Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Polska złożyła pozew przeciwko „autorytarnej” polityce klimatycznej UE

Published

on

Polska złożyła pozew przeciwko „autorytarnej” polityce klimatycznej UE

Polski rząd złożył cztery skargi na politykę klimatyczną UE, nazywając ją „autorytarną” i zapewniając, że „nie pozwoli na brukselski dyktat”.

Trzy nowe sprawy wniesione do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) dotyczą zakazu rejestracji nowych pojazdów z silnikami spalinowymi po 2035 r., podwyższenia unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz ograniczenia bezpłatnych uprawnień do emisji na mocy Trybunału UE Sprawiedliwości UE System Handlu Emisjami (ETS).

Są następstwem kolejnej skargi złożonej w zeszłym tygodniu przeciwko unijnym przepisom dotyczącym użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF), które zdaniem Polski naruszają kompetencje państw członkowskich.

„Zrób to [European] Unia chce autorytarnych decyzji, jakimi pojazdami będą jeździć Polacy i czy ceny energii w Polsce wzrosną?” – napisała w poniedziałek na Twitterze minister klimatu Anna Moskwa. „Polski rząd nie pozwoli na brukselski dyktat”.

Dziś rano w rozmowie z Polskim Radiem minister dodał, że w tym tygodniu rząd złoży także piątą skargę na 35 tys. ton śmieci, które rzekomo nielegalnie wjeżdżają do kraju z Niemiec.

Obecny narodowo-konserwatywny rząd Polski regularnie krytykuje unijną politykę klimatyczną i środowiskową. Lider partii rządzącej Jarosław Kaczyński nazwał ich „szaleństwem i teoriami bez dowodów” oraz „zielonym komunizmem”.

READ  Członkowie polskiej kampanii wyborczej na Litwie skrytykowali. Nie głosował pan nad rezolucją w sprawie Białorusi

„Na każdej Radzie UE byliśmy przeciwko każdemu dokumentowi pakietu Fit for 55 i głosowaliśmy przeciwko niemu jako rząd” – powiedziała Moskwa, odnosząc się do unijnego programu redukcji emisji o co najmniej 55 proc. do 2030 r.

„Nie jest tajemnicą, że byliśmy przeciwni całemu pakietowi, jesteśmy przeciwni zwiększaniu ambicji klimatycznych i sposobom ich osiągnięcia”. [these efforts] są noszone i zmuszane [upon member countries]— dodał minister.

Niedawne badanie finansowane przez UE wykazało, że Polska jest najmniej zielonym krajem w Unii. Kraj nadal opiera się na węglu do wytwarzania około 70% energii elektrycznej, zdecydowanie najwięcej w UE. Polska jest drugim co do wielkości producentem węgla brunatnego w Europie po Niemczech i największym producentem węgla kamiennego.

W marcu Polska jako jedyny kraj członkowski sprzeciwiła się wprowadzeniu od 2035 r. zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Moskwa argumentowała w dzisiejszym wywiadzie, że dla tej decyzji powinna była być wymagana jednomyślność, ponieważ jej wpływ zależy w dużej mierze od miksu energetycznego krajów członkowskich.

„W naszym przypadku, [banning combustion engines] jest absolutnie sprzeczne z polityką klimatyczną, bo doprowadzi do wzrostu zużycia węgla w krótkim okresie, jeśli chcemy zwiększyć produkcję energii elektrycznej [to power electric vehicles],” Powiedziała.

Zapytana o inne skargi, Moskwa powiedziała, że ​​Polska kwestionuje większość z nich na tej samej podstawie, co zakaz sprzedaży samochodów spalinowych.

READ  Polska partia rządząca przeciwko ustawie o zakazie aborcji

„Większość tych skarg zawiera ten sam argument, głównie w odniesieniu do podstawy prawnej i jednomyślności oraz wpływu na miks energetyczny” – powiedziała.

Jednym z działań UE, któremu sprzeciwia się Polska, są zmiany w systemie ETS, które wymagałyby od sektorów już objętych systemem redukcji emisji gazów cieplarnianych o 62% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 2005 r. Reforma przewiduje również stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026-2034.

Kolejne rozporządzenie dotyczy przepisów nowego unijnego mechanizmu dostosowywania cen na granicach (CBAM), który obejmie towary takie jak żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, energia elektryczna i wodór.

Importerzy tych towarów muszą zapłacić różnicę między opłatą emisyjną w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji w EU ETS. CBAM będzie stopniowo wprowadzany między 2026 a 2034 rokiem, gdy bezpłatne kredyty węglowe w ETS zostaną wycofane.

Moskwa argumentuje, że Polska dąży do „bardzo konsekwentnej transformacji energetycznej”, która koncentruje się na tworzeniu zachęt, a nie ograniczeń. Wskazała na rządowe dotacje na źródła czystej energii, takie jak programy Mein Strom i Clean Air, które doprowadziły do ​​boomu na mikrosystemy słoneczne i pompy ciepła.

Z opublikowanych w zeszłym miesiącu danych Europejskiej Agencji Środowiska wynika, że ​​w 2022 r. Polska odnotowała największy ogólny spadek emisji w UE. Proporcjonalnie spadek w Polsce był powyżej średniej unijnej, ale nie należał do najwyższych w Unii.

Główne źródło obrazu: ETIENNE ANSOTTE | KOMISJA EUROPEJSKA

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *