Connect with us

Gospodarka

Polska i Pakistan chcą podwoić wolumen handlu w ramach porozumienia GSP+

Published

on

Polska i Pakistan chcą podwoić wolumen handlu w ramach porozumienia GSP+
Ambasador RP w Pakistanie Maciej Pisarski, Premier Shehbaz Sharif. —APP/Kancelaria Premiera

KARACHI: Polska i Pakistan dążą do rozszerzenia stosunków handlowych, koncentrując się na zwiększeniu eksportu i inwestycji w ramach umowy GSP Plus, która umożliwia bezcłowy dostęp towarów pakistańskich do polskiego rynku.

„Biorąc pod uwagę ogromny potencjał, chcielibyśmy wykorzystać ten istniejący potencjał, robiąc to, co robimy dzisiaj, czyli sprowadzając polskich przedsiębiorców do Pakistanu, przedstawiając ich potencjalnym partnerom pakistańskim i umożliwiając im eksplorację Pakistanu pod kątem przyszłych partnerstw”. nie tylko pomaganie im w zdobyciu doświadczenia z pierwszej ręki” – powiedział w środę Ambasador RP Maciej Pisarski podczas spotkania z liderami biznesu w Izbie Przemysłowo-Handlowej w Karaczi (KCCI).

Poseł stwierdził, że polskie środowisko biznesowe jest bardzo pewne siebie i wypracowało ciekawe oferty nie tylko na rynki tradycyjne, ale także na ekspansję globalną. „To właśnie robimy i jesteśmy bardzo wdzięczni Ministerstwu Zmian Klimatu za sponsorowanie tej podróży do Pakistanu. Właśnie takie działania może i musi podjąć ambasada i administracja publiczna, aby ożywić naszą współpracę.”

Pisarski powiedział, że polska gospodarka z wolumenem wynoszącym 1,4 biliona dolarów zajmuje obecnie 21. miejsce. Polska jest szóstą co do wielkości gospodarką w Unii Europejskiej i charakteryzuje się ogromną dynamiką, siłą innowacyjną i ogromną odpornością. Od 1990 roku polska gospodarka urosła o 900 proc. Polski import i eksport wyniósł w tym roku około 700 miliardów dolarów.

Podkreślił potrzebę rozszerzenia handlu polsko-pakistańskiego. Całkowity wolumen wymiany handlowej pomiędzy Polską a Pakistanem sięgnął ponad 920 mln dolarów, z czego Pakistan wyeksportował towary o wartości 800 mln dolarów w ramach umowy GSP Plus, która umożliwia bezcłowy dostęp towarów pakistańskich do polskiego rynku. Tymczasem polski eksport do Pakistanu w ubiegłym roku wyniósł 128 mln dolarów.

Iftikhar Ahmed Sheikh, prezes KCCI, powiedział, że pomimo rosnących stosunków dyplomatycznych i serdecznych potencjał handlowy pozostaje w dużej mierze niewykorzystany. „Dlatego istnieje pilna potrzeba rozszerzenia więzi handlowych, inwestycyjnych, gospodarczych, kulturalnych i międzyludzkich, aby w pełni wykorzystać korzyści płynące z partnerstwa między obydwoma krajami” – dodał.

Silne możliwości produkcyjne Pakistanu obejmują produkcję przędzy, tkanie tkanin i produkcję odzieży. Biorąc pod uwagę wysoki popyt na polskim rynku, przed polskimi przedsiębiorstwami otwierają się znaczne możliwości inwestycyjne w zakresie tworzenia jednostek produkcyjnych tekstyliów lub nawiązywania partnerstw z istniejącymi producentami pakistańskimi, wykorzystując w ten sposób biznes i siłę roboczą obu krajów.

Pakistan może także przyciągnąć polskie inwestycje, promując swoje specjalne strefy ekonomiczne (SSE) i oferując zachęty w postaci zwolnień podatkowych i celnych oraz uproszczonych procesów regulacyjnych. Polskie firmy mogą odkrywać możliwości w branży tekstylnej, rolnictwie i turystyce, prezentując inwestorom pakistańskim swój potencjał w obszarach inżynierii, energii elektrycznej, metali żelaznych, samochodów, tworzyw sztucznych, wyrobów papierniczych, chemikaliów, przetworzonej żywności, kosmetyków i nasion oleistych, powiedział szef KCCI.

Prezydent KCCI zauważył, że pakistańscy eksporterzy stoją przed poważnymi wyzwaniami w zakresie inspekcji, w tym ograniczonymi zasobami technicznymi i opóźnieniami celnymi. „Aby rozwiązać te problemy, kluczowe znaczenie ma ustalenie priorytetów preferencji rynkowych, planowanie sesji uświadamiających rolników oraz poprawa współpracy rządowej w kwestiach związanych z pestycydami i badaniami laboratoryjnymi. Ponadto wyznaczenie zewnętrznego laboratorium do oceny towarów podczas wysyłki może zapewnić lepszą zgodność”.

Szejk podkreślił, że promowanie współpracy w dziedzinie edukacji i technologii może przynieść obu krajom znaczne korzyści. Inicjatywy takie jak programy wymiany akademickiej, wspólne projekty badawcze i internetowe platformy szkoleniowe mogą ułatwić wymianę wiedzy i wiedzy technicznej między Pakistanem a Polską. „Organizacja szeregu specjalistycznych wydarzeń, takich jak wystawy, targi i sesje networkingowe, może utorować drogę nowym możliwościom biznesowym. Wydarzenia te umożliwią pakistańskim i polskim przedsiębiorcom bezpośrednią interakcję, prezentację swoich produktów i usług oraz budowanie trwałych relacji biznesowych.”

Wyraził opinię, że stworzenie wspólnej platformy cyfrowej przez izby handlowe obu krajów mogłoby znacząco usprawnić promocję handlu i inwestycji. Taka platforma mogłaby oferować kompleksowe usługi, w tym wywiad rynkowy, porady prawne i kojarzenie przedsiębiorstw, a jednocześnie pomagać przedsiębiorstwom w uzyskiwaniu informacji o najnowszych trendach rynkowych i innowacjach regulacyjnych.

READ  Kryzys nie skończy się 1 stycznia. Niemcy zwiększają wsparcie dla firm

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *