technologia
Polska grupa łącząca organizacje pozarządowe i firmy informatyczne pomaga Ukrainie | biznes | Wiadomości gospodarcze i finansowe z perspektywy Niemiec | DW
Tech To The Rescue (TTTR) — polska organizacja non-profit, która łączy organizacje pozarządowe potrzebujące wsparcia informatycznego z firmami, które chcą je udzielić — skupiła się na pomocy ukraińskim firmom IT w obliczu rosyjskich cyberataków, wspierając i organizując pomoc materialną.
TTTR powstało w marcu 2020 roku jako koalicja 10 środkowoeuropejskich firm technologicznych i od tego czasu do platformy dołączyło 250 firm technologicznych i 300 organizacji non-profit.
Gdy 24 lutego rozpoczęła się inwazja na Ukrainę, TTTR uruchomiło kampanię #TechForUkraine, która do tej pory zgromadziła 24 organizacje non-profit z firmami IT w celu opracowania rozwiązań cyfrowych, które, jak twierdzą, pomogą przezwyciężyć kryzys humanitarny w takich obszarach jak Cyber bezpieczeństwo, alokacja zasobów, bezpieczne przesyłanie wiadomości, zintegrowane płatności i podejmowanie decyzji na podstawie danych.
„Dziesiątki tysięcy ludzi natychmiast dołączyło do bezprecedensowej fali pomocy płynącej z sąsiednich krajów i na całym świecie, ratując niezliczone życia” – powiedział Jacek Siadkowski, współzałożyciel i dyrektor TTTR.
„Teraz ta przepełniona pomoc musi być ustrukturyzowana, a wysiłki muszą być skoordynowane i usprawnione. Technologia jest kluczem do koordynacji wszelkich działań humanitarnych. Tu właśnie pojawia się TTTR” – wyjaśnił.
Wiele organizacji non-profit na Ukrainie już dołączyło do kampanii #TechForUkraine, aby pomóc w walce z Rosją
Ogromny wysiłek
Od czasu rozpoczęcia kampanii, w ramach kampanii #TechForUkraine zrekrutowano ponad 450 firm informatycznych z 40 krajów, które chcą dobrowolnie wspierać organizacje pozarządowe i pomagać im w rozwiązywaniu priorytetowych wyzwań cyfrowych i poszerzaniu ich zasięgu. Projekty zgłosiło 60 organizacji non-profit z Polski, Ukrainy, Rumunii, Czech, Danii, Niemiec, Holandii i USA.
Zaangażowane firmy to Amazon Cloud Services, Orange, Salesforce, Allegro, Netguru i Divante.
24 projekty zostały już dopasowane, a kilka z nich zostało uruchomionych, w tym sosua.pomocplatforma gromadząca zweryfikowane oferty wsparcia dla ukraińskich uchodźców.
„Platforma powstała z inicjatywy ludzi dobrej woli, którzy postanowili połączyć siły i stworzyć darmowe rozwiązanie cyfrowe, które zapewni realną pomoc ofiarom wojny na Ukrainie” – powiedziała Jagoda Trela z ID Advisory i Alina Bieniek z Clevsoft, koordynator projektu.
dopomoha.pl— który zawiera jedyną w języku ukraińskim mapę informującą użytkowników o pomocy humanitarnej i medycznej — inny.
Każdego dnia dobieranych jest od pięciu do dziesięciu nowych projektów i zgłaszanych przez regionalne organizacje pozarządowe, więc zespół pracuje jednocześnie nad około 45 projektami. Na szczególną uwagę zasługuje system koordynacji działań organizacji pozarządowych stworzony dla Forum Organizacji Pozarządowych, grupy 75 organizacji z Polski. We współpracy z Kancelarią Premiera powstaje też chatbot, który pomoże uchodźcom w ich odnalezieniu
edukacja dla swoich dzieci.
