Connect with us

Gospodarka

Polskie CPK ogłasza plany zakupu ponad 100 składów | Aktualności

Published

on

Polskie CPK ogłasza plany zakupu ponad 100 składów |  Aktualności

POLSKA: Rząd zatwierdził strategię taborową projektu kolei dużych prędkości i lotniska Centralny Port Komunikacyjny, która obejmuje zakup ponad 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Wydatki CPK na tabor w latach 2024-30 szacowane są na 8,7 mld zł w cenach z I półrocza 2023 r. i 16-20 mld zł do 2035 r.

Modelowanie przeprowadzone przez CPK zakłada, że ​​nowe linie przyczynią się do podwojenia liczby pasażerów na trasach dalekobieżnych do 2050 r., co pociągnie za sobą zapotrzebowanie na nowy tabor, ponieważ w ciągu najbliższych kilku lat około 90% polskich autokarów i 70% EZT lat będzie starszy niż 40 lat 10 lat.

Pierwsze pociągi kursowałyby na trasie Warszawa – nowe lotnisko przesiadkowe – Łódź, która powstaje jako pierwszy w Polsce korytarz obsługujący prędkość 250 km/h.

Firma leasingowa

CPK planuje utworzenie spółki produkującej pojazdy szynowe, która zakupi wiele jednostek, a następnie wynajmuje je przyszłym operatorom.

Mapa polskiego programu CPK

W spółce zależnej mogliby uczestniczyć prywatni lub publiczni inwestorzy mniejszościowi, która w znacznym stopniu finansowana byłaby instrumentami dłużnymi banków oraz funduszy inwestycyjnych, ubezpieczeniowych i emerytalnych.

Ten model leasingu opiera się na doświadczeniach międzynarodowych i ma na celu zmniejszenie wymagań inwestycyjnych potencjalnych operatorów.

Zamówienie na tabor „stworzyłoby popyt na nowoczesny tabor, którego obecnie nie ma na polskim rynku” – powiedział 10 listopada Mikołaj Wild, prezes CPK. „Wierzymy, że podobnie jak w podejściu do liberalizacji rynku kolejowego, warto skorzystać z międzynarodowych doświadczeń i know-how”.

Stwierdził, że koncepcja wspólnego taboru „jest atrakcyjną opcją, która pozwala operatorom wynajmować nowoczesny tabor dostosowany do infrastruktury CPK”.

Marcin Horała, wiceminister finansów i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK, powiedział: „Zakup taboru na trasy CPK powinien być przemyślany i kompleksowy”. „Jesteśmy przekonani, że w produkcję zaangażują się polskie firmy pociągów, a zakup ten również pobudzi naszą gospodarkę”.

READ  Polska powinna wdrożyć CBDC, aby chronić swoją gospodarkę

Na początku roku Horała powiedział Międzynarodowy Dziennik Kolejowy że zakupy taboru będą jednymi z największych na świecie poza Chinami i na tyle dużymi, aby wspierać model biznesowy rozwoju mocy produkcyjnych w Polsce we współpracy z doświadczonymi partnerami międzynarodowymi.

Wymagania dotyczące taboru

CPK przeprowadzi dalszą analizę wymagań funkcjonalnych w porozumieniu z operatorami i organizacjami, w tym reprezentującymi osoby niepełnosprawne.

Planowane jest zamówienie zgodnych z TSI pociągów dwunapięciowych 3 kV DC i 25 kV 50 Hz, które będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km/h, ze środkami zwiększającymi efektywność, obejmującymi odzysk energii.

Wymagania obejmują ETCS, wysoki komfort pasażerów, dostępność dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, obszary wielofunkcyjne, indywidualne oświetlenie, ładowarki USB oraz system informacji pasażerskiej z danymi lotniska.

„Nawet najlepsza infrastruktura kolejowa nie może funkcjonować bez nowoczesnych pociągów” – mówił Horała.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *