Gospodarka
Polska ponownie otwiera „przeklęte” lotnisko w Radomiu
W Radomiu otwarto odbudowane lotnisko na miejscu poprzedniego lotniska, które zbankrutowało zaledwie trzy lata po rozpoczęciu działalności z powodu braku pasażerów.
„Zdjęliśmy klątwę z tego miasta” – powiedział wczoraj premier Mateusz Morawiecki podczas oficjalnej ceremonii otwarcia przed pierwszym rozkładowym lotem z Paryża, który wylądował wieczorem.
Obecnie najczęściej obserwowany lot – pierwszy rejs pasażerski do „nowego” Portu Lotniczego Warszawa Radom https://t.co/gLl2owzzg4 pic.twitter.com/ywJK6sR7f7
— Flugradar24 (@flugradar24) 27 kwietnia 2023 r
Port Lotniczy Warszawa Radom – jak obecnie nazywany jest obiekt położony około 100 kilometrów na południe od stolicy – posiada terminal wybudowany od podstaw po wyburzeniu poprzedniego oraz przebudowany pas startowy.
Poprzednie wcielenie Portu Lotniczego w Radomiu ogłosiło upadłość w 2018 roku, rozpoczynając działalność dopiero w 2015 roku. W 2017 roku lotnisko obsłużyło tylko 9903 pasażerów.
Po ogłoszeniu upadłości radomskie lotnisko zostało kupione przez państwowego operatora PPL, do którego należy największy w Polsce port lotniczy Warszawa Chopin, a także 14 innych portów lotniczych w całym kraju.
Dziś udostępniliśmy polskie lotnisko – Port Lotniczy Warszawa-Radom im.Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976! 🇵🇱🛫 ✈️🛬
Dziesięć portów ma ogromny sens gospodarczy i infrastrukturę. Cieszę się, że nosimy imię takie, bo oddajemy hołd bohaterom, którzy walczyli m. in. o bis, byśmy… pic.twitter.com/0uqO30rOmO
— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) 27 kwietnia 2023 r
PPL nadzorował wartą 800 mln zł (174 mln euro) przebudowę Radomskiego Lotniska, która została zakończona w grudniu ubiegłego roku i uzyskała pozwolenie na użytkowanie w marcu.
Obecnie obsługuje regularne loty do pięciu destynacji – Paryża, Rzymu, Tirany, Prewezy i Warny – oraz loty czarterowe do Antalyi. Wszystkie trasy obsługiwane są przez narodowe linie lotnicze LOT. Pierwsze odloty z lotniska – do Paryża i Rzymu – ruszają już dziś.
Lotnisko ma w tym roku obsłużyć około 200 tys. pasażerów – informuje TVN24. Jego terminal ma obecnie przepustowość do 1 miliona pasażerów rocznie, a PPL twierdzi, że docelowo może to wzrosnąć do ponad 3 milionów.
– To lotnisko ma duży sens ekonomiczny – mówił Morawiecki na wczorajszym otwarciu. „Warszawa [Chopin] jest absolutnie przeciążony, dlatego otwarcie tego lotniska ma duży sens pod względem infrastruktury i logistyki”.
Premier przekonywał też, że nowy obiekt pozwoli otworzyć „cały region” wokół Radomia na dalszy rozwój i przyciągnąć kolejne inwestycje.
Warszawski Port Lotniczy Radom nie tylko obsługuje własnych pasażerów, ale także pełni funkcję zaplecza dla flagowego rządowego projektu budowy nowego „megalotniska” między Warszawą a Łodzią. Po otwarciu – obecnie planowanym na 2027 r. – Warszawa Chopin zostanie zamknięta dla pasażerów cywilnych.
Spółka realizująca rządowe plany budowy nowego „megalotniska” i węzła komunikacyjnego podpisała umowę na prace projektowe o łącznej wartości 7 mld zł (1,5 mld euro).
To obecnie największa tego typu umowa w Europie – twierdzi firma https://t.co/k8iNROUBic
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 28 lipca 2022 r
Źródło głównego obrazu: KPR (pod CC BY-NC-ND 3.0 PL)
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisywał o sprawach polskich do różnych pism, m.in Polityka zagraniczna, POLITYKA Europa, Obserwator UE I Dzennik Gazeta Prawna.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”