Nauka
Pracownicy A&O wspierają uchodźców uciekających z Ukrainy poradami prawnymi pro bono | Allen & Overy LLC
W miesiącach następujących po inwazji na Ukrainę grupa kancelarii prawnych i organizacji pozarządowych pracowała razem, aby zmobilizować wspólną reakcję pro bono na rzecz pomocy ukraińskim uchodźcom w Polsce. Rezultatem był wspólny program oddelegowania z Safe Passage International (SPI) i European Lawyers in Lesbos (ELIL), w którym uczestniczy A&O i kilka innych firm prawniczych*.
W miesiącach następujących po inwazji na Ukrainę grupa kancelarii prawnych i organizacji pozarządowych pracowała razem, aby zmobilizować wspólną reakcję pro bono na rzecz pomocy ukraińskim uchodźcom w Polsce. Rezultatem był wspólny program oddelegowania z Safe Passage International (SPI) i European Lawyers in Lesbos (ELIL), w którym uczestniczy A&O i kilka innych firm prawniczych*. Programy dają prawnikom Kancelarii możliwość zdobycia cennego doświadczenia we wspieraniu uchodźców w Polsce; doświadczanie rzeczywistości stresów i emocji, przez które przechodzą rodziny ukraińskie, zapewniając jednocześnie niezbędne wskazówki, które pomogą im sprostać wielu wymogom prawnym, jakie napotykają podczas podróży.
Dla Elżbieta Szorland, wolontariat był łatwą decyzją. Jej rodzina gościła Ukrainkę w tym samym wieku co Elżbieta od kwietnia 2022 r., krótko po rozpoczęciu konfliktu, i od samego początku Elżbieta miała bezpośredni wgląd w realia wojny i jej wpływ na jej lud. Została pierwszym londyńskim wykonawcą A&O z SPI, który przyjechał do Polski.
Elizabeth powiedziała: „W czasie mojej misji byliśmy obecni tylko w dwóch ośrodkach dla uchodźców, z których jeden był ogromną salą mieszkalną. Nie było prywatnych pokoi, więc znalezienie miejsca, w którym moglibyśmy doradzić, było wyzwaniem. Centrum Blue Dot w centrum Warszawy miało inny układ, z przestrzeniami, w których pracownicy UNHCR mogli ocenić potrzeby uchodźców i pomóc im zrozumieć, do jakich usług są uprawnieni. Nie zabrakło wsparcia dla dzieci, a także zajęć dla matek i niemowląt. W obu lokalizacjach chodziło o maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni”.
W czasie mojego wyjazdu byliśmy obecni tylko w dwóch ośrodkach dla uchodźców, z których jeden był ogromną halą mieszkalną. Nie było prywatnych pokoi, więc znalezienie miejsca, w którym moglibyśmy doradzić, było wyzwaniem.
Elżbieta Szorland
Partnerstwo A&O z SPI pozwoliło dopasować nowych pracowników do bardziej doświadczonych prawników, a także tłumaczy, którzy nadzorowali pracę. Wiele pytań dotyczyło kwalifikowalności do określonych programów przeprowadzek w Wielkiej Brytanii i pomocy w przetwarzaniu wniosków. Podczas dwutygodniowego wdrożenia przed przejściem do nowej kohorty można było się wiele nauczyć.
Dla Jakub Zabraniak, który został oddelegowany do ELIL, praca z uchodźcami była zarówno emocjonalnym, jak i prawnym wyzwaniem. „Osoby, które właśnie przyjechały do Warszawy z Ukrainy, dzieliły się swoimi historiami – nie miały kto ich wysłuchać. A ty ciągle myślałeś o tych historiach i chciałeś pomóc jak tylko możesz.
Jakub został oddelegowany z warszawskiego biura A&O, najpierw doradzając uchodźcom podczas ich dwutygodniowego pobytu, a następnie współpracując z zespołem pro bono, aby rozpowszechniać informacje o programie i dostępnym wsparciu prawnym. Wspominając swoje doświadczenie, Jakub powiedział: „Wspaniale było podzielić się moim doświadczeniem, aby pomóc zintegrować innych prawników A&O z projektem. Ich reakcja była niesamowita”.
Wstępna faza pilotażowa programu wdrożeniowego, która miała trwać trzy miesiące, została teraz przedłużona do dwunastu. Oddelegowani mogą wybrać pracę z ELIL przez trzy miesiące, z dwoma dniami w tygodniu przeznaczonymi na oddelegowanie, lub przez dwa tygodnie, gdzie pracują na co dzień. Jakub przyznaje, że chociaż obie opcje są wykonalne, generalnie zaleca tę drugą, ponieważ w przeciwnym razie pogodzenie codziennej pracy ze zobowiązaniem do oddelegowania może być trudne. Lepiej jest również, aby ELIL miał tę samą spójność podkreśloną przez pełne dwa tygodnie.
Safe Passage i ELIL zapewniają kompleksowe szkolenia dla wdrożeń, wraz z dedykowanym wspólnym koordynatorem projektu, który pomaga wdrożeniom znaleźć się nawzajem, zarządzać obciążeniami i zrozumieć różne związane z tym procesy. Pytania klientów-uchodźców mogą być bardzo szczegółowe, zwłaszcza gdy rodziny są rozdzielone i próbują ułożyć sobie życie w Polsce, choćby tymczasowo.
Podczas dwutygodniowego wdrożenia prawnik może spodziewać się spotkania z ponad 100 osobami i udzielenia odpowiedzi na około 400 pytań. W trakcie konfliktu pytania się zmieniały. Na początku ludzie chcieli wiedzieć, jak zalegalizować pobyt krótkoterminowy, ale teraz zespół obserwuje ruch w kierunku pytań ukierunkowanych na organizację pobytu długoterminowego. Wojna na Ukrainie cały czas ewoluuje, a problemy i wyzwania stojące przed uchodźcami odzwierciedlają zmiany, których doświadczają na przestrzeni czasu.
Co trzeba zrobić, aby zostać drugim pracownikiem tych programów w A&O?
„Potrzebujesz dużo siły woli, aby przyjść i wziąć udział” – powiedział Jakub. „To ciężka praca, ale niezwykle satysfakcjonująca. Jestem dumny i szczęśliwy, że mogłem pomóc”.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”