Gospodarka
Polski port Gdynia bada zużycie wodoru
Zarząd Portu Gdynia, Terminale i Gdynia rozważają wykorzystanie wodoru i stworzenie hubu wodorowego.
W polskim porcie odbyła się konferencja poświęcona konwersji paliw i energii. Wśród uczestników byli przedstawiciele terminali działających w porcie i urzędzie miasta Gdyni. Dotyczyło to również dostawców paliw o niskiej i zerowej emisji, dostawców technologii wytwarzania paliw alternatywnych itp.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował, że zintensyfikował prace nad rozwojem technologii wodorowych. Zainicjował również stworzenie hubu H2. W szczególności ich celem jest przestrzeganie unijnych celów klimatycznych, a tym samym praca na rzecz transformacji energetycznej w Polsce.
Według jej prezesa Jacek SadajZarząd portu chce realizować ideę „zielonego portu”. Miasto planuje również wprowadzenie wodorowego transportu miejskiego i tramwaju wodnego – poinformował wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Jan Jarmakowski, prezes Hutchison Port Gdynia (GCT), poinformował, że terminal planuje wymianę lub modernizację suwnic z napędem spalinowym.
Od 2024 r. port nie będzie realizował żadnych zamówień na urządzenia końcowe do paliw kopalnych. Planowane jest włączenie projektu wykorzystania zielonego paliwa w cykl przyszłych inwestycji.
Ponadto terminal HES Gdynia poinformował, że grupa HES realizuje strategię redukcji emisji CO2 o 25 proc. Jedną z inicjatyw wspierających tę strategię jest kwestia wodoru.
Urząd Morski w Gdyni kontroluje wdrażanie wszystkich niezbędnych ustaw i rozporządzeń, które wspierają rozwój zielonej gospodarki.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”