Najważniejsze wiadomości
Polska zostaje pierwszym zagranicznym klientem amerykańskiej sieci IBCS Air Defence Network
W dniu 29 lutego 2024 roku Ministerstwo Obrony Narodowej i Rząd Stanów Zjednoczonych osiągnęły w Warszawie porozumienie (w formie międzyrządowej wymiany listów, listów ofertowych i akceptacyjnych – LOA) na dostawę nowego samolotu. Dowództwo Bojowe Systemu (IBCS) amerykańskiej Zintegrowanej Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej (IAMD) do Polski w ramach programu American Foreign Military Sales (FMS).
Umowa o wartości 2,53 mld dolarów przewiduje dostawę w latach 2024-2031 zestawów systemu IBCS dla sześciu baterii (12 systemów) amerykańskiego systemu rakiet ziemia-powietrze Patriot PAC-3+ w ramach drugiej fazy kontraktu. W ramach programu „Wisła” zamówiono 23 baterie przeciwlotnicze średniego zasięgu (MRAD) (z rakietami ziemia-powietrze CAMM-ER).
Polska jest pierwszym zagranicznym klientem Northrop Grumman zintegrowanego systemu IBCS, którego produkcja seryjna rozpocznie się w 2023 roku. Pierwszy produkcyjny zestaw IBCS trafił do armii amerykańskiej w grudniu 2023 roku. Szwajcaria stanie się drugim zagranicznym klientem IBCS.
Armia USA i Polska planują zintegrować systemy Patriot z IBCS. System może łączyć różne czujniki i elementy wykonawcze na lądzie, w powietrzu, na morzu lub w przestrzeni kosmicznej. Wyświetla całą sytuację taktyczną oraz pozycje jednostek sojuszniczych i wroga na dużej cyfrowej mapie, zapewniając niespotykaną dotąd świadomość sytuacyjną i zrozumienie scenariusza walki. Polska planuje wykorzystać IBCS do łączenia i łączenia czujników i efektorów z systemów Pilica, Narew i Wisła.
IBCS integruje czujniki i efektory z systemów wcześniej niewspółpracujących, jak pokazał Northrop Grumman. W zeszłym roku z powodzeniem zaatakował cel symulujący trajektorię pocisku balistycznego na poligonie rakietowym White Sands w Nowym Meksyku, korzystając z trzech małych radarów AN/MPQ-64 Sentinel i PAC-3 MSE (Patriot).
Pierwotnie system Patriot wykorzystywał sektorowe radary kierowania ogniem, takie jak AN/MPQ-53/65 lub najnowsze, bardzo wydajne 360° LTAMDS (czujnik obrony powietrznej i przeciwrakietowej niższego poziomu). Sentinel jest znacznie mniejszy (zamontowany na przyczepie jednoosiowej), lżejszy i wymaga mniej energii niż te radary. Jednak jego naturalny zasięg jest znacznie krótszy.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.