Nauka
Polska przeprojektuje propozycję podatku od mediów po protestach, Telecom News, ET Telecom
W zeszłym tygodniu niezależne media zawiesiły relacje na 24 godziny w proteście przeciwko rządowej propozycji opodatkowania reklam w mediach. Mówią, że spowodowałoby to wycofanie z rynku wielu małych serwisów informacyjnych i podważyłoby swobodę i różnorodność krajobrazu medialnego w kraju. Zauważają, że już płacą podatki korporacyjne za reklamy i wiele innych opłat.
Krytycy w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych podkreślali znaczenie wolności słowa i mediów w demokracji.
Propozycja opublikowana na początku tego miesiąca jest konsultowana do wtorku, a rząd zapowiedział, że weźmie pod uwagę krytykę podczas tworzenia projektu. Rząd chce, aby nowy podatek został wprowadzony 1 lipca.
„Analizujemy wszystkie sugestie zgłaszane przez różne grupy medialne i innych interesariuszy i na ich podstawie zostanie przedstawiony projekt zawierający niektóre z tych spostrzeżeń” – powiedział rzecznik rządu Piotr Mueller.
Powiedział, że propozycja nie dotyczy małych lub regionalnych mediów, ale jest skierowana do większych podmiotów i „cyfrowych gigantów, którzy często płacą nieproporcjonalnie (nisko) podatki” – powiedział Mueller.
Młodszy partner w koalicji konserwatywnej powiedział w zeszłym tygodniu, że nie poprze propozycji w jej obecnej formie.
Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że nowy podatek będzie progresywny i sprawiedliwy.
Kancelaria Prezydenta Andrzeja Dudy, która ma prawo zawetować ustawę, zapowiedziała, że dokona jej dokładnego przeglądu, gdy będzie gotowa.
Rząd argumentuje, że jego propozycja podatkowa „solidarności” zmusiłaby gigantyczne firmy, takie jak Google, Facebook, Apple i Amazon, do płacenia sprawiedliwej części podatków. Mówi, że podatek, który jest powiązany z wielkością firm, przyniósłby około 800 milionów złotych (215 milionów dolarów) i zapewniłby fundusze na zdrowie i kulturę w czasie, gdy pandemia koronawirusa poważnie wpłynęła na finanse państwa.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”