Gospodarka
Polscy konsumenci mogą nie być tak odporni, jak mogłoby się wydawać
(Bloomberg) — Pozytywny wzrost sprzedaży w dyskontach może przesłonić prawdziwą siłę polskich konsumentów zmagających się z rosnącą inflacją.
Według Grzegorza Kujawskiego, analityka brokera Trigon, 5,2% wzrost sprzedaży like-for-like Pepco Group NV za kwartał zakończony we wrześniu pokazuje, że lokalni konsumenci przechodzą do tańszych placówek w związku z kryzysem kosztów utrzymania Domu Maklerskiego SA.
Wyniki Pepco podążają za dobrą sprzedażą w LPP SA, której sklepy modowe sprzedają z rabatami w porównaniu do konkurentów, takich jak Hennes & Mauritz AB.
„Za wcześnie, aby powiedzieć, że konsument jest silny” – powiedział Kujawski. „Pepco i LPP reprezentują segment value for money, który w obecnych warunkach zyskuje udział w rynku, ale nadal ryzykowne może być wyciąganie szerszych wniosków na podstawie ich wyników”.
Polskie akcje są w tym roku najgorsze na świecie, ponieważ perspektywy gospodarcze tego kraju – wraz z latami boomu konsumpcyjnego – pogarszają się z powodu rosnących cen i wojny na sąsiedniej Ukrainie.
Podczas gdy Pepco spodziewa się dodatniego tempa sprzedaży przed nadchodzącym sezonem świątecznym, inwestorzy nadal obawiają się, że rosnąca inflacja i wolniejszy wzrost płac będą negatywnie wpływać na sprzedaż.
©2022 Bloomberg LP
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”