Connect with us

Gospodarka

Polska staje się kolosem obronnym

Published

on

Polska staje się kolosem obronnym

Polska zbroiła się przed rozpoczęciem rosyjskiej wojny agresywnej przeciwko Ukrainie w lutym 2022 r.; Program nabrał rozpędu, gdy wybuchły działania wojenne na pełną skalę.

Polska i Ukraina natychmiast cementowały swoje stosunki, a Polska była głównym politycznym zwolennikiem Ukrainy. Centrum logistycznezakwaterowanie dla uchodźców i główny dostawca broni (niezależnie od obecnego sporu dotyczącego eksportu zboża).

Polska intensywnie skupiała się także na znaczeniu wojny dla swojej pozycji strategicznej i zagrożeniach, przed którymi stoi obecnie – nie tylko możliwych konsekwencjach ze strony Ukrainy, ale także jej długiej granicy z Białorusią, która w dużej mierze stała się marionetkowym państwem Kremla, a Rosja stała się – zasięgiem nuklearnego broni na swoim terytorium.

Wnioski były ponure i doprowadziły do ​​szybkich decyzji. Polska już w 2022 r. wydała na obronność 2,4% PKB, co plasuje ją na trzecim miejscu w NATO po Stanach Zjednoczonych i Grecji.

Rząd zdecydował, że potrzeba znacznie więcej. Polska planuje wydać w 2023 r ponad 4% PKB na obronność, co stanowiłoby najwyższy udział w NATO i największą część budżetu wydatkowanego na sprzęt (ponad 50%).

Ponieważ jesteśmy szóstą co do wielkości gospodarką w Europie i zdecydowanie największą na wschodniej flance, liczby te powodują znaczny wzrost personelu i sprzętu.

Kraj planuje podwoić swoje siły lądowe do 300 000 żołnierzy. Ogromne zakupy z zagranicy obejmują 366 czołgów Abrams i 96 helikopterów Apache ze Stanów Zjednoczonych; 980 czołgów K2 oraz 648 haubic samobieżnych z Korei Południowej; Setki amerykańskich wyrzutni rakiet HIMARS; wiele innych systemów obrony powietrznej Patriot; 22 Wyprodukowano w Wielkiej Brytanii Baterie przeciwlotnicze i trzy brytyjskie Fregaty; a także 48 południowokoreańskich myśliwców FA-50 i 32 amerykańskie samoloty F-35, co zwiększy istniejącą flotę 48 F-16.

Dokonała obecnie bardzo znaczących dostaw broni na Ukrainę, w tym myśliwców MiG-29, zmodernizowanych czołgów T-72 i haubic samobieżnych Krab 155 mm.

READ  Opcje Europy w przypadku rosyjskiej przerwy w dostawie gazu

Polska stanie przed wyzwaniem opłacenia, wchłonięcia i integracji tak różnorodnego sprzętu z najwyższej półki – pomimo 2 miliardów dolarów Pożyczka amerykańska – i w 2023 r. mogłyby wydać na obronność niecałe 4% PKB. Co więcej, skala i sposób realizacji rozbudowy wojskowej mogą ulec zmianie, jeśli rząd zmieni właściciela po wyborach 15 października. Jednak główne partie polityczne popierają rozwój obronności i nie ma wątpliwości co do ogólnego zaangażowania.

Rozbudowa wojskowa odbywa się na dużą skalę i wprowadza Polskę do innej ligi europejskiej obronności. Siły zbrojne są obecnie na dobrej drodze, aby stać się najpotężniejszą siłą lądową kontynentu i kotwicą wschodniej flanki Unii Europejskiej (UE)/NATO, zdolną do odstraszania i pokonania Rosji.

Dostać najnowszy

Zarejestruj się, aby otrzymywać regularne e-maile i być na bieżąco z pracą CEPA.

Przywódcy w Polsce i innych krajach wschodniej flanki dostrzegli rosyjskie zagrożenie na długo przed inwazją „zielonych ludzików” na Krym i wschodnią Ukrainę w lutym 2014 r., co wywołało znaczną pogardę w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Polska, podobnie jak jej sąsiedzi, z pierwszej ręki rozumie rosyjski imperializm.

Polska nie jest osamotniona w zwiększaniu wydatków na obronę. Trzy kraje kontynentu o największej liczbie ludności i potędze gospodarczej – Niemcy, Francja i Wielka Brytania – również inwestują nowe fundusze i sprzęt w swoje siły zbrojne. Jednak w zakresie naziemnego odstraszania i obrony przed rosyjskimi najazdami na wschodnią flankę Europy Europa będzie w coraz większym stopniu polegać na Polsce i (jeśli Zachód będzie nadal dostarczał broń) zaprawionej w bojach armii Ukrainy jako kręgosłupie swojej wschodniej obrony.

