Zarejestruj się teraz, aby uzyskać BEZPŁATNY nieograniczony dostęp do Reuters.com
WARSZAWA, 26 kwietnia (Reuters) – Polska może drastycznie ograniczyć loty do iz Warszawy od 1 maja, jeśli spór z kontrolerami ruchu lotniczego o wynagrodzenie i warunki nie zostanie rozstrzygnięty, wynika z przepisów, które zostały opublikowane przed wznowieniem negocjacji we wtorek.
Prawie 90 procent warszawskich kontrolerów ruchu lotniczego zdecydowało się zrezygnować, zamiast zaakceptować nowe przepisy pracy, które według nich zagrażają bezpieczeństwu. Niektórzy już odeszli, a okres wypowiedzenia pozostałych 136 kończy się 30 kwietnia.
Spowoduje to, że dwa główne lotniska w Warszawie będą miały zaledwie 26 kontrolerów ruchu lotniczego i prawdopodobnie doprowadzi do masowych odwołań lotów do iz Warszawy, ale władze powiedziały, że loty przelatujące przez jej przestrzeń powietrzną nie powinny być odwoływane.
„Połowa tych lotów będzie operowała w naszej przestrzeni powietrznej, połowa tych lotów… zostanie przekierowana do krajów sąsiednich, ale loty nad Polską nie zostaną odwołane” – powiedział dziennikarzom Piotr Samson, szef Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Rząd ogłosił w Dzienniku Urzędowym pod koniec poniedziałku, że Międzynarodowe Lotniska Chopina i Modlin będą operować tylko od 09:30 do 17:00 czasu lokalnego od 1 maja z powodu braku kontrolerów ruchu lotniczego. Ustawodawstwo zawierało listę miejsc docelowych, które miałyby być traktowane priorytetowo.
Linie lotnicze, których to dotyczy, to m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT i Wizz Air (WIZZ.L) i Lufthansy (LHAG.DE)wszystkie operujące z Lotniska Chopina oraz Ryanair (RYA.I)wylatujący z Modlina.
Ryanair poinformował we wtorek, że złożył skargę do Komisji Europejskiej w sprawie przepisów, ponieważ uważa, że lista priorytetowych połączeń niesprawiedliwie faworyzuje LOT.
„Polski rząd początkowo słabo radził sobie ze sporem płacowym z warszawskimi kontrolerami ruchu lotniczego, a teraz wykazuje całkowite lekceważenie pasażerów Ryanaira, decydując się na ochronę mniej istotnych tras LOT… kosztem kluczowych tras Ryanair, takich jak Sztokholm i Mediolan” – powiedział Michael, dyrektor generalny Ryanair. 0’Leary’ego.
Propozycje uznane przez związek za nie do przyjęcia obejmują obcięcie pensji kontrolerów ruchu lotniczego, zwiększenie maksymalnej liczby godzin, jaką mogą przepracować w systemie zmianowym z ośmiu do dwunastu, oraz umożliwienie pracy kontrolerom ruchu lotniczego w pojedynkę.
Rząd twierdzi, że zaakceptował propozycje bezpieczeństwa, a rozmowy koncentrują się teraz na kwestiach płacowych, ale oczekiwania kontrolerów ruchu lotniczego są zbyt wysokie, zwłaszcza biorąc pod uwagę spadek podróży lotniczych z powodu pandemii COVID-19.
Związek kontrolerów ruchu lotniczego twierdzi, że ich obawy dotyczące bezpieczeństwa nie zostały odpowiednio rozwiązane, a rząd fałszywie przedstawia ich zarobki.
Reportaż Alana Charlisha i Pawła Florkiewicza, Dodatkowe reportaże Anny Koper, Redagowanie Raissy Kasolowsky i Garetha Jonesa
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.