Nauka
Podsumowanie wiadomości o statkach bezpieczeństwa morskiego | 14 października – australijskie i pakistańskie okręty patrolowe, polskie fregaty i AUV do łowienia min, łodzie nurkowe Marynarki Wojennej Indii
Nowo zwodowane okręty morskie obejmują australijską łódź patrolową i dwa indyjskie statki wsparcia nurkowania, które są również zdolne do ratowania załóg okrętów podwodnych. Trwa budowa dwóch statków patrolowych dla Pakistanu, ponieważ Polska składa zamówienia na bezzałogowe jednostki, które będą używane z nową klasą trałowców. Ostatecznie rządy Wielkiej Brytanii i Polski zgodziły się na współpracę przy zakupie przyszłych fregat wielozadaniowych.
Czwarta łódź patrolowa klasy Evolved Cape Royal Australian Navy pływała na wodzie
Austal Australia uruchomiła przyszły ADV koziorożecczwarta łódź patrolowa klasy Evolved Cape zamówiona przez Royal Australian Navy.
Statek jest zbudowany do długotrwałych operacji trwających maksymalnie 28 dni lub obejmujących zasięg 4000 mil morskich w warunkach do czwartego stanu morskiego. Przestrzeń pokładowa będzie również dostępna dla dwóch małych przetargów na przeprowadzanie wysyłek i przechwytywanie na morzu.
Standardowe uzbrojenie jednostki będzie obejmować dwa karabiny maszynowe kal. 12,7 mm, montowane na kołki.
Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i Polski podpisują porozumienie w sprawie zakupu fregat
Sekretarz obrony Wielkiej Brytanii Ben Wallace i polski wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisali porozumienie ramowe o współpracy przy zakupie i eksploatacji przez Polskę trzech nowych fregat.
Okręty będą wariantami zaprojektowanej w Wielkiej Brytanii fregaty Typ 31, która w służbie brytyjskiej Royal Navy będzie znana jako klasa Inspiration. Misje obejmą walkę z okrętami podwodnymi, walkę z powierzchnią, walkę przeciwlotniczą i środki przeciwminowe.
Prace projektowe fregat zapewni firma Babcock International.
Trwa budowa przyszłych statków wsparcia nurkowania dla indyjskiej marynarki wojennej
Stocznia Hindustan (HSL) zwodowała dwa nowe statki wsparcia nurkowania (DSV) zaplanowane dla indyjskiej marynarki wojennej.
Statki o długości 118 metrów będą realizować misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) oraz rozszerzone patrole.
Statki będą również wyposażone do ratowania załóg okrętów podwodnych znajdujących się w niebezpieczeństwie, nawet gdy są zanurzone.
Norweskie pojazdy AUV zwiększą możliwości polowania na miny przez Marynarkę Wojenną RP
Norweski producent systemów bezzałogowych Kongsberg Maritime i polska stocznia zawarły umowę na dostawę nowych autonomicznych pojazdów podwodnych (AUV), które zostaną rozmieszczone na pokładach okrętów przeciwminowych typu Kormoran II (MCM) Marynarki Wojennej.
Każdy z bezzałogowych statków kosmicznych będzie wyposażony w czujniki, takie jak sonar z syntetyczną aperturą, sonar skierowany do przodu, sonda wielowiązkowa, kolorowa kamera o ultrawysokiej rozdzielczości oraz międzynarodowy system nawigacji.
AUV zostaną dostarczone w ciągu najbliższych czterech lat, co zbiegnie się z oficjalnym wejściem do służby statków MCM.
Stępkę położono na okręt prowadzący nowej klasy okrętów patrolowych dla marynarki wojennej Pakistanu
W środę, 12 października, Damen Shipyards Galati w Rumunii położyło stępkę głównego statku nowej serii 26-metrowych morskich statków patrolowych (OPV) dla marynarki wojennej Pakistanu.
Stępka pierwszego nowego OPV została wykonana podczas wspólnej ceremonii, podczas której wykonano również cięcie pierwszej stali na drugi statek z tej serii.
OPV będą również wykorzystywane w misjach antypirackich oraz w misjach poszukiwawczo-ratowniczych w wyłącznej strefie ekonomicznej Pakistanu.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”