Nauka
Polskie Targi Nauki pokazują ciekawość studentów
POLSKA — Uczeń dziewiątej klasy Garret Jones powiedział, że inspiracją dla jego projektu Science Fair było jedno z jego ulubionych zainteresowań.
„Naprawdę lubię jeździć na quadach” – powiedział w czwartek, popisując się swoim występem w gimnazjum w Trzepaczu przy Szkole Głównej.
Od tego momentu zaczął się zastanawiać, co powstrzyma erozję gleby.
Projekt „Czy roślinność zapobiegnie erozji gleby?” oparli się na trzech modelach gleby o różnej ilości roślinności, aby pokazać, ile strat wody nastąpił w każdym z nich.
Shayne Stein, kolejny uczeń biorący udział w targach, również pozwolił, aby ciekawość kierowała tym, co zrobił w swoim projekcie „I’m a Little Rusty”. Powiedział, że zastanawia się, jak różne środowiska przyspieszą lub spowolnią proces rdzewienia.
Na 28. Doroczny Targ Nauki Szkół Centralnych w Polsce zgłoszono 88 projektów uczniów z klas 7–12, w których wzięło udział ponad 25 jurorów. Organizatorzy podali, że w czwartek wieczorem wśród uczestników targów zostanie rozdanych 70 nagród o łącznej wartości 3175 dolarów.
Kevin Ford, profesor nauk o Ziemi w Polsce i współkoordynator targów, powiedział, że studenci zaprezentowali na tegorocznych targach „nowe i ciekawe pomysły”.
„Niektóre projekty były realizowane w przeszłości, ale nastąpił nowy zwrot” – powiedział.
Ford mówił o umiejętnościach, których uczniowie uczą się uczestnicząc w targach nauki.
„[It’s an] możliwość prowadzenia badań i testowania metodą prób i błędów” – powiedział. „Uczy także umiejętności prezentacji. Spotykają się z lekarzami i fizykami [who are acting as judges]. To ludzie, którzy przebywają w okolicy od 20, 30, 40 lat.
W tegorocznym jury znalazł się Tristan Abend, absolwent polskiej szkoły średniej i obecny członek Polskiej Rady Oświaty.
„Chciałem wrócić. Podobają mi się targi nauki” – powiedział Abend, obecnie student inżynierii w SUNY Polytechnic Institute. Zdobył także nagrodę wielkiego mistrza na Targach Nauki Polskiej 2014.
„Podoba mi się jakość projektów” – powiedział podczas obchodu.
Stacey Bennett, nauczycielka matematyki w Polskiej Szkole Głównej i współkoordynatorka targów nauki, powiedziała, że wszyscy siódmoklasiści, od przedmiotów ścisłych po chemię, mają obowiązek wykonać projekt naukowy. Powiedziała, że to nauczyciele przedmiotów ścisłych wybierają, które projekty mogą być zgłaszane na targi.
„Jestem naprawdę zadowolony z kalibru projektów, które wyszły z siódmej klasy” – powiedział Bennett. „Czasami trudniej jest im zastosować metodę naukową, ale tegoroczny zespół naprawdę wykonał dobrą robotę”.
Bennett zauważyła, że od czasów studenckich była wielką mistrzynią Polskiego Festiwalu Nauki.
„Uwielbiałam to robić” – powiedziała.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”