technologia
Polska otrzymuje dotację UE w wysokości 64 mln euro na projekt kolei dużych prędkości
Komisja Europejska przyznała Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu (CPK) dofinansowanie w wysokości około 290 mln zł (64 mln euro) na zaplanowanie projektu budowy szybkiej kolei (KPS) pomiędzy Warszawą a Łodzią.
Dofinansowany projekt objęty jest zakresem Instrument „Łącząc Europę” (CEF), instrument finansowania wspierający europejską politykę w zakresie infrastruktury transportowej.
CPK podała, że szacunkowy całkowity koszt projektu to około 350 mln zł (78 mln euro), z czego 85% (64 mln euro) sfinansuje UE.
Według planowanych prędkości pociągi na tej trasie będą mogły w początkowej fazie poruszać się z prędkością maksymalną 250 km/h, a w przyszłości do 350 km/h.
Uzyskaj dostęp do najbardziej kompleksowych profili firm na rynku, obsługiwanych przez GlobalData. Zaoszczędź godziny badań. Zdobądź przewagę konkurencyjną.
Profil firmy – bezpłatna próbka
Wkrótce otrzymasz wiadomość e-mail dotyczącą pobierania
Jesteśmy przekonani o wyjątkowej jakości profili naszej firmy. Ponieważ jednak zależy nam na tym, abyś podjął jak najbardziej korzystną dla swojego biznesu decyzję, oferujemy Ci bezpłatną próbkę, którą możesz pobrać wypełniając poniższy formularz
Przez GlobalData
Marcin Horała, wiceminister finansów i polityki regionalnej, podkreśla strategiczne umiejscowienie KDP w sieci TEN-T: „Lotnisko CPK wraz z nową linią KDP pomiędzy Warszawą a Łodzią stanowi ważny element sieci transeuropejskiej Sieć transportowa (TEN). -T), strategiczna infrastruktura transportowa UE.
„To bardzo dobra wiadomość, że Komisja Europejska konsekwentnie utrzymuje projekt na liście priorytetów do dofinansowania ze środków wspólnotowych.”
Zdaniem CPK wprowadzenie KDP skróci czas podróży między Warszawą a Łodzią o ponad połowę, a osoby dojeżdżające do pracy na lotnisku CPK z Warszawy dotrą w 15 minut.
KDP pomiędzy Warszawą a Łodzią stanowi rozwinięcie polityki sieci TEN-T w ramach tzw Korytarz Morze Północne-Morze Bałtyckiektóre powinny zostać ukończone do 2030 r.
Dotacja ta rozszerza współpracę CPK z CEF, gdyż Polska otrzymała wcześniej 110 mln zł dofinansowania z CEF na projekt budowy tunelu dalekobieżnego CPK KDP w Łodzi.
Ponadto projekt ten jest zgodny z projektem Komisji Europejskiej zrównoważona i inteligentna strategia mobilności, Pozwoli to na utworzenie w pełni funkcjonalnej, multimodalnej transeuropejskiej sieci transportowej do roku 2050.