Bethesdę i rolę, jaką odgrywa, jest częścią Xbox i wszystkiego, co robimy.
„To było naprawdę fantastyczne. Nie wiem, czy miałeś okazję się temu przyjrzeć. Program telewizyjny Fallout był dostępny na Amazonie i wspaniale było widzieć, jak ludzie zakochują się w tym uniwersum, ale także to, co zrobiło to dla samych gier i ludzi, którzy wracali i odkrywali wszystko, co się w nim znajduje. Jeszcze w tym roku w naszych studiach pojawi się kilka innych wspaniałych rzeczy. Indiana Jones i Wielki Krąg. Kiedy dorastałem, byłem wielkim fanem Indy’ego. Wygląda na to, że jest was dwóch, więc powinniście to sprawdzić.
„Ale w tej chwili skupiamy się na nas i naszych zespołach na osobach, których to dotyczy, i robimy wszystko, co w naszej mocy, aby pomóc im przetrwać tę trudną zmianę”.
Następnie Bond został zapytany konkretnie o zamknięcie Tango Gameworks w kontekście sukcesu Hi-Fi Rush oraz o to, jak to możliwe, że studio stojące za wielokrotnie nagradzanym, pozornie odnoszącym komercyjny sukces tytułem zrobiło to nieco ponad rok później publikację można zamknąć.
Oto odpowiedź Bonda:
„Wiesz, jedną z rzeczy, które naprawdę kocham w branży gier, jest to, że jest to kreatywna forma sztuki. Oznacza to, że sytuacja i osiągnięcia w każdej grze w studiu są również naprawdę wyjątkowe. Dla nas nie ma patentu na przepis. Dlatego przyglądamy się każdemu studiu, każdemu zespołowi tworzącemu gry i bierzemy pod uwagę cały szereg czynników w obliczu tego rodzaju decyzji i kompromisów. Wszystko zależy jednak od naszego długoterminowego zaangażowania w tworzone przez nas gry, budowane przez nas urządzenia, świadczone przez nas usługi i zapewnienie, że jesteśmy przygotowani na spełnienie tych obietnic.
Odpowiedź Bonda już zyskała popularność w sieci, ponieważ nie zajęła się właściwie omawianą kwestią. Jak donosi IGN, w środę, 8 maja, kierownictwo Xbox odbyło spotkanie w ratuszu z pracownikami ZeniMax, próbując odpowiedzieć na kluczowe pytania związane z decyzją o zamknięciu studiów Bethesda. IGN rozumie, że Booty powiedział pracownikom, że zamknięcie Arkane Austin nie było spowodowane niepowodzeniem zeszłorocznego, katastrofalnego Redfall, ale raczej perspektywami studia na przyszłość. Poinformował o tym Jason Schreier z Bloomberga że ZeniMax był pod presją znacznych cięć i wybrał Tango Gameworks i Arkane Austin, ponieważ to one były w trakcie ujawniania projektów, które wymagałyby większych inwestycji, a nie studia, które już pracowały nad ekologicznymi grami. Jedna z osób, która uczestniczyła w spotkaniu, powiedziała IGN, że założono, że skoro studia te były w trakcie przedstawiania nowych gier, miały najsłabsze ręce, jeśli chodzi o to, kogo wyciąć.
Na spotkaniu w ratuszu Booty powtórzył, że Hi-Fi Rush odniosło sukces, ale według jednej z obecnych osób pracownikom powiedziano, że czynniki stojące za tym sukcesem zmieniły się w ciągu roku, w związku z czym perspektywy studia uległy pogorszeniu. Jak informowaliśmy, Tango Gameworks przedstawiło Hi-Fi Rush 2 jako kolejny projekt. IGN rozumie, że propozycja Hi-Fi Rush 2 została częściowo odrzucona, ponieważ uznano ją za zbyt kosztowną.
Za tym wszystkim kryje się troska o ogólną kondycję biznesu Xbox i całej branży gier. Microsoft, obecnie wyceniany na ponad 3 biliony dolarów, stoi w obliczu spadku przychodów z działalności związanej z grami w ujęciu rok do roku, gdy Activision zostanie usunięty z równania, a także stagnacji wzrostu liczby subskrybentów Game Pass. Sprzedaż konsoli Xbox gwałtownie spadła w czasie, gdy rosną koszty rozwoju. Dodaj to do raportów o wzmożonej kontroli wewnętrznej branży gier Microsoftu po przejęciu Activision Blizzard, a otrzymasz przepis na katastrofę.
Źródło zdjęcia: Bloomberg Live / YouTube.
Wesley jest redaktorem wiadomości IGN w Wielkiej Brytanii. Znajdź go na Twitterze pod adresem @wyp100. Z Wesleyem można się skontaktować pod adresem [email protected] lub poufnie pod adresem [email protected].