Najważniejsze wiadomości
PKP Intercity kupi 300 wagonów. Wyprodukowano w Polsce – Magazyn WhiteMAD
Kolejarze ogłosili, że przetarg został rozstrzygnięty. PKP Intercity wzbogaci się o 300 nowych wagonów, które powstaną w poznańskiej fabryce H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Przepisy dopuszczają możliwość zwiększenia zamówienia przez kolejarzy o 150 dodatkowych wagonów.
Przetarg na zakup nowych wagonów został ogłoszony w 2022 roku. Dzięki nim podróżujący powinni doświadczyć nowej jakości podróżowania. Samochody charakteryzują się nowoczesnym designem. Na opublikowanych wizualizacjach wagony estetycznie nawiązują do zespołów trakcyjnych Pendolino. W ten sposób całej flocie można nadać jednolity wygląd. Łącznie 300 nowych wagonów będzie kosztować 4 238 580 000,00 zł brutto.
Właśnie wygraliśmy największy przetarg w historii firmy pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować co najmniej 300 wagonami różnego typu, wykonanymi w nowej konstrukcji, co pozwoli nam zaoferować pasażerom nowy standard podróżowania i zachęcić jeszcze większą liczbę osób do korzystania z podróży dalekobieżnych – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Przetarg obejmuje zakup wagonów różnych typów. Po zakończeniu dostaw tabor PKP Intercity w wersji podstawowej wzbogaci się o:
– 38 wagonów przedziałowych I klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
– 40 wagonów przedziałowych II klasy;
– 80 wagonów przedziałowych II klasy;
– 38 wagonów przedziałowych II klasy z miejscami dla osób niepełnosprawnych;
– 40 wagonów II klasy z miejscami do parkowania rowerów;
– 38 wagonów restauracyjnych;
– 26 wagonów dzienno-nocnych umożliwiających komfortowe podróże nocne.
W przypadku skorzystania z prawa opcji rozszerzającego zamówienie łącznie do 450 wagonów, każda z powyższych kategorii pojazdów zostanie powiększona o dodatkowe jednostki od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.
Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów służyło do obsługi pociągów średniej kategorii – jednej z trzech nowych kategorii usług, które PKP Intercity planuje wprowadzić do 2030 roku. Pociągi średniej kategorii będą łączyć duże aglomeracje, zatrzymywać się w mniejszych ośrodkach, a także kursować za granicę – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
Wagony zostaną dopuszczone do eksploatacji na sieciach kolejowych Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Po zatwierdzeniu nowe jednostki docelowo będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa-Poznań-Berlin, Warszawa-Poznań-Szczecin, Warszawa-Katowice-Bohumin, Przemyśl-Karków-Katowice-Wrocław-Berlin, Przemyśl-Karków-Katowice- Wrocław-Szczecin, Gdynia-Posen-Wrocław-Praga czy Kraków/Wrocław-Bohumin.
Wagony zakupione w tym przetargu wprowadzą nowe standardy i wyznaczą innowacyjne kierunki projektowania taboru kolejowego w Polsce, gdyż zostały zaprojektowane w oparciu o nowe podejście konstrukcyjne. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno aspektów wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów to pakiet rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, które stają się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity. Nowe wagony wprowadzą nową jakość w zakresie zastosowanych materiałów i nową kolorystykę. Pociągi będą miały bardziej przytulne i komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem. Zostaną także wyposażone w udogodnienia, które są już standardem w pociągach międzymiastowych PKP. Pasażerowie korzystają m.in. z Wi-Fi, indywidualnego systemu oświetlenia, gniazdek i USB.
Komfortową podróż zapewnia także klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej z podświetlanymi panelami. Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów, zainstalowano międzysamochodowy system sygnalizacji pożaru i monitoring wideo. Nowy projekt uwzględnia także nowe rozwiązania wewnętrzne. Wagony obu klas zyskują dodatkową przestrzeń na bagaż, która znajduje się pod siedzeniami i jest wygodniejsza. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń dedykowana specjalnie rodzicom podróżującym z dziećmi, łącząca część pasażerską z bezpieczną strefą zabaw, umożliwiającą wygodne podróżowanie z małymi dziećmi. Fotele pierwszej klasy otrzymają nowy, ujednolicony standard, obejmujący wagony przedziałowe i wagony bez przedziałów, a wewnątrz, oprócz standardowych udogodnień, pojawią się innowacje takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się także wagony restauracyjne, które będą miały bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.
Źródło: PKP Intercity
Przeczytaj także: Szyny kolejowe | Interesujące fakty | Podróż | Podświetlony | whiteMAD na Instagramie
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.