Connect with us

Gospodarka

PKO BP – pożyczka „Alicja”. Do sprawy przeciwko PKO BP przystąpił rzecznik finansowy Mariusz Golecki

Published

on

PKO BP – pożyczka „Alicja”.  Do sprawy przeciwko PKO BP przystąpił rzecznik finansowy Mariusz Golecki

Rzecznik Finansowy podjął decyzję o włączeniu się do sprawy z powództwa konsumentów przeciwko PKO BP. Sprawa dotyczy kredytu hipotecznego „Alicja”. Według RF „umowa jest skonstruowana w taki sposób, że klienci nie wiedzą, kiedy spłacą swoje długi”. Według PKO BP „od 2000 roku bank umożliwia klientom zmianę formuły spłaty kredytów na korzystnych warunkach”.

OBEJRZYJ TVN24 W INTERNECIE >>>

Zdaniem Rzecznika Finansowego Mariusza Goleckiego umowa zawarta przez powodów z bankiem zawiera szereg sprzecznych z umową zapisów umownych, a także przepisy o ochronie konsumentów zawarte w Kodeksie cywilnym.

„Poważne zastrzeżenia budzi brak ostatecznego terminu spłaty w umowie. Należy pamiętać, że jest to jeden z głównych elementów umowy pożyczki, który pozwala pożyczkobiorcy na wyznaczenie horyzontu czasowego spłaty zadłużenia” – powiedział Mariusz Golecki, który cytowany jako Rzecznik Finansowy w komunikacie prasowym.

Kredyty „Alicja” pod lupą Rzecznika Finansowego

Golecki zwrócił uwagę, że pomimo ponad dwudziestoletniego regularnego spłaty zadłużenia klienci banku nadal mają zadłużenie przekraczające pożyczoną kwotę. „Wynika to głównie ze sposobu, w jaki ustalono oprocentowanie kredytu zawartego w umowie” – wyjaśnił.

Rzecznik Finansowy poinformował, że w 1997 r. Klienci zaciągnęli w tej sprawie pożyczkę w wysokości 25 000 zł. „Po 20 latach ciągłej spłaty kredytu, według wyliczeń banku, muszą spłacić ponad 30 000 zł. Wtedy zdecydowali o zaprzestaniu spłaty zadłużenia” – czytamy w komunikacie RF. Pożyczka została udzielona w PLN.

„Stały wzrost wartości zadłużenia wynikał ze struktury kontraktu. Ze względu na wysoką inflację i wysokie stopy procentowe bank zaproponował mechanizm, w którym klienci spłacają tylko część kwoty wynikającej z naliczonych odsetek” – dodał.

Według obrońcy kapitał zadłużenia nie zmniejszał się z każdą spłatą, lecz powiększał się o niespłaconą część odsetek. „Z jednej strony pozwalało to bankowi pożyczać pieniądze osobom, które nie były zdolne do spłaty tradycyjnych kredytów. Z drugiej strony okazało się to kosztowną pułapką dla klientów” – zaznaczył.

Zdaniem ekspertów z Urzędu Rzecznika Finansowego mechanizm obliczania oprocentowania pożyczkobiorców przez bank jest na tyle nieprecyzyjny, niejasny i niemożliwy do skontrolowania, że ​​powstają powszechne wątpliwości co do zgodności z prawem. „Istnieje również ryzyko, że bank zastosuje stopę procentową, która będzie miała bezpośredni wpływ na wysokość spłacanej raty kredytu” – podsumował obrońca.

Mariusz Golecki wyraził nadzieję, że stanowisko wysunięte w tej sprawie „pomoże Sądowi w podjęciu pozytywnej decyzji dla konsumentów”.

PKO BP wyjaśnia

Przedstawiciele PKO BP odpowiedzieli na sprawę. W przesłanej do nas odpowiedzi Magdalena Lejman z PKO BP przypomniała, że ​​od 10 sierpnia 1995 r. Do 15 lutego 2004 r. Bank oferował „Alicji” kredyty mieszkaniowe.

„Pożyczki te zostały udzielone w okresie wysokiej inflacji i wysokich stóp procentowych. W tamtym okresie kredyty mieszkaniowe oparte na innych zasadach (spłacane w malejącej lub równej stopie) były dla większości kredytobiorców ze względu na zbyt wysoki poziom oprocentowania dochód nieosiągalny, pożyczka Alicji była niekorzystna dla ówczesnych warunków ekonomicznych ”- zaznaczyła.

Lejman zapewnił, że „klienci zostali poinformowani o tym, jak działają Alicja Pożyczki, w tym o tym, że wraz z kontynuacją umowy spłaty zadłużenia będą rosły – wraz ze spadkiem stóp procentowych i wzrostem wynagrodzeń – od klientów”. powinien”. „Sam bank wziął również pod uwagę zmiany koniunktury oraz zmiany parametrów ekonomicznych wykorzystywanych do wyliczenia stawki. Od 2000 roku bank umożliwia klientom korzystanie z formuły spłaty kredytu na korzystnych warunkach (procedura uproszczona, atrakcyjne warunki i brak Opłaty) oraz zmiany stosowania formuły stawek malejących / równych. ” – Ona dodała.

Magdalena Lejman z PKO BP powiedziała, że ​​wszyscy pożyczkobiorcy otrzymali oferty udogodnień. „Prowadzimy z nimi dialog w sprawie 126 niespłaconych pożyczek” – powiedziała w przesłanej nam odpowiedzi.

Główne źródło zdjęć: Shutterstock

READ  PKB za trzeci kwartał. Wynik jest lepszy niż początkowo sądzono
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *