Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Polscy kierowcy ciężarówek znoszą blokadę granicy z Ukrainą

Published

on

Polscy kierowcy ciężarówek znoszą blokadę granicy z Ukrainą

Odblokuj Editor’s Digest za darmo

Polscy kierowcy ciężarówek zgodzili się na zniesienie blokady granicznej z Ukrainą, która uderzyła w wysiłki handlowe i wojenne Kijowa oraz rzuciła cień na premierę Donalda Tuska.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował we wtorek, że osiągnął porozumienie z firmami transportowymi w sprawie zakończenia ich protestu przeciwko taniej konkurencji ze strony ukraińskich kierowców.

Kierowcy ciężarówek zakończą blokadę w środę, kontynuując negocjacje z ministerstwem, aby osiągnąć ostateczne porozumienie do 1 marca. Klimczak powiedział na konferencji prasowej, że celem jest „realizacja wszystkich żądań firm transportowych”. Minister zaapelował także do władz Ukrainy o pomoc w kontroli ruchu transgranicznego i zadbanie o to, aby „Polska była dla Ukrainy oknem na świat”.

Blokada granic utrudniała początkowe wysiłki Tuska na rzecz poprawy stosunków z Ukrainą po objęciu urzędu w zeszłym miesiącu. Premier oświadczył w zeszłym tygodniu, że chce w pełni wesprzeć wojnę Ukrainy z Rosją, ale nie kosztem polskich interesów gospodarczych, a zwłaszcza firm transportowych i rolników, którzy ucierpieli z powodu tańszej i nieuregulowanej konkurencji ze strony sąsiedniej Ukrainy.

W nadchodzących dniach Tusk miał złożyć długo oczekiwaną wizytę w Kijowie. W tym miesiącu powiedział, że po zakończeniu blokady jego podróż będzie łatwiejsza, bo „nasze argumenty będą lepiej słyszalne, jeśli Polska nie będzie krajem blokującym granice”.

Urzędnicy podali we wtorek niewiele szczegółów na temat umowy, ale polski minister infrastruktury zapowiedział zaostrzenie kontroli dokumentów ukraińskich kierowców ciężarówek, zamiast powrócić do unijnego systemu wydawania licencji, który został zniesiony w 2022 r. po inwazji Rosji na Ukrainę na pełną skalę. Protestujący chcą także, aby władze zakazały ukraińskim ciężarówkom przewożenia towarów bez zezwolenia na terenie UE, co jest praktyką znaną jako kabotaż.

READ  Polski trybunał orzekł, że Europejski Trybunał Sprawiedliwości nie może przesłuchiwać swoich sędziów

Polski rząd oświadczył, że będzie negocjował z Kijowem zmiany w elektronicznym systemie kontroli granicznej, co według polskich kierowców zapewnia preferencyjne traktowanie ukraińskich kierowców i pozostawia niektóre polskie ciężarówki czekają kilka dni na powrót do domu.

Polscy kierowcy ciężarówek rozpoczęli protesty 6 listopada, blokując ruch towarowy do i z Ukrainy oraz zmuszając ukraińskich kierowców do czekania przez kilka dni w ujemnych temperaturach po obu stronach granicy, z wyjątkiem dostaw wojskowych i humanitarnych. Polscy kierowcy obwiniają kolejki po stronie ukraińskiej za podjęcie przez Ukraińców działań odwetowych.

Polscy kierowcy ostrzegali, że jeśli Ministerstwo Infrastruktury nie spełni swoich obietnic, wrócą na przejścia graniczne. „Dajemy ministerstwu mandat zaufania. „To nie jest kapitulacja, ale strategiczna pauza” – powiedział na platformie społecznościowej X Rafał Mekler, lider protestu Polskiego Przewoźnika i działacz Partii Konfederacji.

Rolnicy dołączyli do protestów granicznych pod koniec ubiegłego roku po wywołaniu wiosną jednostronnego zakazu importu tańszego ukraińskiego zboża, co stanowi naruszenie wspólnej polityki handlowej UE. Współpraca z kierowcami ciężarówek była sposobem na wywarcie nacisku na nowy rząd, aby utrzymał zakaz, a nawet rozszerzył go na inne produkty rolne z Ukrainy.

Tusk od dojścia do władzy broni zakazu zbóż, podtrzymując protekcjonistyczne stanowisko poprzedniego rządu. Nowy rząd jest także przeciwny szerszej unijnej umowie o wolnym handlu, którą Komisja Europejska chciała przedłużyć do 2025 roku. Pierwotnie w czerwcu 2022 r. uzgodniono zniesienie przez UE kontyngentów i ceł na produkty ukraińskie, aby wesprzeć wojnę. rozdarty kraj.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *