Nauka
Polska planuje eksperymenty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej – Sekcja Angielska
Eksperymenty te obejmują testowanie leków przeciwnowotworowych po mechanizmy istotne dla górnictwa kosmicznego. Są częścią szerszej polskiej misji kosmicznej, demonstrując zaangażowanie kraju we wnoszenie wkładu w badania i technologię kosmiczną.
Grzegorz Wrochna, szef POLSA, podkreślił wyjątkową szansę dla polskich naukowców i inżynierów na dostęp do rozbudowanego zaplecza laboratoriów kosmicznych, jakie oferuje ISS, umożliwiając prowadzenie eksperymentów w warunkach nieosiągalnych na Ziemi.
POLSA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii RP uruchomiła konkurs pod nazwą „Kierunek: Kosmos”.
Trwający do 10 listopada konkurs zachęca studentów i doktorantów z różnych dziedzin, nie tylko kosmicznych, do zgłaszania propozycji eksperymentalnych.
Sławosz Uznański, astronauta projektu ESA, odegrał kluczową rolę w rozpoczęciu tego konkursu, którego celem było ułatwienie młodym ludziom zaangażowania się w przemysł kosmiczny.
Laureaci konkursu otrzymają stypendia oraz możliwość rozwijania swoich projektów badawczych pod specjalistycznym kierunkiem, a także sprawdzenia swoich doświadczeń w CERN i centra ESA.
Uznański wyraził swój entuzjazm dla zaangażowania młodych ludzi w inicjatywę, zapraszając studentów i doktorantów wszystkich dyscyplin do aktywnego udziału.
Celem jest kultywowanie różnorodnych doświadczeń, które można potencjalnie przeprowadzić w przyszłości na ISS.
Do konkursu zgłaszane są zgłoszenia z różnorodnych dziedzin, m.in. biologii, biotechnologii, nauk o środowisku, edukacji, psychologii człowieka, fizyki i rozwoju nowych technologii.
Więcej informacji oraz szczegóły rejestracji znajdują się na stronie konkursu: kierunekziemi.przestrzeń.
(rt/gs)
Źródło: PAPKA
Kliknij na odtwarzacz audio powyżej, aby obejrzeć relację Radia Polska Michał Owczarek.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”