Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Polska i Włochy nie przejmują się problemami z modernizacją F-35

Published

on

Polska i Włochy nie przejmują się problemami z modernizacją F-35

WARSZAWA, Polska (AP) – Niektórzy europejscy klienci myśliwców wyprodukowanych przez Lockheed Martin obawiają się, że ich harmonogramy dostaw F-35 mogą nie zostać dotrzymane. Przedstawiciele sił zbrojnych w Polsce i we Włoszech nie spodziewają się, że problemy techniczne dostawcy będą miały wpływ na ich flotę w związku z wprowadzaniem przez niego istotnej modernizacji odrzutowców.

W styczniu 2020 roku Polska podpisała kontrakt o wartości 4,6 miliarda dolarów na otrzymanie ze Stanów Zjednoczonych 32 samolotów F-35A Lightning II. Warszawa zamierza wymienić starzejące się, radzieckie myśliwce Suchoj Su-22 i Mikojan MiG-29 Polskich Sił Powietrznych na nowe myśliwce piątej generacji, dodając ten samolot do swojej floty F-16 C/D Block 52+ -Dodaj myśliwce i FA -50 lekkich samolotów szturmowych.

Kraj ten ma wkrótce stać się pierwszym użytkownikiem odrzutowca wyprodukowanego przez Lockheed Martin w regionie, a za nim plasują się Rumunia i Czechy. Dostawy F-35 do Polski mają rozpocząć się w 2024 roku. Ministerstwo Obrony Narodowej twierdzi, że transakcja przebiega zgodnie z planem.

„Realizacja kontraktu na zakup 32 myśliwców F-35 przebiega zgodnie z planem. „Pierwszych sześć zamówionych samolotów F-35A zostanie dostarczonych do amerykańskiej bazy lotniczej w latach 2024-2025 i posłużą do szkolenia polskich pilotów” – powiedział Defense News rzecznik ministerstwa.

„Nowe myśliwce dotrą do Polski w 2026 roku i będą dostarczane w partiach po 4–6 sztuk rocznie do 2030 roku” – powiedział rzecznik.

Podczas gdy Polska czeka na pierwszy z zamówionych samolotów F-35, Warszawa już czeka dany dalszą rozbudowę floty samolotów bojowych poprzez zakup 32 dodatkowych myśliwców nieokreślonego jeszcze typu, zgodnie z sugestiami lokalnych decydentów obronnych.

Przedstawiciele Polskich Sił Powietrznych wyrazili zainteresowanie zabezpieczeniem samolotów zapewniających przewagę powietrzną, które mogłyby przeciwstawić się rosyjskim myśliwcom bombardującym Suchoj Su-34 i myśliwcom Suchoj Su-35. Sugeruje to, że głównymi kandydatami do ewentualnego kontraktu byłyby Eurofighter Typhoon, produkowany przez europejskie konsorcjum, pod przewodnictwem Airbusa, BAE Systems UK i włoskiego Leonardo, oraz F-15EX Eagle, produkowany przez Boeinga II.

READ  Linia tramwajowa Wilanów-Śródmieście, Warszawa, Polska

Trzecią opcją mogłoby być jednak zwiększenie zamówienia Polski na F-35 i zakup większej liczby samolotów od Lockheed Martin. Z ostatnich oświadczeń urzędników samorządowych wynika, że ​​rozważane są wszystkie opcje, ale na ostateczną decyzję będą miały wpływ ograniczenia budżetowe.

„Chcemy modernizować polską armię, to jest nasz program” – powiedział 13 lutego wiceminister obrony narodowej Paweł Zalewski w wywiadzie dla lokalnego nadawcy Radia Polska, obiecując kontynuację nacisków poprzedniego rządu.

Zapytany, czy Departament Obrony Narodowej rozważa zwiększenie zamówienia na F-35, Zalewski odpowiedział: „Zobaczymy, jak będzie wyglądać oferta”. jak najszybciej przybyć do Polski.”

Włochy otrzymały 24 z 90 myśliwców zamówionych w Stanach Zjednoczonych. Włoskie Siły Powietrzne wykorzystywały już F-35 do misji obserwacji powietrznej nad Morzem Bałtyckim i Północnym Atlantykiem.

Rzym uważa, że ​​problemy związane z technologią Lockheed Technology Refresh 3, czyli TR-3, czyli serią aktualizacji sprzętu i oprogramowania dla najnowszego wariantu F-35, nie wpływają na armię kraju i uniemożliwią jej prowadzenie operacji, ponieważ zaplanowany.

„Włoskie Siły Powietrzne bardzo uważnie śledzą rozwój i wypuszczenie TR-3 ze względu na oferowane przez niego możliwości, które mają kluczowe znaczenie w walce z zaawansowanymi zagrożeniami” – powiedział Defense News rzecznik Włoskich Sił Powietrznych.

„Opóźnienie nie uniemożliwia jednak Włoskim Siłom Powietrznym realizacji przydzielonej misji w obszarze operacyjnym, chyba że zostanie ona znacznie przedłużona” – powiedział rzecznik.

Tom Kington doniósł z Rzymu.

Jarosław Adamowski jest korespondentem Defense News w Polsce.

Tom Kington jest korespondentem Defense News we Włoszech.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *