Gospodarka
Polskie CPK ogłasza plany zakupu ponad 100 składów | Aktualności
POLSKA: Rząd zatwierdził strategię taborową projektu kolei dużych prędkości i lotniska Centralny Port Komunikacyjny, która obejmuje zakup ponad 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Wydatki CPK na tabor w latach 2024-30 szacowane są na 8,7 mld zł w cenach z I półrocza 2023 r. i 16-20 mld zł do 2035 r.
Modelowanie przeprowadzone przez CPK zakłada, że nowe linie przyczynią się do podwojenia liczby pasażerów na trasach dalekobieżnych do 2050 r., co pociągnie za sobą zapotrzebowanie na nowy tabor, ponieważ w ciągu najbliższych kilku lat około 90% polskich autokarów i 70% EZT lat będzie starszy niż 40 lat 10 lat.
Pierwsze pociągi kursowałyby na trasie Warszawa – nowe lotnisko przesiadkowe – Łódź, która powstaje jako pierwszy w Polsce korytarz obsługujący prędkość 250 km/h.
Firma leasingowa
CPK planuje utworzenie spółki produkującej pojazdy szynowe, która zakupi wiele jednostek, a następnie wynajmuje je przyszłym operatorom.
W spółce zależnej mogliby uczestniczyć prywatni lub publiczni inwestorzy mniejszościowi, która w znacznym stopniu finansowana byłaby instrumentami dłużnymi banków oraz funduszy inwestycyjnych, ubezpieczeniowych i emerytalnych.
Ten model leasingu opiera się na doświadczeniach międzynarodowych i ma na celu zmniejszenie wymagań inwestycyjnych potencjalnych operatorów.
Zamówienie na tabor „stworzyłoby popyt na nowoczesny tabor, którego obecnie nie ma na polskim rynku” – powiedział 10 listopada Mikołaj Wild, prezes CPK. „Wierzymy, że podobnie jak w podejściu do liberalizacji rynku kolejowego, warto skorzystać z międzynarodowych doświadczeń i know-how”.
Stwierdził, że koncepcja wspólnego taboru „jest atrakcyjną opcją, która pozwala operatorom wynajmować nowoczesny tabor dostosowany do infrastruktury CPK”.
Marcin Horała, wiceminister finansów i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK, powiedział: „Zakup taboru na trasy CPK powinien być przemyślany i kompleksowy”. „Jesteśmy przekonani, że w produkcję zaangażują się polskie firmy pociągów, a zakup ten również pobudzi naszą gospodarkę”.
Na początku roku Horała powiedział Międzynarodowy Dziennik Kolejowy że zakupy taboru będą jednymi z największych na świecie poza Chinami i na tyle dużymi, aby wspierać model biznesowy rozwoju mocy produkcyjnych w Polsce we współpracy z doświadczonymi partnerami międzynarodowymi.
Wymagania dotyczące taboru
CPK przeprowadzi dalszą analizę wymagań funkcjonalnych w porozumieniu z operatorami i organizacjami, w tym reprezentującymi osoby niepełnosprawne.
Planowane jest zamówienie zgodnych z TSI pociągów dwunapięciowych 3 kV DC i 25 kV 50 Hz, które będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km/h, ze środkami zwiększającymi efektywność, obejmującymi odzysk energii.
Wymagania obejmują ETCS, wysoki komfort pasażerów, dostępność dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, obszary wielofunkcyjne, indywidualne oświetlenie, ładowarki USB oraz system informacji pasażerskiej z danymi lotniska.
„Nawet najlepsza infrastruktura kolejowa nie może funkcjonować bez nowoczesnych pociągów” – mówił Horała.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”