Świat
Pre-bunking daje nadzieję w walce z dezinformacją
Wkrótce po inwazji rosyjskiej rozpoczęły się mistyfikacje. Ukraińscy uchodźcy podejmowali pracę, popełniali przestępstwa i nadużywali jałmużny. Dezinformacje szybko rozprzestrzeniły się w Internecie w całej Europie Wschodniej, czasami napędzane przez Moskwę próbując zdestabilizować swoich sąsiadów.
Jest to rodzaj szybkiego rozprzestrzeniania się nieprawdy, za który obwinia się w wielu krajach dla zwiększonej polaryzacji i erozji zaufania w instytucjach demokratycznych, dziennikarstwie i nauce.
Jednak przeciwdziałanie lub powstrzymywanie dezinformacji okazało się nieuchwytne.
Jednak nowe odkrycia badaczy uniwersyteckich i Google pokazują, że jedna z najbardziej obiecujących odpowiedzi na dezinformację może być również jedną z najprostszych.
W artykule opublikowanym w środę w czasopiśmie Science Advances naukowcy wyjaśniają, w jaki sposób krótkie filmy online, które uczą podstawowych umiejętności krytycznego myślenia, mogą sprawić, że ludzie będą lepiej opierać się błędnym informacjom.
Badacze stworzyli serię filmów przypominających publiczne oświadczenie, skupiając się na konkretnych technikach dezinformacji – cechach występujących w wielu powszechnych fałszywych twierdzeniach, w tym w języku naładowanym emocjonalnie, atakach osobistych lub fałszywych porównaniach dwóch niepowiązanych ze sobą elementów.
Następnie badacze przekazali ludziom serię twierdzeń i odkryli, że ci, którzy oglądali filmy, znacznie lepiej odróżniali fałszywe informacje od dokładnych informacji.
Jest to podejście zwane „pre-bunking”, które opiera się na latach badań nad ideą znaną jako teoria szczepień, która sugeruje wystawianie ludzi na nieszkodliwe, fikcyjne przykłady działania dezinformacji w celu wzmocnienia ich obrony przed fałszywymi twierdzeniami.
Mając w ręku te ustalenia, Google planuje wkrótce opublikować serię filmów przed buntem w Europie Wschodniej skupił się na tworzeniu kozła ofiarnego, co widać w wielu dezinformacjach o ukraińskich uchodźcach. Ten cel został wybrany przez Jigsaw, dział Google pracujący nad znalezieniem nowych sposobów walki z dezinformacją i ekstremizmem.
„Poświęciliśmy sporo czasu i energii na zbadanie tego problemu” – powiedziała Beth Goldberg, dyrektor ds. badań Jigsaw i jedna z autorek artykułu. „Zaczęliśmy myśleć: jak możemy sprawić, by użytkownicy, ludzie online, byli bardziej odporni na dezinformację?”
Dwuminutowe klipy pokazują następnie, w jaki sposób te taktyki mogą pojawiać się w nagłówkach lub postach w mediach społecznościowych, aby skłonić osobę do uwierzenia w coś, co nie jest prawdą.
Są zaskakująco skuteczne. Badani, którzy oglądali filmy, znacznie lepiej odróżniali fałszywe twierdzenia od dokładnych informacji podczas testowania przez badaczy. Te same pozytywne wyniki pojawiły się, gdy eksperyment powtórzono w YouTube, gdzie prawie milion osób obejrzało filmy.
Naukowcy badają teraz, jak długo utrzymują się efekty i czy filmy „wzmacniające” mogą pomóc w utrzymaniu korzyści.
Wcześniejsze dowody sugerują, że gry online lub samouczki, które uczą umiejętności krytycznego myślenia, mogą również poprawić odporność na dezinformację. Ale filmy, które mogłyby być odtwarzane obok reklam internetowych, prawdopodobnie dotarłyby do znacznie większej liczby osób, powiedział Jon Roozenbeek, profesor na Uniwersytecie Cambridge i jeden z autorów badania.
Innymi autorami byli badacze z Uniwersytetu w Bristolu w Wielkiej Brytanii i Uniwersytetu Australii Zachodniej.
Wysiłek Google będzie jednym z największych testów pre-bunkingu w świecie rzeczywistym. Filmy zostaną opublikowane w Polsce w serwisach YouTube, Facebook i TikTokRepublika Czeska i Słowacji. Wszystkie trzy kraje przyjęły dużą liczbę ukraińskich uchodźców, a ich obywatele mogą być narażeni na dezinformację o uchodźcach.
Yasmin Green, dyrektor generalny Jigsaw, powiedziała, że prace nad prebunkingiem mają na celu uzupełnienie innych wysiłków Google na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania się dezinformacji: „Wraz z rosnącą plagą dezinformacji możemy zrobić o wiele więcej, aby zapewnić ludziom podpowiedzi i funkcjonalność”. które pomagają im zachować bezpieczeństwo i informacje w Internecie”.
Chociaż dziennikarskie weryfikacje faktów mogą ujawnić konkretną dezinformację, są one czasochłonne i pracochłonne. Skupiając się na ogólnych cechach dezinformacji, a nie na konkretnych twierdzeniach, filmy przed złożeniem wniosku buntu mogą pomóc użytkownikowi wykryć fałszywe twierdzenia dotyczące szerszej gamy tematów.
Kolejna metoda, z której mogą korzystać firmy z mediów społecznościowych do moderowania treści często są sprzeczne. Chociaż platformy takie jak Facebook i Twitter często usuwają dezinformacje, które są sprzeczne z ich zasadami, spotykają się również z krytyką za to, że nie robią więcej. Inne platformy, takie jak Telegram czy Gab, chwalą się w dużej mierze zabawnym podejściem do dezinformacji.
Moderowanie treści w mediach społecznościowych i dziennikarskie sprawdzanie faktów może również grozić zrazeniem tych, którzy wierzą w dezinformację. Mogą być również ignorowane przez osoby, które już nie ufają legalnym serwisom informacyjnym.
„Sama weryfikacja faktów została upolityczniona” – powiedział Roozenbeek.
Jednak filmy poprzedzające bunting nie są kierowane do żadnych konkretnych roszczeń i nie zawierają żadnych oświadczeń o tym, co jest, a co nie jest prawdą. Zamiast tego uczą widza, jak ogólnie działają fałszywe twierdzenia – czy to twierdzenie dotyczące wyborów lub lądowania na Księżycu NASAlub ostatnia epidemia ptasiej grypy.
Według Johna Cooka, profesora badawczego na australijskim Uniwersytecie Monash, który opracował gry online, które uczą sposobów wykrywania dezinformacji, ta przenośność sprawia, że pre-bunking jest szczególnie skutecznym sposobem zwalczania dezinformacji.
„Zrobiliśmy wystarczająco dużo badań, aby wiedzieć, że może to być skuteczne” – powiedział Cook. „To, czego teraz potrzebujemy, to zasoby do wdrożenia tego na dużą skalę”.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”