Nie jest to dla Polski nowa rola. W XVI wiekuCz i 17Cz Przez wieki Rzeczpospolita Obojga Narodów była jednym z największych krajów w Europie i dominującą potęgą militarną, na krótko okupującą Moskwę. W 1683 r. w ich ślady poszły wojska polskie Jana III. Sobieskiego reputacja monarchii habsburskiej zażenowany najeźdźców Turków Osmańskich u bram Wiednia i ocal Europę.

READ  Wyłącznie: Polska wzywa Niemcy do przyspieszenia wyjścia Rosnieftu z rafinerii Schwedt

Ponad dwieście lat później, w Bitwie Warszawskiej (tzw. Cud nad Wisłą) w 1920 roku, Polska pokonała siły radzieckie, które chciały najechać Europę i wprowadzić komunizm w Niemczech. Wyczyn ten był szczególnie niezwykły, ponieważ Polska dopiero co stała się ponownie państwem po 123 latach jej wykorzeniania z rąk Prus, Rosji i Austrii.

Niedawne doświadczenia Polski opuszczenia przez europejskich sojuszników, gdy Niemcy i Związek Radziecki planowały inwazję w 1939 r., wywołującą II wojnę światową, tylko uwydatniły potrzebę samoobrony.

Jak Polska odegra tę rolę w XXI wieku?ul Century, prawdopodobnie w partnerstwie z Ukrainą, a co to oznacza dla Europy?

Wiele zależy od wyniku wojny, wyniku polskich wyborów i stosunków Polski z innymi mocarstwami europejskimi. Wybrany w 2015 r. i ponownie wybrany w 2019 r. rząd Prawa i Sprawiedliwości (PiS) znany jest z batalii z UE o niezawisłość sądów i normy liberalnej demokracji.

PiS sprzeciwia się ponadnarodowym instytucjom UE i postrzega polski parlament jako najwyższy organ swojego rządu. Choć Polska jest aktywnym członkiem NATO, politycznie pozostaje w tyle za swoimi możliwościami, częściowo z powodu napięć z innymi sojusznikami.

Polska ma obecnie szansę zwiększyć swoje wpływy w Europie i NATO, szczególnie w kwestii bezpieczeństwa i dobrobytu na wschodniej flance NATO/UE. Jeśli Ukrainie uda się osiągnąć strategiczny priorytet, jakim jest połączenie dwóch dużych zachodnich klubów, w połączeniu z praktycznymi krokami mającymi na celu poprawę bezpieczeństwa i dobrobytu całej flanki, może wspiąć się na najwyższy szczebel mocarstw europejskich, gdzie w coraz większym stopniu należy.

Jednak niedawny spór zbożowy uwypuklił wyzwania polityczne, a także wyzwania historyczne.

Sukces zmieniłby jednak bezpieczeństwo europejskie w sposób zasadniczo zgodny z interesami Polski.

Wielu zauważyło, że Putin nigdy nie wyobrażał sobie, że jego wojna na Ukrainie wepchnie Finlandię i Szwecję do NATO. Być może jeszcze skuteczniejsze dla imperialnych planów Putina byłoby, gdyby Polska i Ukraina stały się wiodącymi europejskimi mocarstwami lądowymi, zjednoczonymi we wspólnej sprawie odstraszania i pokonania Rosji, jednocześnie przekształcając i wzmacniając wschodnią flankę Europy na nadchodzące dziesięciolecia.

READ  Japończycy „są za Ukraińcami”, powiedział kijowskiemu wysłannikowi Yoshimasa Hayashi

Ambasador Paul Jones (w stanie spoczynku) jest wybitnym członkiem Centrum Analiz Polityki Europejskiej (CEPA). Pełnił funkcję Ambasadora USA w Polsce (2015–2018), Ambasadora USA w Malezji (2010–2013) oraz głównego zastępcy zastępcy sekretarza stanu w Biurze do Spraw Europejskich i Eurazjatyckich (2013–2015). Pełnił także funkcję wiceprezesa ds. międzynarodowych stosunków rządowych w Raytheon Technologies (2020–23).

Przeczytaj więcej na krańcu Europy

Internetowe czasopismo CEPA obejmuje ważne zagadnienia polityki zagranicznej w Europie i Ameryce Północnej.

Czytaj więcej

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *