Nauka
pionier polskiej sztuki i teatru, który wskrzeszał zmarłych i ożywiał przedmioty – The Calvert Journal
Nie sposób przecenić wpływu Kantora na polskie środowisko twórcze. Współcześni polscy artyści, którzy otwarcie powołują się na wpływ Kantora w swojej twórczości, to Mirosław Bałka, Paulina Ołowska i Oskar Dawicki. Bałka, który w 2009 roku oddał do użytku Tate Turbin Hall, również używa w swojej pracy „biednych przedmiotów” i cytuje rolę Kantora w podnoszeniu poziomu życia codziennego jako wpływowego na jego własną praktykę. Filmowiec Wajda określił Kantora jako jedyną znaną mu osobę z przejawami geniuszu. Za granicą Kantor zainspirował między innymi niemieckiego artystę Josepha Beuysa, niemiecką choreografkę Pinę Bausch i londyński teatr Complicite. Po wzięciu udziału w prezentacji Kantora w Edynburgu w 1973 r. Beuys poprosił o drzwi do budynku, w którym był prezentowany, aby mógł włączyć je do jednej ze swoich prac, wraz z plakatami do Cricot 2.
Kantor niemal obsesyjnie zajmował się dokumentowaniem swojej twórczości jeszcze za życia, dlatego w latach 80. założył Cricotekę, instytucję, która do dziś zachowuje i broni jego twórczość. Teraz, pełniąc rolę przestrzeni wystawienniczo-performatywnej, Cricoteka uruchomiła niedawno wirtualną wycieczkę po ostatnim mieszkaniu Kantora na krakowskim Małym Rynku, w którym mieszkał od 1987 roku do śmierci w 1990 roku (do którego można wejść tutaj) Filmy opisują przedmioty w jego mieszkaniu, które odzwierciedlają ogromną międzynarodową karierę artysty i częstotliwość jego podróży, w tym maszynę do pisania podarowaną Kantorowi przez hiszpańskiego agenta Cricot 2, plastikową figurkę z festiwalu sztuki w Nowym Jorku. York i płyty kupiony podczas trasy koncertowej w Argentynie. Możliwość bliższego poznania przestrzeni i przedmiotów osobistych Kantora jest hołdem dla artysty, który tak często przełamał czwartą ścianę.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”