Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Ponad połowa ukraińskich dzieci-uchodźców nie zapisała się do szkół w Polsce – UNICEF-UNHCR – Polska

Published

on

Ponad połowa ukraińskich dzieci-uchodźców nie zapisała się do szkół w Polsce – UNICEF-UNHCR – Polska

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Dzieci i Uchodźców zachęca rodziców uchodźców do rejestrowania swoich dzieci i ostrzega, że ​​niski wskaźnik rejestracji może prowadzić do wykluczenia uchodźców

WARSZAWA10 lipca 2023 r. – 500 dni po tym, jak uchodźcy zaczęli uciekać przed wojną z Ukrainy, ponad połowa ukraińskich dzieci-uchodźców w Polsce nie jest zapisana do krajowego systemu szkolnego, ogłosiły dzisiaj UNICEF i Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR).

UNICEF i UNHCR apelują do rodziców uchodźców o zapisanie swoich dzieci do polskiego systemu szkolnego, ponieważ bezpośrednie nauczanie w bezpiecznej przestrzeni z rówieśnikami i nauczycielami jest nie tylko ważne dla ich edukacji, ale także dla ich socjalizacji, zdrowia psychicznego i dobre samopoczucie.

Organizacje ONZ pochwaliły także polski system edukacji, w tym Ministerstwo Edukacji i Nauki, samorządy, dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów za przyjmowanie uchodźców w swoich szkołach. W Polsce uchodźcy z Ukrainy stanowią 4 proc. wszystkich przyjętych studentów. Na ponad 85 000 klas jest co najmniej jeden uczeń-uchodźca.

„Szkoły wykraczają poza miejsca nauki, zwłaszcza w czasie wojny” – powiedział Rashed Mustafa Sarwar, koordynator krajowy Biura Pomocy Uchodźcom UNICEF w Polsce. „Dają dzieciom, które już doświadczyły straty, wysiedlenia i przemocy, poczucie rutyny i bezpieczeństwa, możliwości budowania przyjaźni i uzyskiwania pomocy od nauczycieli oraz możliwości integracji ze społecznościami goszczącymi”. Zapewniają dostęp do usług wspierających zdrowie psychiczne dzieci i dobre samopoczucie.”

„Wzorowa reakcja Polski na exodus ukraińskich uchodźców zapewniła uchodźcom natychmiastową ochronę, dostęp do opieki zdrowotnej i zatrudnienia oraz bezpłatną edukację” – powiedział Kevin J. Allen, przedstawiciel UNHCR w Polsce. „Musimy skorzystać z edukacji, która jest oferowana ukraińskim dzieciom w polskich szkołach i zapewnić im udział – i budować umiejętności, aby przyczynić się do lepszej przyszłości na Ukrainie, kiedy pozwolą na to warunki”.

Prawie połowa dzieci uchodźców z Ukrainy, 173 tys., jest obecnie zapisanych do polskiego systemu szkolnego, w tym do szkół podstawowych i średnich. Mniej więcej co piąty (22 proc.) uczeń szkoły średniej na Ukrainie uczęszczał do polskiej szkoły pod koniec ostatniego roku szkolnego.

READ  „Chłopi” wykorzystali ukraiński chór uchodźców w muzyce do polskiego kandydata do Oscara – ostateczny termin

Dzieci uchodźców, które nie są zapisane do polskich szkół, prawdopodobnie będą próbowały kontynuować naukę online, korzystając z ukraińskiego programu nauczania lub innych platform do nauki na odległość. Chociaż metody te oferują rozwiązania krótkoterminowe, nie wspierają rozwoju społecznego i często nie prowadzą do pozytywnych efektów edukacyjnych w dłuższej perspektywie. Dzieci na Ukrainie od lat nie miały zajęć bezpośrednich z powodu pandemii COVID-19.

Chociaż nie ma zweryfikowanych danych, szacuje się, że około 30% dzieci z Ukrainy zapisanych do polskiego systemu szkolnego i uczących się osobiście również uczy się online. Dla tych dzieci może to być wyczerpujące i bardzo trudne. Niektóre dzieci uchodźców uczą się pozaformalnie, uczęszczają do ukraińskich szkół lub przerwały naukę.

Niskie wskaźniki skolaryzacji można przypisać takim czynnikom, jak częste migracje na Ukrainę iz Ukrainy, a także przeszkody, takie jak bariery językowe i zdolność szkół do przyjmowania nowych uczniów.

Biuro UNICEF Refugee Response w Polsce współpracuje z Ministerstwem Edukacji i Nauki, 12 gminami i partnerami społeczeństwa obywatelskiego w celu poprawy dostępu dzieci w Polsce do wysokiej jakości nauki. Obejmuje to wspieranie włączania dzieci do krajowych systemów edukacji i zapewnianie wielu ścieżek edukacyjnych dla dzieci, które nie są obecnie zapisane. Obejmuje to szkolenie nauczycieli i personelu szkolnego w zakresie włączania wszystkich zagrożonych dzieci do klas i zapewniania zajęć językowych oraz wsparcia psychologicznego i psychospołecznego. UNICEF pomógł ponad 900 000 dzieci, w tym uchodźcom i dzieciom polskim, w uzyskaniu dostępu do edukacji w Polsce. Obejmują one edukację formalną i pozaformalną, wsparcie specjalistyczne, naukę języka polskiego, wsparcie edukacji cyfrowej oraz programy pozaszkolne i spójność społeczną. Uruchomiona w zeszłym tygodniu platforma UNICEF-Microsoft Learning Passport wspierająca integrację uchodźców i zdrowie psychiczne wszystkich uczniów przeszkoli 8900 edukatorów, którzy w 2023 roku dotrą do 200 000 dzieci w Polsce.

READ  Polska i kraje bałtyckie odnotowują wzrost morskiej energetyki wiatrowej

UNHCR w Polsce koordynuje pomoc uchodźcom ponad 80 organizacji wspierających polskie władze. Od 2015 r. istnieje wieloletnia współpraca z Ministerstwem Edukacji w zakresie udzielania wsparcia dzieciom ubiegającym się o azyl i uchodźcom oraz organizacji corocznych konferencji edukacyjnych, w których biorą udział nauczyciele, eksperci i władze lokalne. Omówienie ram prawnych edukacji, dzielenie się wiedzą i najlepszymi praktykami w zakresie integracji osób ubiegających się o azyl i dzieci uchodźców w polskich klasach oraz praktyczne warsztaty.

kontakty z mediami

Moniki Kacprzak

specjalista ds. komunikacji

Biuro UNICEF ds. Pomocy Uchodźcom w Polsce

Tel: (+48) 604 226 866

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *