Nauka
Pilot wykonuje szalone lądowanie samolotu na lądowisku dla helikopterów w wieżowcu 212 m nad Dubajem
Jako pierwszy na świecie polski pilot Łukasz Czepiela pomyślnie wykonał niesamowite lądowanie na kultowym dubajskim Burj Al Arab Jumeirah. Używając niestandardowego stałopłata CubCrafters Carbon Cub STOL (Short Take-Off and Landing), wylądował na lądowisku superwysokiego wieżowca na wysokości 212 m (695 stóp) nad miastem, zatrzymując się zaledwie kilka metrów od oszczędny. .
Lądowisko było dla Czepieli małym celem do pracy. Jego „pas startowy”, taki jaki był, miał długość zaledwie 27 m (88,5 stopy), aby bezpiecznie wylądować i zatrzymać się. Po dwóch nieudanych próbach rankiem 14 marca udało mu się za trzecim, zatrzymując się na 20,76 m (68 stóp). Po krótkiej przerwie na świętowanie, z powodzeniem wystartował ponownie pomimo ograniczonej dostępnej przestrzeni.
„Największym wyzwaniem był brak zewnętrznych punktów odniesienia, które zwykle znajdują się na lotnisku, gdzie pas startowy ma setki metrów” – wyjaśnia Czepiela. „Zwykle zbliżając się do pasa widzę, jak wysoko jestem i łatwo kontroluję ścieżkę podejścia. Dziś lądowisko zniknęło nad dziobem samolotu, a moje peryferie zostały zmniejszone. Musiałem polegać na praktyce i instynkcie, kiedy zniknęły moje ostatnie punkty odniesienia, jeśli Chciałem się zatrzymać, zanim zabraknie mi miejsca”.
Lądowanie samolotu na małym lądowisku dla helikopterów (na szczycie 7-gwiazdkowego hotelu)
Czepiela jest doświadczonym pilotem, ma na koncie około 12 000 godzin lotu i pracuje jako kapitan Airbusa A320 w swojej codziennej pracy. Nieobce są mu też brawurowe akrobacje, przeleciał już pod trzema mostami i wylądował na polskim molo. Aby przygotować się do tego najnowszego wyzwania, od 2021 r. zarejestrował 650 próbnych lądowań na poziomie gruntu w Polsce, Stanach Zjednoczonych i Dubaju, co zwiększyło jego pewność siebie i przekonało samego siebie, że naprawdę mógłby to zrobić.
Miał też pomoc. Amerykański ekspert lotniczy Mike Patey zaprowadził go na lądowisko dla helikopterów i był odpowiedzialny za modyfikację Carbon Cub o długości 7,1 m (23,3 stopy) i szerokości 10,44 m (34,25 stopy) wraz z producentem samolotu. Patey i CubCrafters dokonali szeregu zmian, w tym zaktualizowali zawieszenie, przenieśli główny zbiornik paliwa na tył samolotu, aby umożliwić bardziej agresywne hamowanie, dodali zbiorniki podtlenku azotu oraz wymienili materiał pokrywający kadłub i skrzydła. alternatywny. Ostatecznie samolot ważył 425 kg (936 funtów), a jego silnik Titan CC340 ma maksymalnie 230 koni mechanicznych po włączeniu nitro – co było konieczne, aby pomóc mu uzyskać prędkość wystarczającą do startu z lądowiska dla helikopterów.
Lądowisko dla helikopterów Burj Al Arab Jumeirah gościło wiele wcześniejszych wyczynów kaskaderskich, w tym wyjazd Tigera Woodsa i Davida Coultharda wykonujących pączki w samochodzie F1. Zaprojektowany przez WKK Architects budynek mieści luksusowy „7-gwiazdkowy” hotel i sam w sobie jest imponującym osiągnięciem inżynierii.
Został pierwotnie ukończony w 1999 roku i osiąga wysokość 321 m (1053 stóp). Znajduje się na sztucznej wyspie 300 m (984 stóp) od wybrzeża i posiada przestronne atrium, które wznosi się na większą część wysokości wnętrza. Ekran z włókna szklanego, który definiuje budynek, ma na celu nadanie mu wyglądu falującego żagla statku, a w rzeczywistości służy również celom praktycznym, zmniejszając przyrost ciepła słonecznego we wnętrzu, jednocześnie przepuszczając światło. wnętrze. Żagiel jest przymocowany do budynku stalowymi linkami, dzięki czemu może się wyginać na wietrze. Ze względu na lokalizację wieży jest ona również częściowo pokryta teflonem, co pomaga zapobiegać nadmiernemu zabrudzeniu i zakurzeniu zewnętrznej części w piaszczystym krajobrazie.
Źródła: czerwony Byk, CTBUH, atkinsa
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”