Najważniejsze wiadomości
Polska kładzie stępkę pod pierwszą fregatę klasy Miecznik
31 stycznia w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyła się uroczystość położenia stępki pod przyszły ORP Wicher. Wicher to prototyp fregaty Projektu 106 Miecznik.
Było to pierwsze od 23 lat położenie stępki pod okręt bojowy dla Marynarki Wojennej RP w tej stoczni. Na stępce namalowano także literę „W”, nawiązującą do historycznego niszczyciela o tej samej nazwie (franc. contre-torpilleur), który był pierwszym nowobudowanym dużym okrętem bojowym dla Marynarki Wojennej RP. Pierwszy wiatr został zbudowany we Francji i wszedł do służby w 1930 roku.
Masa stępki fregaty wynosi 127 ton, co stanowi około 4,5% wyporności kadłuba. Stopniowo kolejne sekcje, z których część została już wyprodukowana, utworzą bloki, z których zostanie zbudowany cały kadłub i nadbudówka. O wyporności około 7 000 ton wiatr będzie pierwszą fregatą zbudowaną w Polsce i jednocześnie największym okrętem bojowym zbudowanym dla Marynarki Wojennej RP.
Zgodnie z harmonogramem rusza ORP wiatr ma nastąpić w drugiej połowie 2026 roku. Procedura wodowania i wielkość statku są dla Polski nowością. Gdy statek osiągnie gotowość do procesu (będzie miał wówczas wyporność ok. 2600 ton), zostanie rozprowadzony na SPMT (samobieżne modułowe transportery wielokołowe) i umieszczony na pontonie. W tym celu ponton sprowadzamy z Wielkiej Brytanii lub Norwegii.
Ponton z fregatą na pokładzie zostaje następnie odholowany do morza do Zatoki Gdańskiej, gdzie ponton jest stopniowo zatapiany, a statek zyskuje pływalność. Następnie fregata jest eskortowana przez holowniki do nabrzeża sprzętowego stoczni. Podobną procedurę zastosowali Brytyjczycy w przypadku prototypowej fregaty klasy Type 26 City, HMS Glasgow, z tą różnicą, że wodowanie odbyło się w głębi rzeki, a nie w morzu. W podobny sposób zwodowane zostaną także fregaty klasy Type 31 Inspiration, które podobnie jak Miecznik bazują na konstrukcji Arrowhead 140.
Ponadto w ostatnim czasie zostały zawarte dodatkowe kontrakty na dostawę kluczowego wyposażenia i elementów systemów walki.
12 stycznia MBDA została nagrodzona kontrakt z PGZ na wyposażenie fregat typu Miecznik w morski system obrony powietrznej Sea Ceptor. Kontrakt opiera się na szeregu strategicznych porozumień pomiędzy MBDA a Polską dotyczących rodziny rakiet przeciwlotniczych CAMM. CAMM jest instalowany na pokładzie wraz z rozwiązaniem quadpackingu w Mk41 VLS firmy Lockheed Martin (z hostem ExLS), co umożliwia wysokie wykorzystanie i zwiększoną żywotność platformy.
Również w styczniu nieoficjalnie informowano o podpisaniu umowy pomiędzy Leonardo a PGZ na dostawę dział morskich OTO 76/62 Super Rapid z pakietem Strales (do amunicji kierowanej przeciwlotniczej DART) i nowym ładowaniem amunicji wielozadaniowym system.
Zgodnie z najnowszym Aneksem 4 umowy głównej, wszystkie trzy fregaty klasy Miecznik otrzymają sprzęt walki nawodnej i powietrznej oraz systemy ESM/ECM. W przypadku drugiej i trzeciej fregaty czujniki i efektory do zwalczania okrętów podwodnych pozostają opcjonalne.
Jednocześnie trwa modernizacja stoczni, obejmująca budowę hali montażu kadłuba i hali sprzętowej. Zakończenie prac budowlanych zaplanowano na sierpień 2024 roku. Po ukończeniu hali przeniesiona zostanie tam produkcja statków „Wicher” i statków seryjnych. Zakończenie programu Miecznik przewidywane jest na rok 2032.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.