Zabawa
Polskie wydarzenie „US in Progress” reklamuje się jako „idealny swat” dla amerykańskich i polskich filmowców
Niedawno wielokrotnie nagradzany polski kompozytor, autor muzyki do kilkudziesięciu filmów, zwrócił się do Uli Śniegowskiej z propozycją „US in Progress”, wydarzenia branżowego pomyślanego jako pomost pomiędzy rynkiem polskim i amerykańskim, odbywającego się równolegle z Festiwalem Filmów Amerykańskich we Wrocławiu, Polska.
„Przyszedł do mnie i powiedział: «Dość już zrobiłem na polskim rynku». Potrzebuję wprowadzenia na rynek międzynarodowy. Czy możecie mi pomóc jako US in Progress?” – wspomina Śniegowska. „Wydaje się, że jesteśmy idealnym partnerem dla takich firm, które chcą zaprezentować swoją twórczość w USA.”
Więcej różnorodności
Świętując swoją 13. edycję, US in Progress powstało jako prezentacja dla wschodzących niezależnych amerykańskich filmowców. Co roku podczas wydarzenia europejscy sprzedawcy, dystrybutorzy i programiści festiwali otrzymują wyselekcjonowany wybór amerykańskich tytułów niezależnych znajdujących się w końcowej fazie produkcji. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 8-10 listopada.
Jednak od początku wydarzenie przekształciło się w tętniące życiem spotkanie branżowe, w którym gromadzą się także polscy i amerykańscy producenci pragnący zacieśnić więzi między obydwoma krajami – jest to szczególnie atrakcyjna perspektywa dla partnerów transatlantyckich chcących jak najlepiej wykorzystać ofertę 30 konkurencyjnych polskich krajów chciałbym % rabatu gotówkowego. „To zdecydowanie wyraźne przejście do współpracy międzynarodowej” – mówi Śniegowska.
Jest to w dużej mierze zasługa nagród rzeczowych i pieniężnych, jakie US in Progress przyznaje biorącym udział w wydarzeniu amerykańskim tytułom indie znajdującym się w końcowej fazie produkcji. W tym roku siedem wiodących polskich firm postprodukcyjnych – Black Photon, EarWorks & SoundTravel, Fixafilm, Orka Studio, Platige Image, Soundflower Studio i XANF – oferuje nagrodę rzeczową w wysokości 10 000 dolarów za usługi postprodukcyjne. Tymczasem Polski Instytut Sztuki Filmowej przyzna nagrodę pieniężną w wysokości 50 000 dolarów, którą zwycięski twórca będzie mógł przeznaczyć na postprodukcję, obraz, dźwięk i/lub efekty wizualne w Polsce.
Dodatkowo Dolnośląskie Centrum Filmowe – partner wydarzenia – wprowadza nagrodę, która pomoże w poszukiwaniach lokalizacji dla przyszłego projektu zainteresowanego filmowaniem w regionie – kolejny przykład tego, jak US in Progress buduje mosty pomiędzy Polską a amerykańskim przemysłem.
Wydarzenie – mówi Śniegowska – wyraźnie zyskało na znaczeniu. W tym roku organizatorzy wybrali osiem filmów znajdujących się w końcowej fazie montażu spośród ponad 60 nadesłanych filmów – to najwięcej, jakie kiedykolwiek zostało wybrane do US in Progress. Śniegowska widzi także „wzrost” liczby zgłaszanych tytułów. Jeden z tegorocznych uczestników został nakręcony za ponad milion dolarów – niemały wyczyn w świecie niezależnego kina typu bootstrapped – podczas gdy w innych występują główne role uznanych aktorów, takich jak Michael Cera i Francesca Scorsese.
Dotychczasowe osiągnięcia US in Progress – mówi Śniegowska – mówią same za siebie. Wśród ubiegłorocznych zgłoszeń dwa miały premierę na Tribeca Film Festival – thriller komediowy Shane’a Atkinsona „LaRoyoraz dramat rodzinny Moniki Sorelle „Góry”, który otrzymał specjalne wyróżnienie jury, a dwa inne były prezentowane w tym roku w Locarno: „Lucy Kerr”Portret rodzinny”, debiutancki film, oraz thriller Gabriela Bieńczyckiego i Richarda Karpala „Spadające gwiazdy”, którego premiera odbyła się na szwajcarskim festiwalu Piazza Grande. Tymczasem łącznik gatunków w reżyserii Pete’a Ohsa „Jetyka”, który wziął udział w US in Progress w 2021 r. i miał premierę na SXSW Premiera kinowa w USA ostatni rok.
„Program na przestrzeni lat zdecydowanie zyskał na prestiżu” – mówi Śniegowska.
Oto projekty wybrane na tegoroczne wydarzenie:
Wigilia w Miller’s Point
Reżyseria: Tyler Taormina
Producenci: Krista Minto, Rob Rice, Eric Berger, Kimberly Dai, Kevin Anton, Calogero Carucci, Jeremy Gardner, Tyler Taormina i Michael Cera
Zimny portfel
Reżyseria: Redaktor Hodierne
Producent: Vanishing Angle
Znajomy dotyk
Reżyseria: Sarah Friedland
Producenci: Matthew Thurm i Alexandra Byer
Dobry
Reżyseria: India Donaldson
Producenci: Graham Mason, Diana Irvine, Wilson Cameron i Sarah Winshall
Znasz mnie
Wyreżyserowane przez Edsona Jeana
Producent: Ronald Baez
Obex
Reżyseria: Albert Birney
Producenci: Pete Ohs i Emma Hannaway
Woda jest zawsze ciepła
Reżyseria: Morgan Krantz
Producenci: Adam Kersh i Greg Stewart
My, obcy
Reżyseria: Anu Valia
Producenci: Miranda Kahn, Olivia Wingate, Alex Bach, Zach Spicer i Joy Jorgensen
Najlepsza różnorodność
Zapisać się do Biuletyn Różnorodny. Aby uzyskać najświeższe informacje, śledź nas dalej Facebook, ŚwiergotI Instagrama.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.