Najważniejsze wiadomości
Ponad połowa ukraińskich dzieci-uchodźców nie zapisała się do szkół w Polsce – UNICEF-UNHCR – Polska
Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Dzieci i Uchodźców zachęca rodziców uchodźców do rejestrowania swoich dzieci i ostrzega, że niski wskaźnik rejestracji może prowadzić do wykluczenia uchodźców
WARSZAWA10 lipca 2023 r. – 500 dni po tym, jak uchodźcy zaczęli uciekać przed wojną z Ukrainy, ponad połowa ukraińskich dzieci-uchodźców w Polsce nie jest zapisana do krajowego systemu szkolnego, ogłosiły dzisiaj UNICEF i Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR).
UNICEF i UNHCR apelują do rodziców uchodźców o zapisanie swoich dzieci do polskiego systemu szkolnego, ponieważ bezpośrednie nauczanie w bezpiecznej przestrzeni z rówieśnikami i nauczycielami jest nie tylko ważne dla ich edukacji, ale także dla ich socjalizacji, zdrowia psychicznego i dobre samopoczucie.
Organizacje ONZ pochwaliły także polski system edukacji, w tym Ministerstwo Edukacji i Nauki, samorządy, dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów za przyjmowanie uchodźców w swoich szkołach. W Polsce uchodźcy z Ukrainy stanowią 4 proc. wszystkich przyjętych studentów. Na ponad 85 000 klas jest co najmniej jeden uczeń-uchodźca.
„Szkoły wykraczają poza miejsca nauki, zwłaszcza w czasie wojny” – powiedział Rashed Mustafa Sarwar, koordynator krajowy Biura Pomocy Uchodźcom UNICEF w Polsce. „Dają dzieciom, które już doświadczyły straty, wysiedlenia i przemocy, poczucie rutyny i bezpieczeństwa, możliwości budowania przyjaźni i uzyskiwania pomocy od nauczycieli oraz możliwości integracji ze społecznościami goszczącymi”. Zapewniają dostęp do usług wspierających zdrowie psychiczne dzieci i dobre samopoczucie.”
„Wzorowa reakcja Polski na exodus ukraińskich uchodźców zapewniła uchodźcom natychmiastową ochronę, dostęp do opieki zdrowotnej i zatrudnienia oraz bezpłatną edukację” – powiedział Kevin J. Allen, przedstawiciel UNHCR w Polsce. „Musimy skorzystać z edukacji, która jest oferowana ukraińskim dzieciom w polskich szkołach i zapewnić im udział – i budować umiejętności, aby przyczynić się do lepszej przyszłości na Ukrainie, kiedy pozwolą na to warunki”.
Prawie połowa dzieci uchodźców z Ukrainy, 173 tys., jest obecnie zapisanych do polskiego systemu szkolnego, w tym do szkół podstawowych i średnich. Mniej więcej co piąty (22 proc.) uczeń szkoły średniej na Ukrainie uczęszczał do polskiej szkoły pod koniec ostatniego roku szkolnego.
Dzieci uchodźców, które nie są zapisane do polskich szkół, prawdopodobnie będą próbowały kontynuować naukę online, korzystając z ukraińskiego programu nauczania lub innych platform do nauki na odległość. Chociaż metody te oferują rozwiązania krótkoterminowe, nie wspierają rozwoju społecznego i często nie prowadzą do pozytywnych efektów edukacyjnych w dłuższej perspektywie. Dzieci na Ukrainie od lat nie miały zajęć bezpośrednich z powodu pandemii COVID-19.
Chociaż nie ma zweryfikowanych danych, szacuje się, że około 30% dzieci z Ukrainy zapisanych do polskiego systemu szkolnego i uczących się osobiście również uczy się online. Dla tych dzieci może to być wyczerpujące i bardzo trudne. Niektóre dzieci uchodźców uczą się pozaformalnie, uczęszczają do ukraińskich szkół lub przerwały naukę.
Niskie wskaźniki skolaryzacji można przypisać takim czynnikom, jak częste migracje na Ukrainę iz Ukrainy, a także przeszkody, takie jak bariery językowe i zdolność szkół do przyjmowania nowych uczniów.
Biuro UNICEF Refugee Response w Polsce współpracuje z Ministerstwem Edukacji i Nauki, 12 gminami i partnerami społeczeństwa obywatelskiego w celu poprawy dostępu dzieci w Polsce do wysokiej jakości nauki. Obejmuje to wspieranie włączania dzieci do krajowych systemów edukacji i zapewnianie wielu ścieżek edukacyjnych dla dzieci, które nie są obecnie zapisane. Obejmuje to szkolenie nauczycieli i personelu szkolnego w zakresie włączania wszystkich zagrożonych dzieci do klas i zapewniania zajęć językowych oraz wsparcia psychologicznego i psychospołecznego. UNICEF pomógł ponad 900 000 dzieci, w tym uchodźcom i dzieciom polskim, w uzyskaniu dostępu do edukacji w Polsce. Obejmują one edukację formalną i pozaformalną, wsparcie specjalistyczne, naukę języka polskiego, wsparcie edukacji cyfrowej oraz programy pozaszkolne i spójność społeczną. Uruchomiona w zeszłym tygodniu platforma UNICEF-Microsoft Learning Passport wspierająca integrację uchodźców i zdrowie psychiczne wszystkich uczniów przeszkoli 8900 edukatorów, którzy w 2023 roku dotrą do 200 000 dzieci w Polsce.
UNHCR w Polsce koordynuje pomoc uchodźcom ponad 80 organizacji wspierających polskie władze. Od 2015 r. istnieje wieloletnia współpraca z Ministerstwem Edukacji w zakresie udzielania wsparcia dzieciom ubiegającym się o azyl i uchodźcom oraz organizacji corocznych konferencji edukacyjnych, w których biorą udział nauczyciele, eksperci i władze lokalne. Omówienie ram prawnych edukacji, dzielenie się wiedzą i najlepszymi praktykami w zakresie integracji osób ubiegających się o azyl i dzieci uchodźców w polskich klasach oraz praktyczne warsztaty.
kontakty z mediami
Moniki Kacprzak
specjalista ds. komunikacji
Biuro UNICEF ds. Pomocy Uchodźcom w Polsce
Tel: (+48) 604 226 866
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.