Dyrektor Agnieszka Holland, Prezes Zarządu Europejska Akademia Filmowa, skrytykował Festiwal Filmowy w Cannes za włączenie filmu rosyjskiego do tegorocznego konkursu głównego. Debiutująca w środę „Żona Czajkowskiego” jest jednym z 21 filmów rywalizujących o tytuł Złota Palmabył kierowany przez Kirilla Serebrennikova i finansowany przez kontrowersyjnego rosyjskiego oligarchę Romana Abramowicza wraz z inwestorami szwajcarskimi i francuskimi.
Zabawa
Prezes Europejskiej Akademii Filmowej Agnieszka Holland krytykuje Festiwal Filmowy w Cannes za włączenie filmów rosyjskich
„Gdyby to zależało ode mnie, nie włączyłbym rosyjskich filmów do oficjalnego programu festiwalu – nawet jeśli Kirył Sieriebriennikow jest tak utalentowanym artystą” – powiedział Holland. 73-letni filmowiec, którego dramat o Holokauście Europa Europa w 1990 roku był nominowany do Oscara, przemawiał podczas okrągłego stołu na rzecz ukraińskich filmowców, jak poinformowano różnorodność.
W rozmowie telefonicznej z Washington Post z Cannes Holandia wyjaśniła swoje stanowisko. „To nie znaczy, że chcę całkowicie pozbyć się rosyjskiej kultury” – powiedziała. „Myślę, że to nie jest odpowiedni czas, aby iść na czerwony dywan i celebrować filmy, które są kręcone w Rosji za rosyjskie pieniądze”.
Podczas gdy niektórzy bronili Sieriebriennikowa, nazywając go artystą-dysydentem, Holland powiedział, że nie jest to takie proste, przynajmniej dla artysty częściowo finansowanego przez oligarchę. „Bardzo trudno jest rozróżnić i powiedzieć: 'To dobry Rosjanin, to zły Rosjanin’, ponieważ filmy kręci się za pieniądze, a pieniądze nie są tak szlachetne, jak byś tego chciał”.
Komentarze Hollanda są częścią toczącej się debaty na temat sankcji wobec Rosji i pojawiają się po tym, jak inne instytucje kulturalne odwołały występy rosyjskich artystów. We wtorek prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przemawiał przez wideorozmowę podczas ceremonii otwarcia festiwalu. W piątek kobieta wbiegła na czerwony dywan, by zaprotestować przeciwko rosyjskim zbrodniom wojennym z napisem „Przestań nas gwałcić” na nagiej piersi, na niebiesko-żółtej farbie do ciała. Kolejny pokaz w Cannes, Naturalna historia destrukcji Siergieja Łoznicy, budzi kontrowersje, ponieważ jego ukraiński reżyser był Wydalenie z Ukraińskiej Akademii Filmowej za niewspieranie bojkotu wszystkich rosyjskich filmów.
W odpowiedzi na wojnę Cannes zabroniło oficjalnej delegacji z Rosji udziału w festiwalu. Ale zaprosili Sieriebriennikowa, który publicznie sprzeciwiał się wojnie na Ukrainie, rosyjskiej inwazji na Krym w 2014 roku i atakowi rządu rosyjskiego na prawa LGBTQ, a który niedawno przeniósł się do Niemiec. Po premierze „Żony Czajkowskiego” Sieriebriennikow powiedział „Nie dla wojny” i wezwał do zakończenia bojkotu kultury wobec rosyjskich artystów, dodając: „Kultura to powietrze. To woda i chmury, więc jest całkowicie niezależne od narodowości”.
Sieriebriennikow wystąpił także w obronie 55-letniego Abramowicza, właściciela klubu piłkarskiego Chelsea i brał udział w rozmowach pokojowych między Rosją a Ukrainą. Chociaż Abramowicz zaprzecza, jakoby miał jakiekolwiek powiązania finansowe z Putinem, brytyjski rząd nałożył na niego sankcje, powołując się na korzyści finansowe, jakie otrzymał od rządu rosyjskiego i jego „bliski związek” z Putinem „od dziesięcioleci”. „Musimy znieść sankcje wobec Abramowicza” – powiedział Sieriebriennikow. „Był prawdziwym mecenasem sztuki, aw Rosji zawsze było to doceniane”.
Holland wyraził rozczarowanie Sieriebriennikowem w Cannes. „Niestety moje złe uczucia potwierdziły jego słowa” – powiedziała podczas okrągłego stołu, podkreślając, że stara się zrównać ból rosyjskich żołnierzy z bólem ukraińskich obrońców. – Nie dałbym mu teraz takiej szansy.
Organizatorzy festiwalu bronili decyzji o włączeniu „Żony Czajkowskiego”, zauważając, że jego wątek, który dotyczy małżeństwa kompozytora, homoseksualizm – coś rosyjski rząd od dawna próbował się ukrywać – stoi w sprzeczności z rosyjskimi narracjami państwowymi. Ona zauważył również, że film został nakręcony przed inwazją rosyjską, chociaż członkowie Ukraińców delegacja w Cannes wycofali się, argumentując, że zdjęcia mogły zostać przedłużone do wiosny.
Holland, która przewodniczy Europejskiej Akademii Filmowej – która od niedawna wszystkie rosyjskie filmy są zakazane z Europejskich Nagród Filmowych – zajęła szersze stanowisko, mówiąc, że cała rosyjska kultura, nawet klasyka XVIII wieku, wymaga ponownej oceny w obliczu tego, co nazwała „rosyjską imperialistyczną agresją”.
Holandia ma swoją historię z Rosją. Urodzona w Polsce w 1948, spędziła czas w więzieniu na początku rządów komunistycznych za zaangażowanie w protesty Praskiej Wiosny w 1968 r., które ostatecznie zostały stłumione przez siły sowieckie. Następnie w 1981 uciekła z Polski do Francji. Jej film „Mr. Jones”, wydana na żądanie w 2020 roku, oparta jest na prawdziwej historii walijskiego dziennikarza, który odkrywa historię Józefa Stalina celowe głodzenie Ukrainy znany jako Hołodomor w latach 30. XX wieku.
Festiwal Filmowy w Cannes, który potrwa do 28 maja, obejmuje premierę filmu „Mariupoli 2”, dokument litewskiego reżysera Mantasa Kvedaraviciusa, który został zabity przez rosyjskich żołnierzy podczas kręcenia w oblężonym ukraińskim mieście Mariupol. W sobotę festiwalową cały dzień poświęcono filmowi ukraińskiemu.
Obecna sytuacja w Europie stworzyła dla Holandii dziwną atmosferę w Cannes. „Mamy przemówienie Zełenskiego, a potem mamy zabawny film o zabijaniu zombie” – powiedział Holland The Post. „W moim jury zasiada młody ukraiński reżyser, którego mąż jest w wojsku. I jest tutaj, ale cały czas rozmawia przez telefon, próbując dowiedzieć się, czy on żyje.
„Wszystko się pomieszało. To bardzo dziwne, bardzo surrealistyczne.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.