Wiele organizacji non-profit na Ukrainie dołączyło już do kampanii #TechForUkraine i poprosiło o wsparcie międzynarodowej społeczności technologicznej. Obejmuje to Ukraiński Wolontariat (Українська Волонтерська Служба)organizacja non-profit, której misją jest tworzenie kultury wolontariatu i wzajemnego wsparcia na Ukrainie w celu pomocy potrzebującym seniorom.
organizacja pozarządowa Kamianytsia Austria (Кам’яниця Австрія) to lokalna organizacja konserwatorska zajmująca się ochroną dziedzictwa architektonicznego.
Firmy technologiczne z całego świata mogą również dołączyć do kampanii poprzez: zastaw zasoby i czas pracowników na bezpośrednią współpracę z ukraińskimi organizacjami non-profit.
„Otrzymaliśmy projekt od rumuńskiej organizacji pozarządowej, która chce opracować aplikację, która pomoże uchodźcom pozostać w kontakcie z wolontariuszami i zapewnić im długoterminową pomoc. Rozpoczynamy również projekt międzynarodowej społeczności archiwistów, którzy chcą skatalogować niematerialne dziedzictwo kultury Ukrainy – powiedziała Zuzanna Gutkowska, kierownik organizacji pozarządowej Tech To The Rescue.
„To będzie maraton, a nie sprint. Teraz wiemy, że mamy duże szanse na ułatwienie życia co najmniej dwóm z szacowanych 4 milionów uchodźców poprzez ukierunkowane wsparcie – mówi Siadkowski.
Tech To The Rescue zamierza uruchomić około 100 projektów cyfrowych dla organizacji non-profit w regionie w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Będą one wspierać uchodźców na dużą skalę i efektywnie wykorzystywać istniejące zasoby. Ostatecznym celem jest pomoc 2 milionom ludzi, którzy już opuścili swoje domy lub wkrótce to zrobią.
„Byliśmy przytłoczeni reakcją na kampanię #TechForUkraine i przez całą dobę pracujemy nad rozpatrzeniem wszystkich wniosków. Dlatego apelujemy do międzynarodowej społeczności IT, startupów, inwestorów i aniołów o wsparcie – mówi Siadkowski. „Aby sprostać wyzwaniu, musimy rozbudować nasz zespół i zatrudnić nowych pracowników. Pomoże nam to pomóc uchodźcom na dużą skalę i pomoże dwukrotnie większej liczbie organizacji, niż możemy teraz”.
Około 60 organizacji non-profit z Polski, Ukrainy, Rumunii, Czech, Danii, Niemiec, Holandii i USA zgłosiło projekty
cele
Cele TTTR obejmują zatrudnianie analityków do pomocy organizacjom pozarządowym w określaniu ich potrzeb technologicznych. Fundacja chce również zainwestować w tłumaczenie zasobów i materiałów do świadczenia usług na lokalne języki oraz zatrudnienie lokalnych przedstawicieli TTTR, aby ułatwić dostęp lokalnym organizacjom non-profit.
Kolejnym celem jest zbudowanie modelu pomocy humanitarnej, który pomógłby złagodzić cierpienia milionów ludzi w przypadku kolejnego kryzysu.
Zbiórkę wspierał inwestor i przedsiębiorca Sebastian Kulczyk, prezes polskiego funduszu Kulczyk Investments.
Ukraina musi się szybko dostosować
„Organizacje ukraińskie muszą dostosować swoje struktury i plany działania do wymagań cyfrowego świata” – powiedział Bogdan Maslych, szef ukraińskiej fundacji GURT Resource Center, która jest partnerem kampanii po stronie ukraińskiej. Insider biznesowy.
„Fundamenty często nie mają własnych środków na budowanie efektywnych rozwiązań technologicznych. Potrzebujemy wsparcia profesjonalistów, bo digitalizacja to dziś konieczność. Bez nich trudno jest prowadzić akcje pomocowe i wpływać na społeczeństwo ukraińskie” – dodał Maslych.
Pod redakcją: Hardy Graupner
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”