Najważniejsze wiadomości
Ponad połowa Polaków gra w gry wideo
Granie w gry elektroniczne i wideo jest jedną z ulubionych rozrywek większości Polaków. Badania zrealizowane we wrześniu 2022 roku[1] nie pozostawiają wątpliwości – aż 67% Polaków, w ostatnim roku od badania, chociaż raz grało w gry elektroniczne.
Najchętniej wybieranymi grami są te z serii FIFA oraz gra Minecraft, sporą popularnością cieszy się także seria gier GTA. Swoich fanów ma też seria gier z Wiedźminem w roli głównej, Diablo, Fortnite, League of Legends czy Cyberpunk 2077.
Najchętniej wybierane urządzenia do grania
Aż 58% respondentów badania deklaruje, że gra w gry na telefonie. Aż 45% uczestników ankiety potwierdza, że gra na smartfonie co najmniej kilka razy w tygodniu, a 16% gra codziennie lub kilka razy w tygodniu. W tej ostatniej grupie znajdują się osoby, które średnio poświęcają na tę rozrywkę 7,7 godz. w tygodniu.
Wciąż dużą popularnością cieszy się granie w gry wideo na laptopach i komputerach. Potwierdza to 36% badanych Polaków. 12% badanych gra w gry wideo kilka razy w tygodniu, a 9% nawet codziennie, poświęcając na to średnio 11,5 godz. w tygodniu.
Kolejnym popularnym urządzeniem do grania są konsole do gier, które wybiera 32% respondentów. Codziennie gra na nich 2% badanych, a 7% decyduje się na grę kilka razy w tygodniu. Gracze grający na konsoli kilka razy w tygodniu spędzają na rozrywce średnio 8 godz. w tygodniu.
Zmiana zwyczajów gamingowych
Duży wpływ na popularyzację grania w gry wideo miała pandemia, podczas której gry elektroniczne stanowiły jeden ze sposobów na zabicie czasu. Aż 41% badanych przyznało, że przeznaczało więcej czasu na granie w gry podczas pandemii.
Warto spojrzeć także na światowe trendy. W tydzień po ogłoszeniu pierwszego lockdownu, w marcu 2020 r. korzystanie z gier wideo w Stanach Zjednoczonych wzrosło o 75%, a liczba pobieranych gier osiągnęła rekordowy poziom w Europie. Było to związane między innymi z zakłóceniami w dotychczasowej rutynie dzieci i młodzieży, nauką w domu i zwiększeniem ilości czasu spędzanego z rodziną, co było bezpośrednio związane z obowiązującą blokadą. Granie w gry wideo miało pewne pozytywne skutki, pomagając zagubionym nastolatkom ponownie nawiązać kontakt z przyjaciółmi i poradzić sobie z nudą tkwienia w zamknięciu.
W rok poprzedzający badanie, aż 80% młodych Polaków, wieku do 35. lat deklarowało, że grało w gry wideo. W starszej grupie respondentów (35 – 54 lata) odsetek wynosił 70%, a w najstarszej, osób powyżej 55. roku życia – 52%. Polacy coraz chętniej odkrywają najnowsze kasyna online w Polsce i interesują się grami na pieniądze.
Nowe pojęcia – gaming, streaming i e-sport
Według badań ze zjawiskiem streamingu gier zetknęło się 41% uczestników badania, z kolei 68% badanych potwierdziło, że zna termin e-sport. Badania przeprowadzone przez firmę analityczną Try Evidence, przedstawione w raporcie „E-sport i gaming w Polsce” potwierdzają, że gaming to jedna z najpopularniejszych rozrywek Polaków.
Obecnie w gry można nie tylko grać na najróżniejszych urządzeniach, ale także oglądać rozgrywki innych graczy, którzy streamują swoje pojedynki, dodatkowo wzbogacając je komentarzami, a także kibicować ulubionym zawodnikom i drużynom podczas zawodów e-sportowych. Dodatkowo nie brakuje zapalonych graczy, którzy decydują się stawiać zakłady bukmacherskie na ulubione dyscypliny e-sportowe, wśród których najpopularniejszymi są Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Fortnite czy Mobile Legends: Bang Bang.