Najważniejsze wiadomości
Polska podpisuje umowę z belgijsko-katarskim konsorcjum na budowę nowego terminala kontenerowego
Polskie władze podpisały umowę z belgijsko-katarskim konsorcjum na finansowanie, budowę i eksploatację planowanego nowego dalekomorskiego terminalu kontenerowego w Świnoujściu na wybrzeżu Morza Bałtyckiego.
Dzięki wielomiliardowemu projektowi polski rząd chce stworzyć „poważnego konkurenta dla Hamburga”, który jest obecnie najbardziej ruchliwym portem w regionie.
Polska zainwestuje 10 miliardów złotych (2,1 miliarda euro) w rozwój portu kontenerowego w Świnoujściu, który „w ciągu sześciu do siedmiu lat może stać się poważną konkurencją dla Hamburga” – mówi wiceminister infrastruktury https://t.co/G9eR2cLfX8
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 4 kwietnia 2023 r
W tym tygodniu Zarząd Portu Świnoujście i pobliskie miasto Szczecin podpisały umowę z belgijską firmą Deme Concessions i katarskim Qterminals.
„To inwestycja, która nie tylko nada impuls rozwojowy Świnoujściu i Pomorzu Zachodniemu [region]ale także całej gospodarki” – powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Krzysztof Urbaś.
Rozbudowa portu ma na celu przyjmowanie dużych kontenerowców i jest uznawana przez operatora portu oraz władze polskie za niezbędną w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na kontenery.
Nowy terminal, który ma zostać uruchomiony do 2028 r., docelowo będzie miał roczną przepustowość 2 mln TEU (jednostka służąca do pomiaru ładowności kontenerów), w porównaniu do 8,3 mln TEU, które przepłynęły przez port w Hamburgu w zeszłym roku.
📣Powstanie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu. 🌊
🏗Nowy terminal w południowo-zachodniej cz. 🌊
➡Docelowo obsłuży do 2⃣ mln TEU rocznie.👉https://t.co/mbvsrScCOb#Przeładunki #Terminal pic.twitter.com/NUtuCcv3ys
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) 10 lipca 2023 r
Port może jednocześnie obsługiwać dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Oprócz przesyłek cywilnych będzie mógł przewozić również ładunki wojskowe, co jest istotne, biorąc pod uwagę fakt, że Polska stała się hubem transportowym pomocy wojskowej dla zniszczonych przez stała się rozdarta wojną Ukraina.
Jednak poza budową samego terminala, trzeba też prowadzić prace nad stworzeniem nowej drogi dojazdowej do portu. Istniejący szlak wjazdowy, przebiegający częściowo przez wody niemieckie, powinien był zostać pogłębiony i poszerzony, jednak władze niemieckie sprzeciwiły się temu pomysłowi.
Aby uniknąć tego problemu, Polska zdecydowała się stworzyć nowe podejście o długości około 60 km, którego opracowanie ma kosztować 10,3 mld złotych (2,3 mld euro). Koszty te poniosą polskie władze, a szacowany na 2 mld zł koszt rozbudowy samego terminalu poniesie wykonawca.
Planowany „megaport” w Świnoujściu w Polsce jest reklamowany przez polski rząd jako korzystny dla całego regionu.
Jednak wpływ na środowisko grozi powstaniem przepaści między Niemcami a Polską, pisze @_EmergingEuropa https://t.co/RsMImp8Uer
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 2 marca 2021 r
Główne źródło obrazu: MI (pod CC BY-NC-ND 3.0 PL)
Alicja Ptak jest starszą redaktorką w Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla agencji Reuters.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.