Nauka
Polska uruchamia krajową strategię EI w obliczu zmieniających się wiatrów wyborczych
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej w Polsce spotkała się w październiku, aby omówić nową narodową strategię na rzecz „internacjonalizacji nauki i szkolnictwa wyższego”.
„Zwiększenie poziomu umiędzynarodowienia polskiego sektora akademickiego będzie możliwe tylko wówczas, gdy wszystkie instytucje zaangażowane w ten proces – np. uczelnie, konferencje rektorów, organizacje przedstawicielskie i stowarzyszenia działające w sektorze szkolnictwa wyższego będą współpracować na rzecz mobilności międzynarodowej” – stwierdził prezydent kraju. Wiceminister Edukacji i Nauki Tomasz Rzymkowski na spotkaniu.
Dodał, że samo ministerstwo i krajowa agencja wymiany akademickiej NAWA w naturalny sposób będą mocno zaangażowane w zwiększanie mobilności międzynarodowej.
NAWA jest w ostatnich latach filarem europejskiej wymiany badawczej, jednak na tym spotkaniu podkreślano, że prace nad kompleksową internacjonalizacją dopiero się rozpoczynają.
„W styczniu ruszamy pełną parą: odbędą się wizyty studyjne, analizy i badania oraz spotkania grup roboczych.
„Jestem przekonany, że strategia internacjonalizacji kraju będzie realnym narzędziem zmiany rzeczywistości akademickiej, świadomą i konsekwentną drogą, na którą zasługuje polska edukacja” – stwierdził dyrektor generalny NAWA Dawid Kostecki.
„Taka strategia powinna była powstać dawno temu, co najmniej dekadę, 15 lat temu, kiedy rozpoczął się proces umiędzynarodowienia polskiego szkolnictwa wyższego” – powiedział The PIE rzecznik Think Poland, wiodącej agencji przyciągającej studentów cudzoziemców do kraju. .
„Naszym zdaniem polski sektor szkolnictwa wyższego staje się coraz bardziej umiędzynarodowiony ze względu na różne inicjatywy podejmowane niezależnie przez różne instytucje, ale nie są one odpowiednio koordynowane i wdrażane w ramach długoterminowej strategii” – zauważyli.
Wszystkie te rozmowy miały miejsce na kilka dni przed wyborami powszechnymi w październiku, które pokazały ogromny zwrot w stronę opozycji.
Były przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk stoi na czele Koalicji Obywatelskiej, której celem jest utworzenie koalicji, która wypchnie od władzy obecne prawicowe Prawo i Sprawiedliwość – które reprezentuje Rzymkowski.
Dzieje się tak pomimo zwlekania prezydenta Andrzeja Dudy z powołaniem premiera, dopuszczenia do utworzenia nowego rządu, twierdzącego, że nie chce „skracać” mandatu partii rządzącej. Być może minie połowa listopada, zanim Tusk przejmie władzę.
Jednak okaże się, co nieuchronna zmiana rządu może oznaczać dla tej strategii internacjonalizacji.
„Uważamy również, że tego typu strategia powinna być częścią szerszej polityki migracyjnej”
„Nowo utworzony rząd prawdopodobnie będzie chciał kontynuować podobną politykę, w tym otwieranie polskich uczelni na internacjonalizację, ale w sposób wyważony” – zauważył rzecznik Think Poland.
„Uważamy również, że tego typu strategia powinna być częścią szerszej polityki migracyjnej, której w Polsce obecnie nie ma – umożliwiłaby Polsce promowanie określonych kierunków studiów związanych z potrzebami rynku pracy”.
Budowana przez NAWA strategia znajduje się obecnie w początkowej fazie, ale zarysowała już kluczowe rekomendacje do realizacji w strategii.
Należą do nich utrzymanie międzynarodowych standardów i uzyskanie zagranicznych akredytacji dla polskich uczelni, postrzeganie mobilności cyfrowej jako nowej formy internacjonalizacji oraz kierowanie studentów i doktorantów na staże zarówno w kraju, jak i za granicą.
Jedna rzecz, o której nie wspomniano wyraźnie, to bardziej uporządkowana polityka dotycząca rekrutacji studentów zagranicznych.
„Student zagraniczny podejmujący studia obejmuje cały proces, od możliwości poznania konkretnego programu, poprzez proces aplikowania na studia, aż po sam czas studiów i możliwości, jakie stają przed studentem po ukończeniu studiów. .
„Jeśli strategia ma przełożyć czas studiów w Polsce na możliwości zatrudnienia lub większy rozwój akademicki, to strategia musi zdecydowanie uwzględniać wszystkie elementy tego procesu”.
Drugim kluczowym punktem początkowej strategii jest pozyskiwanie najlepszych talentów z zagranicy na rynek pracy w drodze procesu internacjonalizacji.
Zdaniem Think Poland, aby jednak Polska zachowała atrakcyjność, potrzebna jest lepsza komunikacja pomiędzy sektorem edukacji a rynkiem pracy.
„Należy promować Polskę jako miejsce, w którym szkolnictwo wyższe jest dostępne i dobrej jakości, ale jednocześnie jakość życia i możliwości zatrudnienia są równie dobre jak w Europie Zachodniej.
„Wielu studentów zagranicznych znajduje pracę po ukończeniu studiów, więc znalezienie pracy jest stosunkowo łatwe, nawet w środowisku anglojęzycznym. Trzeba ten przekaz przekazać potencjalnym kandydatom” – powiedział rzecznik.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”