Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Polska wyprzedza USA drugimi co do wielkości zdolnościami produkcyjnymi akumulatorów litowo-jonowych na świecie

Published

on

Polska wyprzedza USA drugimi co do wielkości zdolnościami produkcyjnymi akumulatorów litowo-jonowych na świecie

Po serii inwestycji w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, moce produkcyjne Polski wzrosły do ​​73 GWh w 2022 r., wyprzedzając Stany Zjednoczone i zajmując drugie miejsce na świecie po Chinach.

Polska dysponuje obecnie 6% całkowitych światowych mocy produkcyjnych, w porównaniu do 14% wszystkich krajów europejskich razem wziętych, stwierdza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w raporcie opublikowanym w tym tygodniu na podstawie danych BloombergNEF. Są jednak daleko w tyle za Chinami, które mają 77% światowych mocy produkcyjnych.

Źródło: Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowychPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

PSPA ostrzega jednak, że w warunkach ostrej konkurencji w branży do 2027 r. Polska spadnie na szóste miejsce w światowej produkcji, ponieważ inne kraje inwestują w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, które zasilają pojazdy elektryczne.

Jednak ostatnie lata pokazały, że wzrost sektora w Polsce jest solidny. Wartość eksportu w sektorze baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat, z około 1 mld zł w 2017 roku do 38,6 mld zł w 2022 roku.

Według danych GUS stanowił on 2,4% całego polskiego eksportu.

Źródło: Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowychPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Wzrost ten został osiągnięty dzięki dużym inwestycjom firm zagranicznych, które zdecydowały się otworzyć w Polsce fabryki skupiające się na bateriach czy elektromobilności.

W Polsce znajduje się obecnie największa w Europie fabryka akumulatorów samochodowych otwarta przez LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem oraz największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii otwarta przez szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt w Gdańsku.

Inne wiodące firmy z branży akumulatorowej inwestujące w Polsce to koreański SK Nexilis i niemiecki Mercedes-Benz. Polska jest także największym w Europie eksporterem autobusów elektrycznych.

Oprócz zakładów produkcyjnych firmy zaczęły otwierać w Polsce centra technologiczne zajmujące się rozwojem mobilności elektrycznej, a szwedzki producent samochodów Volvo ogłosił w zeszłym miesiącu otwarcie nowego centrum technologicznego w Krakowie.

Zdaniem PSPA dla dalszego wzmocnienia potencjału sektora bateryjnego w Polsce i regionie potrzebne są działania w trzech obszarach: zwiększenie krajowych mocy produkcyjnych na niezbędne surowce do produkcji ogniw i komponentów baterii; rozwój wykwalifikowanej kadry; oraz zwiększenie innowacyjności w łańcuchu dostaw.

READ  Polska deklaruje, że koty domowe są obecnie gatunkiem inwazyjnym

Raport pokazuje jednak, że wzmocnienie europejskiego łańcucha wartości litu jest obecnie dużym wyzwaniem.

Podczas gdy Europa posiada znaczne zasoby litu, „wiele komercyjnych operacji wydobywczych wciąż jest w przygotowaniu, w tym w Czechach, Serbii i Rumunii” – powiedział Aleksander Rajch z PSPA, jeden ze współautorów raportu, cytowany przez Polską Agencję Prasową ( BREI).

Jednak zdaniem Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG) ​​„nie ma perspektyw na znalezienie” złóż litu w Polsce.

„Aby przyspieszyć uruchamianie nowych mocy wydobywczych i przetwórczych surowców sektora baterii w Polsce, konieczne jest uproszczenie procedur administracyjnych” – powiedział Rajch.

„Ważne jest również zachęcanie do rozwoju technologii ponownego wykorzystania i recyklingu baterii w celu stworzenia zamkniętej pętli produkcji, eksploatacji i utylizacji” – dodał.

Źródło głównego obrazu: Pakiet prasowy LG Energy Solutions

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *