Gospodarka
Polska przyjmuje nowe przepisy podatkowe dla małych firm
Polska i Estonia mają diametralnie różne systemy podatkowe. Podczas gdy Estonia zasługuje na pierwsze miejsce w naszym Międzynarodowy wskaźnik konkurencyjności podatkowej Polska od siedmiu lat konsekwentnie zajmuje dolne miejsce na liście indeks. W tym roku Polska zajmuje 34. miejsceth z 36 krajów. Chociaż polityka w zakresie podatku konsumpcyjnego i podatku od nieruchomości jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do tej niskiej rangi, Polska mogłaby również skorzystać na reformach podatku od osób prawnych.
Estonia ma podatek przepływowy od dochodów z działalności gospodarczej. Oznacza to, że zyski będą opodatkowane tylko wtedy, gdy zostaną przekazane udziałowcom. Jest to skuteczny system, który pozwala firmom inwestować i rozwijać się oraz zaprzestać prowadzenia działalności bez wpływu podatków od osób prawnych. Estoński system zapewnia podejście do opodatkowania osób prawnych, które jest neutralne dla decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw i wspiera wzrost gospodarczy.
Polska wybrała estońskie podejście do opodatkowania osób prawnych i zdecydowała się na przeprowadzenie reformy, która ostatecznie nie ma prawie nic wspólnego z estońskim systemem.
W ostatni weekend Polski rząd przyjął Nowe przepisy podatkowe dla małych firm, które obowiązują od 2021 r. Podobnie jak w przypadku systemu estońskiego, nowe polskie przepisy zezwalają spółkom na opodatkowanie ich dochodów tylko wtedy, gdy są one przekazywane udziałowcom. W przeciwieństwie do systemu estońskiego, polskie regulacje dotyczą jednak tylko firm o obrotach poniżej 100 mln zł (27 mln USD). To jedno rozróżnienie czyni nowe polskie przepisy tylko w imię estońskiego.
Ograniczenie reformy do firm poniżej progu dochodowego prowadzi do nowego zniekształcenia polskiego systemu podatkowego. Podczas gdy niektóre małe przedsiębiorstwa prawdopodobnie skorzystają na nowych przepisach, przedsiębiorstwa zbliżające się do progu przychodów staną w obliczu nowych niepewności. W rzeczywistości niektóre małe firmy muszą planować swoje sprawy podatkowe zarówno zgodnie z regułami małych firm, jak i większymi zasadami biznesowymi, gdy ich oczekiwania sprzedażowe są bliskie limitu 100 milionów złotych.
Próg mógłby również zachęcić niektóre firmy do skorzystania z systemu poprzez błędne zgłaszanie przychodów, aby utrzymać się poniżej progu.
Nowy system dla małych przedsiębiorstw w Polsce uzupełnia szereg innych zasad preferencyjnych, które również komplikują sytuację w zakresie podatku od osób prawnych. Polska skrzynka patentowa oraz program badawczo-rozwojowy to tylko dwa inne przykłady.
Chociaż estoński system podatkowy ma być neutralny, polskie przepisy podatkowe są pełne zniekształceń, które utrudniają przestrzeganie podatków od osób prawnych.
Estoński system dostarcza wielu przykładów dobrej polityki podatkowej, którą powinny stosować inne kraje. Jednak ważne jest, aby kraje wyciągnęły główne wnioski z podejścia estońskiego. Ta lekcja jest taka, że podatki powinny być projektowane z nadrzędnym podejściem, aby zmaksymalizować neutralność oraz zminimalizować złożoność i stronniczość.
Zamiast po prostu preferować małe firmy, polski rząd powinien zamiast tego zrewidować swoje przepisy dotyczące podatku od osób prawnych i naprawdę przyjąć estońskie podejście podatkowe.
Czy ta strona była dla Ciebie pomocna?
Dziękuję Ci!
Fundacja Podatkowa ciężko pracuje, aby zapewnić wnikliwą analizę polityki podatkowej. Nasza praca zależy od wsparcia członków społeczeństwa, takich jak Ty. Czy miałbyś swój wkład w naszą pracę?
Wpłata na fundację podatkową
Daj nam znać, jak możemy Ci lepiej służyć!
Ciężko pracujemy, aby nasza analiza była jak najbardziej użyteczna. Czy możesz nam powiedzieć więcej o tym, co możemy zrobić lepiej?
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”