Gospodarka
Polski e-dostawa? Rozpocznij pracę | Niezależnie
Czy były prezes Lotosu przesadzi Polaków do elektrycznych furgonetek? Prowadzona przez niego elbląska firma Veramo Lab wygrała kwalifikacje w konkursie NCBR na przygotowanie koncepcji takiego samochodu – jeden z doniesień prasowych.
„Rzeczpospolita” poinformowała, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) zakończyło pierwszą fazę konkursu na polski uniwersalny pojazd elektryczny. Zastrzega sobie do tego prawo Do stworzenia takiej struktury jest jeszcze długa droga – takie były dotychczas kwalifikacje. Wybrano dziesięć firm i konsorcjów, które wezmą teraz udział w procesie (w formie zamówień przedkomercyjnych) tworzenia koncepcji pojazdu
Firma Veramo Lab z Elbląga osiągnęła w tym czasie największą liczbę punktów w konsorcjum z niemieckim Eurabusem. Pokazała projekt e-vana o nazwie Sevi. Rzeczpospolita to zauważa Za zwycięskim projektem stoi Marcin Jastrzębski, były prezes Lotosu w Gdańsku (za rządów PiS) i od sierpnia br. Członek Rady Nadzorczej Banku Ochrony Środowiska.
Były prezes Lotosu planuje jak najszybciej rozpocząć produkcję.
„Chcemy osiągnąć pełną zdolność produkcyjną naszych autobusów w Polsce w ciągu roku, a następnie przygotować się do wdrożenia e-vana, który będzie wtedy gotowy. Doświadczenie naszego konsorcjanta jest tutaj nieocenione”.
Jastrzębski powiedział „Rz”.
Obecnie trudno jest określić koszt budowy e-vana. Wiadomo jednak, że musiałby konkurować z markami największych producentów samochodów – podkreśla dziennik.
Rzeczpospolita zwraca uwagę, że NCBR odpowiada za niepowodzenie wartego ponad 3 mld zł programu E-BUS, w którym zaplanowano budowę 1100 autobusów elektrycznych. Pierwszy konkurs zakończył się fiaskiem i zażenowaniem organizatorów: Ursus, który był na skraju bankructwa, został wybrany do realizacji projektu.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”